حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نشان منافق سه چيز است : سخن به دروغ بگويد ، از وعده تخلف كند و در امانت خيانت نمايد.


» » » » طرح‌ هادی در استان خراسان جنوبی جان می‌گیرد

طرح‌ هادی در استان خراسان جنوبی جان می‌گیرد درحالی تاکنون ۵۸۵ روستا از خدمات طرح هادی برخوردار شدند که مردم در برخی از روستاهای استان از اجرای نیمه کاره این طرح گلایه دارند که مسئولان از تکمیل ۱۸۰ طرح هادی تا پایان سال مالی ۱۴۰۰خبر می دهند

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم: زمستان که از راه می رسد ترس ولرز همه وجودمان را فرا میگیرد چرا که به دلیل موقعیت کوهستانی روستا گل وبرف سبب می شد در کوچه های خاکی روستا قدم از قدم برداری، اما خدا رو شکر از روزی که مسئولان به روستا امدند ووعده اجرای طرح هادی را دادند از همان روز تا حالا اقدامات زیادی در روستا انجام شده است وسبب مهاجرت از شهر به روستایمان شده است.

آری طرح هادی طرحی است که به منظور ساماندهی وضعیت روستا در زمینه هایی مانند جاده سازی، ترمیم وساختمانی روستایی کلید خورد تا از مهاجرت بیش از حد روستائیان جلوگیری کند و زمینه بازگشت روستائیان را به زادگاهشان فراهم سازد واین طرح حتی سبب مهاجرپذیری برخی از روستاها شده است.

در چندین سال اخیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درحالی وظیفه سروسامان داد به روستاها را عهده دار شد که اجرای طرحهای هادی ونظارت بر ساخت وسازها در روستاها از مهم ترین اقدامات بنیاد مسکن بوده است اقدامی که سبب تحول اساسی در روستاها شد وحتی علاوه بر اجرای طرح هادی با ساخت وساز ومقاوم سازی خانه های نا مقاوم بسیاری از مردم خانه دار شدند.

اما طبیعی است چنین اقدام بزرگی در چندین هزار روستا همواره با عیب و نقص هایی همراه باشد و انتقاداتی را نیز متوجه خود کند هر چند تاکنون در کنار این نارضایتی ها ما شاهد رضایت مندی روستاییان از اصل اجرای چنین طرح هایی بوده ایم. در این گزارش سعی داریم با بررسی اجرای طرح های هادی در نقاط مختلف استان به بیان برخی کاستی ها بپردازیم .

راهی یکی از روستاهای شهرستان درمیان می شویم، فضای روستا نونوار شده است واز همان ابتدای جاده آسفالت است و مردم هم از این بابت خوشحال اند اما آنچه سبب گلایه برخی از ساکنان روستا شده است اینکه از چند سال اخیر پروژه سنگ فرش روستا درحالی آغاز شده است که تا نیمه  رها شده است.

ملکی گفت: همان گونه که مشاهده می کنید  فضای روستا از قبل بسیار تغییرکرده وبهتر شده است اما سنگ فرش روستا تنها در چند کوچه انجام وکار چند سال است که نیمه کاره رها شده است.

راهی یکی دیگر از روستاهای خراسان جنوبی میشویم در یکی از روستاهای شهرستان فردوس هم مردم معتقدند در روستای ما دوسال است که سنگ ها در کنار دیوارها رها شده است وهیچ کس کاری انجام نمیدهد واین درحالی است که در شرایط برف وبارانی مصالح به مرور زمان خراب میشود واین هزینه بیت المال است که به راحتی هدر می رود.

این شهروند افزود: تاکنون بارها به بنیاد مسکن هم مراجعه کردیم اما مسئولان معتقدند که برای اجرای مابقی طرح هادی اعتبار موجود نیست باید اعتبار بیاید تا طرح اجرا شود حال اما حرف ما با مسئولان براین است که اگر اعتباری ندارید چرا طرح را شروع می کنید؟

در تعدادی دیگر از روستاهای استان خراسان جنوبی هم اوضاع به همین روال است روستائیان ازاجرای نیمه کاره طرح هادی گلایه دارند وخواسته انها از مسئولان تکمیل طرح است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با تاکید براینکه تاکنون از 918 روستای بالای 20 خانوار در خراسان جنوبی تاکنون نیز 585 روستا از طرح هادی بهره‌مند شده اند اظهار داشت: شاخص اجرای طرح هادی در کشور حدود 54 درصد است که این شاخص در خراسان جنوبی به 63 درصد رسیده است.

تنها با بیان اینکه اعتبارات امسال نسبت به پارسال 3 برابر افزایش یافته است و تا پایان امسال خواهیم توانست عملیات طرح هادی را در 180 روستای استان تکمیل کنیم افزود: با تأمین اعتبارات لازم که از محل قانون بودجه تأمین می‌شود، خواهیم توانست تا حد زیادی طرح هادی را در روستا‌ها به سرانجام برسانیم.

وی همچنین با بیان اینکه  درحال حاضر بیش از 31 هزار مسکن روسایی کم دوام در روستاهای استان وجود دارد که نیازمند بازسازی است گفت:از ابتدای اجرای طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی در سال 1384 تاکنون بیش از 47 هزار و 400 واحد مسکونی مقاوم‌سازی، نوسازی و بازسازی شده که 50 درصد خانوار روستایی استان از آن‌ها بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: کنون شاخص مقاوم‌سازی روستا‌ها در استان خراسان جنوبی بیش از 53 درصد و فراتر از متوسط کشوری است داشتن مسکن روستایی مقاوم یک حق اجتماعی برای روستاییان است و بنیاد مسکن با همه توان این مطالبه روستاییان را پیگیری می‌کند.

تنها با بیان اینکه سهمیه خراسان جنوبی از مسکن روستایی سالی چهار هزار و 500 واحد مسکونی است که با توجه به ادغام 2 طرح نهضت ملی مسکن و اقدام ملی مسکن تاکنون 2 هزار و 936 نفر احراز هویت و تایید نهایی شده‌اند ادامه داد: علاوه بر برنامه نوسازی و مقاوم‌سازی که هر سال اجرا می‌شود در قالب طرح ملی مسکن نیز بنیاد مسکن باید از مجموع 400 هزار واحد مسکونی در کشور تعداد 200 هزار واحد در قالب مسکن روستایی و 200 هزار واحد در قالب مسکن شهری در شهر‌های زیر یکصد هزار نفر جمعیت احداث کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از این تعداد متقاضیان 2 هزار و 899 واحد واریز وجه داشته و عملیات اجرایی برای هزار و 877 واحد آغاز شده است  و مبلغ تسهیلات مسکن روستایی به ازای هر واحد را 100 میلیون تومان با بازپرداخت 20 ساله و کارمزد پنج درصد است که این مبلغ پس از ابلاغ تسهیلات به 200 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.