حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : پر حسرتترين مردم در روز قيامت، بنده اى است كه عدلى را وصف كند و خودش خلاف آن را عمل كند.


» » » » امید مردم دلفان به عدالت دولت سیزدهم برای رفع محرومیت

امید مردم دلفان به عدالت دولت سیزدهم برای رفع محرومیتظرفیت‌های "دلفان" به عنوان محرومترین شهرستان لرستان آنچنان که باید برای توسعه بکار گرفته نشده است و اکنون مردم این دیار برای رفع مشکلات خود به عدالت محوری دولت سیزدهم و سفر رییس جمهوری به لرستان امیدوار شده‌اند.

...

به گزارش  کاوش نیوز به نقل از ایرنا: دلفان یکی از شهرستان های توسعه نیافته کشور است که با وجود اقدامات صورت گرفته در چهار دهه گذشته به سبب عمق محرومیت هنوز، از مشکلات مختلف رنج می برد.

توسعه نیافتگی این شهرستان در حالیست که پتانسیل های لازم را برای پیشرفت دارد اما از ظرفیت های بالقوه آن در زمینه های گردشگری، کشاورزی، دامداری، ارتباطی و نیروی کار ارزان، توانمند و تحصیلکرده بخوبی استفاده نشده است.

اکنون مردم دلفان امید دارند با سفر رییس‌جمهوری به لرستان، زمینه برای جبران بخشی از توسعه نیافتگی این منطقه محروم فراهم گردد که اجرایی شدن بیمارستان دوم، سدهای تاج امیر و ده پهلوان و گسترش راه های ارتباطی از مهمترین مطالبات آنها از رییس جمهوری و هیات دولت است.

یک جامعه شناس معتقد است: دلفان قربانی برنامه های توسعه نامتوازن شده است هرچند این شهرستان ۱۰ درصد جمعیت و خاک لرستان را دارد اما کمتر از نیم درصد توسعه صنعتی استان به آن  اختصاص دارد.

دکتر علی رضائیان افزود: این وضعیت موجب شکل گیری پدیده های اجتماعی و اقتصادی شده بطوریکه وزارت کشور، دلفان را یکی از ۱۰شهرستان آسیب پذیر و لازم توجه معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه دلفان چندین بار به عنوان پایلوت اجرای طرح های اجتماعی و اقتصادی انتخاب شده است اظهار داشت: عملا برنامه ای برای خروج از این بن بست، توسعه نیافتگی و آسیب های اجتماعی فراوان در دلفان دیده نشده است چراکه شهروندان آن همچنان با مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی مواجه هستند.

وی بیکاری جوانان تحصیلکرده این شهرستان را یک بحران دانست و افزود: این افراد به سبب نبود واحدهای تولیدی و کارخانجات صنعتی، مجبور هستند به کلانشهرها مهاجرت کنند.

رضائیان تصریح کرد: با توجه به آمار انتشاریافته درخصوص آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق در شهرستان دلفان، امید می رود دولت سیزدهم ورود جدی به این مقوله داشته باشد و این منطقه محروم را در سفر استانی، به صورت ویژه بررسی کند.

 

تکمیل سد تاج امیر مطالبه اساسی

فرماندار دلفان یکی از پروژه‌های نیمه تمام این شهرستان را سد "تاج امیر" دانست و گفت: عملیات اجرایی  این پروژه در سال ۹۱ با ظرفیت ذخیره سازی هشت میلیون متر مکعب آغاز شد که هم اکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نورالدین درمنان با تاکید بر تکمیل این پروژه نیمه تمام افزود: با بهره‌برداری از این سد یکهزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی دشت خاوه آبی و مشکل تامین آب شرب تعدادی از روستاهای این دشت برطرف خواهد شد.

وی یکی دیگر از خواسته های مردم دلفان در حوزه آب را اجرایی شدن عملیات سد ده پهلوان عنوان کرد و ادامه داد: با تکمیل این طرح یکهزار هکتار از اراضی دیم منطقه آبی می شود.

فرماندار دلفان با بیان اینکه اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی و دامداری استوار است تصریح کرد: از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه، تنها ۲۰ هزار هکتار آن آبی است که برای افزایش بهره وری و سرانه درآمد کشاورزان باید نسبت به افزایش سطح اراضی آبی اقدام جدی شود.

درمنان اظهار داشت: تنوع آب و هوایی و خاک حاصلخیز مناطق مختلف دلفان، زمینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی، باغداری، دامپروری و صنایع تبدیلی وابسته به آن را فراهم کرده است.

 

۶۳ روستا با جاده خاکی و استفاده ۱۳۰ روستا از آب چشمه

فرماندار دلفان همچنین گفت: راه ارتباطی ۱۶۳ روستای این شهرستان به طول ۳۰۰ کیلومتر خاکی و شوسه نیازمند تخصیص اعتبار برای بهسازی و آسفالت است که با آسفالت ۱۰۰کیلومتر راه روستایی می توان مشکل راه دسترسی ۷۰روستا را برطرف کرد.

وی با اشاره به وجود ۱۷۰کیلومتر راه مالرو در مناطق محروم دلفان اظهار داشت: این میزان راه مالرو در ۹۵ روستای دلفان قرار دارد که ۱۲۰کیلومتر آن در بخش کاکاوند و ۵۰ کیلومتر در بخش مرکزی واقع شده است و باید راهشکافی شود.

وی با اشاره به ۹۳۰ کیلومتر راه روستایی و ۱۰۰کیلومتر راه عشایری در دلفان بیان کرد: راه دسترسی ساکنان این روستاها و مناطق محروم در فصول بارش مسدود است و با مشکل ارتباطی مواجه می شوند.

درمنان ادامه داد: این شهرستان به سبب وسعت زیاد، ۴۴۰روستا دارد و عمق محرومیت آن در زمینه راه های ارتباطی بارز است که برای جبران توسعه نیافتگی در این حوزه باید توجه ویژه ای توسط دولت صورت گیرد.

وی همچنین تامین آب شرب را یکی از مشکلات مهم و اساسی روستاهای دلفان دانست و بیان کرد: از ۴۴۸روستای دارای سکنه شهرستان تنها ۲۰۶ روستا شبکه لوله کشی آب شرب دارند و روستاهای دیگر تحت پوشش آبفا نیستند.

وی با بیان اینکه ساکنان ۱۳۰ روستای دلفان از آب چشمه استفاده می کنند تصریح کرد: ۱۲۸ روستای شهرستان دچار تنش آبی هستند که آب شرب ۶۳ روستا به وسیله تانکرهای سیار تامین می شود.

فرماندار دلفان همچنین تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر نورآباد ( مرکز شهرستان دلفان) را یکی از خواسته‌های اساسی مردم عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح سال ۸۱ آغاز شده است که پس از۲ دهه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی هنوز به بهره برداری نرسیده است.

درمنان افزایش سطح سلامت عمومی شهروندان، بهره گیری از پساب آب شهری برای مصارف کشاورزی و جلوگیری از مشکلات زیست محیطی را از ضروریات تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر نورآباد عنوان نمود.

 

 تکمیل چهار خطه های نورآباد به خرم آباد و هرسین آرزویی دیرینه

وی افزود: بخشی از کریدور مهم و استراتژیک بازرگان به بندر امام خمینی (ره)به طول ۶۰ کیلومتر در حوزه جغرافیایی دلفان واقع شده است و این مسیر با عبور از استان های شمال غرب و این شهرستان،

به آزادراه پل زال و در نهایت بندر امام (ره) در جنوب کشور می رسد.

وی بیان کرد :چهار خطه کردن محورهای ارتباطی نورآباد به کرمانشاه و خرم آباد که درون این کریدور تعریف شده هنوز به پایان نرسیده است.

فرماندار دلفان ادامه داد: مسیر نورآباد به خرم آباد تا محدوده فیروزآباد ۵۰ درصد پیشرفت کاری دارد و در مسیر کرمانشاه نیز قطعه اول در حال انجام عملیات خاکبرداری است که با توجه به ضرورت اجرای این پروژه‌های مهم، تخصیص اعتبار برای به بهره برداری، از مطالبات مهم مردم دلفان به شمار می رود.

 

شهرستان ۱۵۰ هزار نفری دلفان با یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی

درمنان همچنین گفت: در شهرستان ۱۵۰ هزار نفری دلفان تنها یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی وجود دارد که امکانات و تجهیزات آن پاسخگوی نیازهای پزشکی مردم منطقه نیست.

وی تاسیس بیمارستان دوم را برای این شهرستان ضروری دانست و افزود: راه اندازی دانشکده پرستاری خواسته ای همیشگی در این شهرستان بوده است که انتظار می رود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به صدور مجوز آن اقدام کند.

وی همچنین ساخت سکوی تماشاگران ورزشگاه، ایستگاه پمپاژ اسماعیل‌آباد و زیرساخت های گردشگری در چشمه آبگرم را از دیگر طرح های مهم نیمه تمام دلفان دانست و خواستار تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل و بهره برداری آنها شد.

به هرحال شهرستان دلفان با سه بخش، ۱۰دهستان، سه شهر و ۴۴۰ روستا در شمال لرستان از مناطق توسعه نیافته کشور است که به توجه ویژه دولتمردان برای رهایی از محرومیت و توسعه نیافتگی نیاز داد.

مردم این شهرستان امیدوارند با سفر آیت الله رییسی و هیات دولت به لرستان، مصوبات کاربردی برای دلفان لحاظ شود تا گام مهمی جهت توسعه این شهرستان و تحقق بخشی از مطالبات مهم و اساسی آنها برداشته شود.

قرار است آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور و اعضای هیات دولت، پنجشنبه ۱۸ آذر به لرستان سفر کنند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.