حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : سخن طيّب و پاكيزه را از هر كه گفت بگيريد ، اگرچه او خود ، بدان عمل نكند.


» » » » آموزش عالی در استان‌ها باید به شبکه علمی تبدیل شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش عالی کشور در استان‌ها باید به یک شبکه علمی با واحدهای متعدد تبدیل شود.

...

کاوش نیوز: منصور غلامی  در نشست با اساتید و اعضای هیات علمی مرکز آموزش عالی کاشمر افزود: مراکز آموزش عالی جزء مکانهایی است که در تمامی کشور و مناطق مختلف مورد اقبال و توجه ویژه قرار دارد و معمولا هر مرکز آموزش عالی جوان روزی رشد و توسعه پیدا کرده و بزرگ می‎شود به همین خاطر باید آینده‎ای را برای خود پیش رو داشته باشد تا بتوانند به آن مراحل بزرگتر هم برسند.

وی ادامه داد: کثرت مراکز آموزش عالی در کشور موجب شده این فرایند نه تنها با کندی بلکه گاهی با تردید پیش برود و آمارمنتشره  سالهای گذشته در خصوص مراکز آموزش عالی کشور بسیاری مواقع نگران کننده بود و گفته می‎شد بیش از کشور چین در ایران مراکز آموزش عالی داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: این آمار بالا موجب می‏ شد در تصمیم‎گیری‎ها و برنامه‎ریزی‎ها تردید ایجاد شود و حتی در پایان سال ۹۴ شورای عالی انقلاب عالی فرهنگی مصوبه‎ای را تصویب و در سال بعد آن به عنوان مبنای ساماندهی آموزش عالی کشور ابلاغ کرد که در آن از عبارت‎هایی مانند ادغام، تجمیع و انحلال اسم برده شد لذا در همین راستا طی دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای ساماندهی آموزش عالی کشور به کار گرفتیم.

غلامی افزود: احساس تبعیض‎ها و تعیین تکلیف کردن مراکز باید از بین برده شود و بپذیریم که به عنوان واحدهای متعدد از مراکز آموزش عالی باید با هم کار کنیم و تقسیم وظیفه شود و باتوجه به ظرفیت‎های هر منطقه این وظایف را پیش ببریم.

وی ادامه داد: آموزش هنوز هم محور اصلی فعالیت مراکز آموزش عالی است و نمی توان فقط به دنبال انجام کارهای پژوهشی رفت لذا آموزش باید به عنوان بستری برای تربیت نیروی انسانی و حتی نسل بعد محققان و مدرسان و اساتید  مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: بدنه کارشناسی کشور نیازمند نیروی انسانی تحصیل کرده است و همه نیازهای کارشناسی کشور از انواع رشته‎ها و تخصص‎ها را  دانشگاه  تربیت می‎کند.

غلامی افزود: تلاش در افزایش سطوح تحصیلات تکمیلی موجب شد جایگاه علمی کشور رشد یابد و موقعیت بین المللی خوبی را در دنیا از نظر رشد علمی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اگر شبکه علمی در کشور راه‏ اندازی شود از ظرفیت‎های اساتید و امکانات و تجهیزات هم می‎شود استفاده کرد.

او اضافه کرد: به دلیل کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه برخی ظرفیت‎ها خالی مانده است به طوری که بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور به تعداد کافی دانشجو ندارند به همین خاطر در طرح شبکه علمی شاهد رفع برخی مشکلات خواهیم بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با راه اندازی شبکه علمی کشور شاهد کیفی سازی خواهیم بود به طوری که هر دانشجویی که به مرکز آموزش عالی در هر شهری وارد شود باید به گونه‎ای آموزش ببیند که تفاوت معنا داری با  دانشگاههای بزرگ نداشته باشد.

غلامی افزود: اکنون که در همه کشور سرفصل‎ها و رئوس مطالب یکی هستند باید تلاش خود را به کار بگیریم تا دانشجویان در سطح همدیگر آموزش ببیند.

وی ادامه داد: معتقدم در مراکز تازه، اعضای هیات علمی جوان به روزتر هستند و بهتر تدریس می‎کنند، اطلاعات علمی خوب و به روزی دارند و دسترسی به منابع علمی اطلاعاتی را به سرعت انجام می‏ دهند و این فرصتی برای مراکز علمی کوچک است.

وزیر علوم ماموریت گرا کردن را از اهداف دیگر راه اندازی شبکه علمی کشور دانست و افزود: باید نیازهای منطقه را شناسایی کرده و بر روی آن‎ها تمرکز نمود و همه نباید به دنبال مدل واحدی از دانشگاه و مراکز آموزش عالی باشند همچنین از نظر وسعت کثرت و تنوع رشته‎ها نباید همه مراکز همانند دانشگاه تهران باشند.

غلامی تصریح کرد: در دانشگاه‎های صنعتی که یک نوع ماموریت ‏گرایی در آنها اتفاق افتاده موفقیت‎های بسیاری داریم به همین خاطر برای مرکز آموزش عالی کاشمر هم باید تصمیم گرفت که کدام رشته‎ها و مزیت‎ها مورد توجه قرار بگیرد تا آینده خوبی را برای این مجموعه به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: بدون شک اگر این اقدامات صورت گیرد دانشجویان امیدوارتر، خلاق‎تر و حتی کاراتر در دانشگاه منطقه خود تحصیل کنند لذا  انتظار داریم این برنامه را خود مسوولان و ریاست مرکز آموزش عالی کاشمر پیش ببرند.

وزیر علوم گفت: اگرچه اغلب، آمار آموزش عالی بالغ بر سه هزار و ۸۰۰  دانشگاه اعلام می‎شود اما این آمار باید به درستی تعریف شود.

غلامی افزود: اکنون در وزارت علوم ۸۵ دانشگاه، مجتمع و مرکز آموزش عالی دولتی داریم که ذیل این‎ مراکز برخی از دانشگاهها چند دانشکده وابسته دارند که با این وضعیت ۱۲۵ ردیف بودجه داریم.

وی ادامه داد: سه دانشگاه جامع علمی کاربردی هم داریم که تعداد مراکز آنها هزار و ۳۰۰ مرکز است و البته طی دو سال گذشته توسط یک مصوبه بخش دولتی تعطیل شد و اکنون ۶۰۰ مرکز غیر وابسته به دولت مرکز علمی کاربردی دارند.

وزیر علوم گفت: دانشگاه پیام نور بالغ بر ۸۰۰ مرکز داشت که اکنون به ۵۰۰ مرکز کاهش یافته و دانشگاه علمی کاربردی  ۱۷۸ مرکز و دانشکده و موسسه دارد.

غلامی افزود: دانشگاه آزاد هم بسیار افزایش داشت اما به خاطر کاهش جمعیت داوطلب ورود به دانشگاه، آمار تعداد واحدهای آنها هم کاهش یافت.

وی اظهار کرد: همه مراکز و واحدهایی که در دانشگاههای بزرگ سراسری کشور وجود دارند باید استانداردها را رعایت کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه پژوهش هم از جایگاه خوبی برخوردار هستیم به طوری که امسال در رتبه بندی‎‎های جهانی جایگاه علمی دانشگاههای ایران از وضعیت خوبی برخوردارند و حتی یک رتبه هم بهتر شده‎ایم.

غلامی افزود: در حوزه فناوری طی ۱۵  سال اخیر که مراکز رشد و پارک‎های علم و فناوری فعالیت خود را آغاز کرده‎اند اقدامات خوبی صورت گرفته است، شرکت‎های جوان شکل گرفته و تعداد مراکز دانش بنیان رو به افزایش است.

وی ادامه داد: در شرایط سخت تحریم فرصت‎های بسیاری ایجاد شده و بسیاری از گروه‎های علمی جوان کارهایی انجام می‎دهند که مشکل بخش‏های تولیدی، صنعتی، اقتصادی را حل و وابستگی‎ها را کمتر می‎کند.

رییس مرکز آموزش  عالی کاشمر در این مراسم طی سخنانی با اشاره به افزایش چشمگیر دانشجویان این مرکز  و فعالیتهای پرشمار این مجموعه دانشگاهی در راستای ماموریت این واحد جهت دستیابی به توسعه پایدار گفت: در حال حاضر قریب به ۸۰۰ دانشجو در شش رشته تحصیلی در مرکز آموزش عالی کاشمر مشغول تحصیلند.

هادی معماریان خلیل آباد افزود: در عصر جدید و در کشاکش رقابت میان جوامع، کشورها در تلاش هستند تا نقش آموزش و به ویژه آموزش عالی را در توسعه ملی و ارتقای دانش و فناوری مورد توجه قرار دهند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.