حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است.


» » » » زمینه زادآوری لک‌لک‌های سفید در تالاب میقان اراک فراهم شد

عضو کمیته ملی ایمن‌سازی شبکه‌های برق ایران برای پرندگان از ایجاد امکانات لازم برای لانه‌سازی این جانداران درتالاب کویری میقان اراک خبر داد و گفت:در پی این اقدام زمینه زادآوری لک‌لک‌های سفید در این تالاب به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر فراهم شد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: «محمود کلنگری» افزود: تیرهای برق مستعمل به ارتفاع ۱۲ متر برای ترغیب لک‌لک‌های مهاجر به زادآوری از سوی شرکت توزیع برق استان مرکزی در حاشیه تالاب میقان اراک نصب شد.

وی توضیح داد: این تیرها در حاشیه تالاب و با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نصب شده و روند تکمیل این پروژه هم در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه بازگشت لک‌لک‌ها برای زادآوری در کشورهای مختلف بویژه اروپای غربی مشاهده شده و این پرندگان در استان کردستان ایران نیز منطقه زادآوری دارند، گفت: به طور قطع ایجاد پایه‌های بلند در تالاب میقان اراک که بدون کابل و سیم هستند و ریسک برق گرفتگی نیز ندارند، می‌تواند نقش درخت بلند را برای پرنده داشته باشند.

مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی افزود: در شرایطی که باغات حاشیه تالاب میقان اراک در حال خشک شدن است، تیرهای برق بهترین جایگزین برای آشیانه‌سازی لک‌لک‌ها هستند.

کلنگری یادآور شد: شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی، در چهار سال گذشته نیز در حرکتی ارزشمند، اقدام به ایمن سازی خطوط برق برای جلوگیری از برق گرفتگی پرندگان و ساخت آشیانه‌های مصنوعی در تالاب میقان اراک کرد.

وی اظهار داشت: در ۸۰ سال گذشته، نخستین بار یک پرنده شناس بلژیکی گزارشی مکتوبی از تالاب میقان اراک تهیه کرده که در آن زادآوری لک‌لک را دیده و آن را گزارش کرده که منبع خوبی است که بدانیم این امر گذشته در حاشیه تالاب رخ داده و به صورت شفاهی نیز اهالی روستاهای مجاور و بومی‌های این منطقه نیز در این خصوص اطلاعاتی را ارائه کرده‌اند.

مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی ادامه داد: به تدریج محیط حاشیه تالاب در سال‌های اخیر بنا به دلایل مختلف برای لک‌لک‌ها نامناسب شده و دیگری فعالیت زادآوری این پرنده دیده نشده  و لک‌لک‌ها در طول مهاجرت خود، روزها و هفته‌ها در تالاب میقان می‌مانند و به مهاجرت خود ادامه می‌دهند.

کلنگری اظهار داشت: ‌لک‌لک‌های سفید برای زادآوری نیازمند مکان و غذای مناسب هستند که مهمترین غدای مورد علاقه آنها وزغ‌ها، مارها و تاحدودی جوجه سایر پرندگان است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.