حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : سخن طيّب و پاكيزه را از هر كه گفت بگيريد ، اگرچه او خود ، بدان عمل نكند.


» » » » ثبت کارخانه پنبه و ایستگاه راه‌آهن جاجرم در فهرست آثار صنعتی ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی گفت: کارخانه پنبه و ایستگاه راه‌آهن جاجرم به عنوان ۲ اثر میراث صنعتی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

...

کاوش نیوز: حبیب یزدان پناه اظهار کرد: خراسان شمالی با ارائه پرونده این آثار در نخستین همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور که در بندر ماهشهر استان خوزستان در حال برگزاری است، توانست این ۲ اثر را به ثبت ملی برساند.

وی افزود: همچنین با بررسی پرونده بهکده رضوی از سوی داوران همایش، این اثر صنعتی استان نیز واجد ارزش‌های فرهنگی، تاریخی شناخته شد.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری صنایع به‌ تنهایی به‌عنوان یک رویداد فنی و تکنولوژی شناخته نمی‌شود، افزود: فرآیند شکل‌ گرفته بر بسترهای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی که پیوندی میان انسان و محیط‌ زیست را نیز دربر دارد و مشخصه‌های میراث صنعتی به شمار می‌رود نیز باید وجود داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی عنوان کرد: ثبت ملی این آثار، به‌عنوان اولین قدم برای حفظ و نگهداری آنها محسوب می‌شود.

آثار ثبت شده خراسان شمالی در فهرست آثار ملی شامل ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملموس و ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.