حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : دوست هركس عقل او و دشمنش جهل اوست.


» » » » حفظ عرصه های طببعی ضرورتی همپای توسعه دهلران

حفظ عرصه های طببعی ضرورتی همپای توسعه دهلراندر شرایطی که دهلران به عنوان جنوبی ترین شهرستان استان ایلام در بخش های مختلف کشاورزی ، انرژی ، آب و خاک و .. در حال تحول و توسعه است مراقبت از شش هزار کیلومتر مربع عرصه طبیعی شهرستان دهلران نیازمند تاکید مجدد و توجه بیشتر است.

...

کاوش نیوز: شهرستان دهلران با وسعتی معادل حدود 7 هزار کیلومتر مربع، بیش از 85 درصد مساحت آنرا عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد و علاوه بر تنوع اقلیمی،از لحاظ تنوع عرصه های ملی نیز نسبت به سایر مناطق استان، منحصر به فرد بوده و وجود بیش از 94 هزار هکتار جنگل و 270 هزار هکتار مرتع و حدود 260 هزار هکتار اراضی بیابانی، مؤید این موضوع می‌باشد.
وسعت زیاد شهرستان،وجود توپوگرافی و اقلیم خشن از بیابان بی انتها تا کوهستان های مرتفع ،کمبود نیروی حفاظتی و امکانات خودرویی لازم، وجود اراضی ملی مستعد دشت های حوزه بخش مرکزی و موسیان و اجرای طرح های بزرگ توسعه‌ای و زیربنایی از قبیل؛ تسطیح و تجهیز اراضی50 هزارهکتاری حوزه کرخه در استان ایلام، و خط انتقال آب سامانه گرمسیری و شبکه های آبیاری فرعی مربوط به آنها،و طمع افراد سودجو برای تصرف غیرقانونی اراضی ملی، و همچنین اجرای طرحهای عمرانی مانند خطوط انتقال لوله نفت ،گاز،فیبر نوری و جاده‌های دسترسی مربوطه به آنها،از جمله چالش های موجود دراین حوزه می باشند و لزوم حفاظت از اراضی ملی را در شهرستان دهلران دو چندان کرده است.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری دهلران نیز حفاظت از عرصه های ملی این شهرستان را اولویتی جدی ذکر کرد و گفت: باوجود صعب العبور بودن مناطق جنگلی و کمبود نیروهای حفاظتی مورد نیاز و امکانات موجود، حفاظت از عرصه‌های ملی جزء اولویت کاری این اداره می باشد.
سید علی حسینی در جریان آیین درختکاری به مناسبت هفته منابع طبیعی در دهلران به مهم ترین اقدامات انجام گرفته در راستای حفاظت و صیانت از اراضی ملی شهرستان در سال‌جاری شامل اقدام های فیزیکی، مدیریتی،آموزشی-ترویجی و بازدارنده قضایی اشاره کرد.
وی افزود: انجام گشت حفاظتی خودرویی، موتوری و پیاده بصورت مستمر در حوزه استحفاظی، مسدود کردن راه های غیرضروری ورود به جنگل در مناطق بحرانی و بکارگیری دیدبان محلی و اکیپ های مردمی اطفای حریق وهمچنین مخبرین محلی، و استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت، بخشی از این اقدامات بوده است .
رئیس منابع طبیعی دهلران گفت: گسترش مشارکت مردمی و بهره برداران مختلف منابع طبیعی اعضای شرکت های تعاونی بهره برداری ازمحصولات فرعی جنگلی – مجریان طرحهای مرتعداری – همیاران طبیعت – کوهنوردان و تمام دوستداران طبیعت و سازمانهای مردم نهاد (NGO) و انجام آموزش های چهره به چهره، به عشایر حاشیه نشین جنگل، اجرای کلاس های آموزشی و ترویجی برای بهره برداران، ایجاد آتش بُر در عرصه های مرتعی و پارکهای جنگلی، جمع آوری نشانه گذاریها و لاستیک گذاری های انجام گرفته توسط افراد سودجو در مراتع، و مدیریت خشکیدگی درختان طبیعی در بعضی نقاط، از دیگر اقدامات انجام گرفته دراین حوزه می باشد.
حسینی تصریح کرد: در راستای حفاظت از اراضی ملی، تعداد 64 فقره دادخواست و تنظیم لوایح حقوقی برای متخلفین از مقررات منابع طبیعی(ماده 42 به تعداد6مورد –ماده 43 به تعداد5مورد -ماده44 به تعداد 5مورد-ماده 45 به تعداد 4مورد – ماده55 به تعداد 44مورد و جمعا' بمیزان 255 هکتار) تشکیل و تحویل مراجع قضایی شده،و دراین راستاجمعاً 84 مورد رای از محاکم قضایی (بدوی) صادر گردیده که تعداد 62 فقره حکم قضایی (به مساحت5/1164 هکتار)به نفع سازمان بوده است.
وی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد 23 مورد خلع ید و رفع تصرف از اراضی ملی، جمعاً به میزان 244 هکتار در 17 پلاک ثبتی شهرستان، با رأی دادگاه صورت گرفته است.
وی افزود: توجه به منابع طبیعی مستلزم همکاری و مشارکت آحاد مختلف جامعه، دوستداران و همیاران طبیعت و ادارات مرتبط بوده و نقش مردم در حفظ و احیاء منابع طبیعی تعیین کننده و اساسی می باشد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.