حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : سخن طيّب و پاكيزه را از هر كه گفت بگيريد ، اگرچه او خود ، بدان عمل نكند.


» » » » اما و اگرهای توسعه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

توسعه گیاهان دارویی به عنوان یکی از مهمترین نیازهای اقتصادی مردم کهگیلویه و بویراحمد با وجود تلاش های انجام شده راهی بس طولانی تا رسیدن به شکوفایی ظرفیت های طبیعی این استان دارد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: اگرچه انجام ۳۹ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی، افزایش ۲برابری میزان تولید شیرابه آنغوزه و باریجه نسبت به سال گذشته و پیش بینی کشت گیاهان دارویی در ۶ هزار هکتار مرتع روزنه های امیدی برای تحقق توسعه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود اما با توجه به ظرفیت های کنونی ناکافی است.

با وجود تدوین طرح جامع توسعه گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد، اما نبود اعتبار برای تحقق این پروژه مهم و جای خالی کارخانه های فرآوری و بسته بندی روند بالفعل شدن ظرفیت مهم طبیعی در این استان را کند کرده و به همین دلایل  مردم منطقه از دولت سیزدهم برای رفع  نارسایی های برشمرده شده انتظار عاجل دارند.

کارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه  و بویراحمد می گویند: در صورت عملیاتی شدن سند جامع توسعه گیاهان دارویی استان ،  ۱۲ هزار خانوار با جمعیت ۶۰ هزار نفر از مزایای اشتغال و درآمدزایی آن بهره مند می شوند که این آمار نشان دهنده اهمیت تحقق این موضوع است.

حفظ و بهره برداری بهینه از رویشگاه های موجود، تقویت انگیزه بهره برداران برای حفظ عرصه های طبیعی ، صیانت از ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی استان، افزایش سهم منابع طبیعی در تولید ناخالص ملی،افزایش سهم استان در صادرات گیاهان دارویی، کمک به تعادل دام و مرتع ، استفاده از منابع طبیعی برای مبارزه بیولوژیک علیه آفات و توسعه از حداقل مزایای عملیاتی شدن توسعه کشت گیاهان دارویی در این منطقه بحساب می آید که تحقق آن می تواند مسیر توسعه پایدار در کهگیلویه و بویراحمد را هموار کند.

 

برنامه های ناکافی کوتاه مدت گیاهان دارویی

اگر از این موضوع که کارشناسان منابع طبیعی استان اعتقاد دارند میزان کشت هدفگذاری شده امسال گیاهان دارویی به دلیل کمبود اعتبار به طور کامل محقق نمی شود بگذریم با توجه به اینکه براساس طرح جامع توسعه گیاهان دارویی در استان ۲۰۰ هزار مرتع قابل کشت در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده و نظر به این موضوع که از زمان کشت تا رسیدن به مرحله برداشت شیرابه  حداقل به پنج سال زمان نیاز است میزان کشت پیش بینی شده امسال ناکافی به نظر می رسد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به تازگی عملیات اجرایی کشت گیاهان دارویی در ۶ هزار هکتار از مراتع این استان در قالب طرح‌های مشارکتی آغاز شده است.

گودرز باقری فرد اظهار داشت: پنج تا ۶ تن  بذر گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه در کهگیلویه و بویراحمد برای توزیع بین بهره برداران تامین شده که یک تن آن توزیع شده است.

وی بیان کرد: امسال کشت گیاهان دارویی از سوی یکصدنفر از مرتعداران در مناطقی مانند تنگ سرخ،دشت روم ، سپیدار  و شبلیز اجرا می شود.

 

افزایش برداشت شیرابه گیاهان دارویی

افزایش برداشت شیرابه گیاهان دارویی در سال جاری نسبت به پارسال که به دلیل به مرحله برداشت رسیدن توسعه سال های پیش محقق شده خبری خوب برای افزایش بهره وری بیشتر از این ظرفیت طبیعی است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان برداشت گیاهان دارویی در مراتع استان امسال نسبت به پارسال به ۲ برابر افزایش یافته است.

باقری فرد اظهار داشت: نیمه نخست امسال ۳۰ تن شیرابه گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه در مراتع کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده است در حالی که  پارسال ۱۵ تن شیرابه  گیاهان دارویی در استان برداشت شده بود.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی  در مراتع کهگیلویه و بویراحمد امسال ۵۰۰ هکتار و پارسال نیز ۳۰۰ هکتار بوده بیان کرد: افزایش سطح زیر کشت مهمترین دلیل رشد میزان تولید گیاهان دارویی در استان بوده است.

 

جای خالی کارخانه های فرآوری

از آنجا که ارزش افزوده و بهبود درآمد بهره برداران هر محصولی نیازمند وجود زیرساخت های فرآوری و بسته بندی است به نظر می رسد باید برای احداث کارخانه فراوری و بسته بندی گیاهان دارویی در استان چاره اندیشی شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان به اینکه شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود، افزود: قیمت هر کیلوگرم شیرابه گیاهان دارویی استان ۵۰۰ هزار تومان است.

باقری فرد تاکید کرد: برای افزایش درآمد بهره برداران بومی نیاز است تا یک سرمایه گذار با حمایت دولت واحد فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی در استان ایجاد کند که در صورت تحقق این امر زمینه ۱۰برابر شدن ثروت آفرینی از راه فروش گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم می شود.

 

تحقق طرح جامع توسعه گیاهان دارویی در انتظار تعامل بیشتر

آن طور که کارشناسان منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد می گویند: تعامل ۱۰ دستگاه اجرایی از جمله مدیریت برنامه و بودجه، جهادکشاورزی ، منابع طبیعی ، دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی برای عملیاتی شدن طرح جامع توسعه گیاهان دارویی ضروری است که هم افزایی مسوولان استان می تواند راهکاری برای تحقق آن باشد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح جامع توسعه گیاهان دارویی تدوین و اجرای آن در استان تصویب شده وعملیاتی شدن آن در انتظار تخصیص اعتبار است.

وی اضافه کرد: برآوردهای انجام شده کارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد برای اجرایی شدن این طرح در هر هکتار به حداقل ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری نیاز است.

باقری فرد بیان کرد: براساس سند جامع گیاهان دارویی ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع ،جنگل ها واراضی کشاورزی کم بازده استان زیرکشت گیاهان دارویی خواهد رفت که در صورت اجرایی شدن این طرح سالیانه ۱۵۶هزار و ۶۷۰ تن گیاه دارویی شامل شیرابه آنغوزه ، برگ مورد، آلورئه ورا و گل محمدی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس این طرح ۶۰درصد اعتبار مورد نیاز توسعه گیاهان دارویی استان از سوی دولت و ۴۰درصد نیز توسط مجریان و از محل تسهیلات بانکی تامین می شود.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.

این استان دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و ۲ میلیون و یکصد هزار واحد دامی است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.