حدیث روز :
امام حسین (ع) می فرماید : كساني كه رضايت مخلوق را به بهاي غضب خالق بخرند ، رستگار نخواهند شد.


» » » » توسعه بخش کشاورزی گلستان نیازمند جذب سرمایه گذار است

توسعه بخش کشاورزی گلستان نیازمند جذب سرمایه گذار استرییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: ظرفیت و توانمندی این استان بیشتر در بخش کشاورزی بوده و باید با جذب سرمایه گذار این حوزه تقویت شود.

...

کاوش نیوز: مختار مهاجر اظهار کرد: 6 میلیون و 809 هزار تن میزان تولید محصولات کشاورزی گلستان بوده که 32 درصد سهم اشتغال و 24 درصد تولید ناخالص استان را شامل می شود.
به گفته وی؛ کشاورزان این خطه در تولید برخی محصولات از جمله دانه های روغنی و سویا، پنبه، گندم و گوشت مرغ رتبه های برتر کشوری را دارند.
وی اجرای طرح زهکشی زمین های استان به ویژه در مناطق شمالی، توجه به رودخانه اترک، گسترش آبیاری تحت فشار، کاهش وابستگی صنعت مرغ و گسترش طرح پرورش میگو در سطح 6 هزار هکتار را از جمله ظرفیت های کشاورزی برای رونق اقتصادی استان برشمرد.
وی معتقد است: برای استفاده بهینه از ظرفیت های کشاورزی استان لازم است سرمایه گذار از خارج استان جذب کنیم.
رییس جهادکشاورزی گلستان گفت که رودخانه اترک محور توسعه مناطق مرزی این استان به شمار می رود و باید سرمایه گذاری در مهار آب این رودخانه با برنامه صورت گیرد.
مهاجر افزود: در گذشته گلستان از رودخانه اترک برداشت 280 میلیون متر مکعب آب را داشت ولی در اثر کوتاهی مدیران سابق بخش کشاورزی، آب و مدیریت سیاسی استان امروز اینگونه نیست.
وی اضافه کرد: ایجاد سد شیرین دره در مسیر رودخانه اترک در خراسان شمالی باعث شده تا حق آبه گلستان کاهش یابد و برای بهره مندی از حداقل آبی که از این رودخانه به استان می رسد باید اقدام موثری انجام گیرد.
به گفته وی 25 هزار کشاورز در حاشیه رودخانه اترک فعالیت دارند و باید حق آبه آنها برگشت داده شود.
وی به اقدام های جهادکشاورزی با مجوز شرکت آب منطقه ای نیز اشاره کرد و گفت: برای دو هزار و 520 هکتار برنامه ریزی شد که عملیات اجرایی انتقال و ایجاد شبکه آبیاری در سطح یکهزار و 350 هکتار آن در منطقه کرند گنبدکاووس و آق تقه مراوه تپه انجام گرفته است.
مهاجر با بیان اینکه اترک رودخانه ای فصلی است، افزود: با ایجاد آب بندان و طرح های آبب خاکی از ظرفیت آب آن در رونق کشاورزی مرزنشینان باید استفاده شود.
به گفته وی؛ سد دانشمند و تالاب های آلاگل و آجی گل از جمله ظرفیت هایی هستند که آب جاری رودخانه اترک را در خود حفظ کنند که متاسفانه امسال ذخیره سازی آب به دلیل کم بودن بارش ها محقق نشد.

*حمایت از پنبه گلستان
مهاجر افزود: حمایت از پنبه استان جزو سیاست های سازمان بوده و با جدیت پیگیری می شود که استقرار موسسه پنبه کشور در گرگان در تحقق این مهم نقش بسزایی دارد.
وی گفت: سیاست بر این است که بذرهای پنبه اصلاح شود تا بتواند از لحاظ اقتصادی برای پنبه کاران صرفه داشته باشد.
به گفته وی؛ در 5 سال اخیر چهار بذر پنبه اصلاح شده است و طول عمر کشت پنبه به 140 روز کاهش یافته که 70 روز کمتر از دوره کشت بذرهای قبلی است.
وی عملیاتی کردن کشت نشایی پنبه را از دیگر دستاوردها در حمایت از این محصول در استان برشمرد و افزود: این اقدام باعث شده تا صرفه جویی در تعداد آبیاری و استفاده از سم داشته باشیم.
مهاجر استقبال کشاورزان از کشت پنبه و افزایش تعداد کارخانه های پنبه پاک کنی را از دیگر دستاورد های حمایت از طلای سفید در استان اعلام کرد.

*توسعه پرورش میگو در سطح 6 هزار هکتار
رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که توسعه پرورش میگو در سطح 6 هزار هکتار دیگر در استان در دستور کار است.
وی با بیان اینکه از متقاضیان برای سرمایه گذاری در پرورش میگو استقبال می کنیم، افزود: امسال یکهزار و 900 تن میگو در مجتمع پرورشی گمیشان تولید شد.

* ظرفیت گلستان برای اجرای آبیاری تحت فشار در 110 هزار هکتار
مهاجر افزود: این استان ظرفیت اجرای آبیاری تحت فشار را در سطح 110 هزار هکتار از اراضی دارد.
وی گفت: 6 هزار حلقه چاه عمیق در منطقه میانی و جنوب استان وجود دارد که بیش از 80 درصد آن مشاع بوده و اگر انتقال آب با لوله انجام شود امکان آبیاری 100 هزار هکتار وجود دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد که تاکنون 36 هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.
مهاجر اضافه کرد: برنامه امسال تجهیز هفت هزار و 350 هکتار به آبیاری تحت فشار است که تاکنون سه هزار و 820 هکتار زیر پوشش قرار گرفته و 800 هکتار در دهه فجر بهره برداری می شود.

* بهره برداری از 142 طرح کشاورزی در گلستان
رییس جهادکشاورزی گلستان گفت که به مناسبت گرامی داشت دهه فجر انقلاب اسلامی از 142 طرح کشاورزی با اعتبار بیش از 750 میلیارد ریال در شهرستان های تابعه بهره برداری و یا کلنگ زنی می شود.
وی افزود: از خدمات این تعداد طرح بیش ازهشت هزار خانوار بهره مند و 411 نفر صاحب شغل می شوند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.