حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نه من و نه گویندگان قبل از من کلمه ای پر محتوا همانند لا اله الا الله نگفته ایم.


» » » » آینده روشن جنوب کرمان با مشعل بر افروخته اقتصاد مقاومتی

جنوب استان کرمان در سه سال گذشته با اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی و مثلث توسعه اقتصادی، شاهد تحولات ساختاری و بزرگی بوده که نوید بخش آینده ای روشن برای مردمان سخت کوش و نجیب این منطقه است.

...

کاوش نیوز: دیار کریمان با وجود منابع زیرزمینی، اقلیم متنوع و خاک حاصلخیز در کنار مردمانی صبور، زحمتکش و با فرهنگی غنی، ظرفیت ها و قابلیت های فراوانی دارد که موجب تمایز این منطقه شده است.
جنوب استان کرمان با وجود نعمت های خدادادی و پتانسیل های فراوان طی سالهای متمادی، نتوانسته به مرز پیشرفت و توسعه برسد و محرومیت، فقر و عقب ماندگی چهره زیبای این منطقه را خدشه دار کرده است.
اما در سه سال گذشته بر اساس منویات مقام معظم رهبری در رابطه با رفع محرومیت و فقر و در راستای اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی و با کوشش دولت تدبیر و امید و مشارکت نهادهای انقلابی و شرکت های خصوصی حرکتی بی نظیر و جهادگونه ای برای رفع ریشه ای مشکلات و معضلات جنوب کرمان شکل گرفته و گام های بلندی برای اجرای آن برداشته شده است.
با همت سازمان بسیج رسانه استان کرمان و همکاری استانداری کرمان تور بازدید از پروژه های اقتصاد مقاومتی شهرستان های قلعه گنج، منوجان و رودبار جنوب برای آشنایی و معرفی خدمات و طرح های انجام شده در طی 2 روز برگزار شد که گزارش این سفر در ادامه می آید.
** شهرستان منوجان
شهرستان منوجان (مینو جهان) در مرز استان های کرمان و هرمزگان قرار گرفته و 450 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد و به دلیل وجود باغات پرتقال، لیمو، آبشار و رودخانه های فصلی زیبایی خیره کننده ای دارد.
پس از مشخص شدن استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی، تعیین زون های هشتگانه استان و ورود معین های اقتصادی، شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین به عنوان معین اقتصادی شهرستان منوجان معرفی و طرح های اقتصاد مقاومتی از اوایل سال جاری توسط این مجموعه آغاز شد.
نماینده معین اقتصادی منطقه منوجان با اشاره به اقدامات انجام شده در این شهرستان گفت: این شرکت به تجهیز خوابگاه ها و اماکن آموزشی شهرستان پرداخته و همچنین برای 2 هزار نفر از دانش آموز لباس سال نو تهیه کرده که بزودی به دانش آموزان اهدا خواهد شد.
تیمور منصوری افزود: در مجتمع آموزشی شبانه روزی ریحانه‌ النبی منوجان 600 نفر دانش آموزان تحصیل می کنند و با تجهیز آشپزخانه این مجتمع غذای دانش آموزان به صورت روزانه طبخ و توزیع می شود.
وی بیان کرد: براساس بررسی های اساتیدی که از تهران به این منطقه آمده بودند مشخص شد که ضریب هوشی دانش آموزان شهرستان منوجان بسیار خوب است و معین اقتصادی منطقه زمینه حضور 200 دانش آموز رشته تجربی و 125 دانش آموز رشته علوم انسانی منوجانی به صورت رایگان در کلاس های کنکور را توسط اساتید از تهران، فراهم کرده است.
نماینده معین اقتصادی شهرستان منوجان با اشاره به ظرفیت های گردشگری این منطقه اظهار کرد: عملیات ساخت مجموعه گرشگری مینو جهان در حال انجام است و هتل کپری این مجموعه با ظرفیت، 100 واحد اقامتی در حال ساخت است و پیش بینی شده که تا عید نوروز 47 واحد به اتمام می رسد و تحویل خواهد شد.
وی ادامه داد: حدود 90 نفر در این مجموعه گردشگری مشغول به کار خواهند شد و در راستای توانمندسازی خانواده ها و در بخش های اشتغال خانگی مانند قالی بافی؛ شال بافی و خیاطی هم 130 نفر اشتغال ایجاد شده است.
تیموری گفت: قلعه تاریخی منوجان که قدمت آن به زمان ساسانیان می رسد که با مطالعات انجام شده کار مرمت و بازسازی آن در 2 ماه آینده آغاز می شود و به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: طرح هایی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در این منطقه تهیه شده و با توجه به آنکه برخی از کشت های منطقه به دلیل خشکسالی بازده ندارند تغییر الگوهای کشت منطقه را نیز آماده کرده ایم.
** قلعه گنج
شهرستان قلعه گنج که روزگاری نماد محرومیت در جنوب استان کرمان به شمار می آمد، فقر، ناامنی، مهاجرت، قاچاق و آسیب های اجتماعی مردم سرزمین باعث رنج مردم این منطقه بود.
مهرماه سال 93 را باید نقطه عطفی در تاریخ شهرستان قلعه گنج محسوب کرد و فصلی جدید و درخشان در توسعه و آبادانی سرزمین گنج های پنهان گشود شد و امید و نشاط را به مردم این دیار بازگرداند و هم اکنون الگویی برای محرومیت زدایی در سایر نقاط کشور شده است.
مجری طرح ملی آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج گفت: در سال 93 و بر اساس منویات مقام معظم رهبری، توافقنامه ای بین استانداری کرمان و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی جهت رفع محرومیت از شهرستان قلعه گنج منعقد شد.
مسعود حیدروند افزود: ابتدا در این طرح توان افزایی مردمی در دستور کار قرار گرفت و با برگزاری جلسات و آموزش های مختلف باعث شد مردم به پنانسیل ها و توانمندی های خود توجه کنند.
وی با بیان اینکه مردم محور توسعه در قلعه گنج هستند تصریح کرد: شروع کار با 20 صندوق خرد محلی و با استفاده از یارانه ها مردم آغاز شد و هم اکنون 18 هزار نفر از مردم قلعه گنج عضو 137 صندوق با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال هستند و حدود هشت هزار شغل با دریافت تسهیلات ایجاد شده است.
مجری طرح ملی آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج افزود: 2 هزار و 300 نفر آموزش های فنی و حرفه ای را برای ایجاد اشتغال فرا گرفته اند.
وی اظهار کرد: با توجه به نیازهای آموزشی منطقه، 300 کلاس درس ساخته شده و به 6 هزار و 500 نفر از دانش آموزان منطقه جوایزی اهدا شده است.
حیدروند ادامه دارد: مجتمع پرورش بز شیری، کارخانه تولید روغن کنجد، کارخانه فرآوری خرما، کارخانه تولید رب و کنستانتره گوجه فرنگی، تجهیز مجتمع اداری قلعه گنج، هتل کپری، احداث زمین چمن و سالن ورزشی و استخر و کمک به ساختمان بیمارستان و احداث سه باب خانه پزشک از جمله طرح های بهره برداری شده و در دست اجرا در این شهرستان توسط بنیاد مستضعفان است.
**رودبار جنوب
شهرستان رودبار در منتهی الیه جنوب شرقی استان کرمان قرار گرفته است و در سالیان گذشته علیرغم ظرفیت های بی نظیر کشاورزی و دامداری از قافله پیشرفت دور مانده است.
در سال جاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان معین این منطقه معرفی شد و اقدامات خود را برای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی رفع محرومیت در این منطقه آغاز کرده است.
نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به شوری خاک و اراضی غیر قابل کشت در شهرستان رودبار جنوب افزود: یک هزار هکتار از اراضی بایر غیرقابل کشت این منطقه با اعتباری بالغ بر 207 میلیارد ریال تبدیل به زمین های حاصلخیز کشاورزی شدند.
حسن نورایی فرد افزود: این قرارگاه با ساخت استخری با متراژ 20 متر مکعب و به عمق 25 متر زمینه آبیاری زیر سطحی این اراضی را فراهم کرده است و در فاز اول آن 100 هکتار از اراضی بایر و شور تبدیل به اراضی شیرین و قابل کشت شدند.
وی بیان کرد: در روستای تکل حسن رودبار جنوب مردم به دلیل نداشتن شغل به مناطق اطراف مهاجرت کرده بودند که پس از حضور این قرارگاه زمینه اشتغال و کشاورزی مردم فراهم شده و چندین خانوار به روستا بازگشتند.
نورایی فرد ادامه داد: معین اقتصاد مقاومتی رودبار جنوب اقدام به ساخت 100 واحد مسکونی برای مردم روستای تکل حسن کرده و تاکنون در فاز اول 50 واحد مسکونی طی هشت ماه به اتمام رسیده و در دهه فجر 1396 با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران به بهره برداری رسیده و 50 واحد دیگر در دست اقدام است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.