حدیث روز :
امام حسین (ع) می فرماید : به درستي كه من مرگ را جز سعادت نمي بينم و زندگي با ستمكاران را جز محنت نمي دانم.


» » » » نگرانی هرمزگانی‌ها از مشاهده دوباره پشه خطرناک آئدس/ آیا این پشه وضعیت هرمزگان را بحرانی می‌کند؟

نگرانی هرمزگانی‌ها از مشاهده دوباره پشه خطرناک آئدس/ آیا این پشه وضعیت هرمزگان را بحرانی می‌کند؟ یکی از معضلاتی که شهر بندرعباس را تهدید می‌کند شیوع بیماری‌های ناشی از پشه آئدس است و معاون اجرایی مرکز بهداشت هرمزگان نیز با هشدار نسبت به این پشه گفته است در صورت شیوع بیماری‌های ناشی از گزش آئدس، شرایط سختی به وجود خواهد آمد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم: استان هرمزگان بعد از پشت سر گذاشتن زلزله و رسیدن به نقطه تقریبا امن در بحث کرونا با چالش جدید و البته آنطور که از شواهد پیداست جدی‌تری روبرو شده و مسئله مشاهده پشه آئدس در برخی محلات بندرعباس و خطرات و تهدیدات آن را نمی‌توان ساده‌انگاری کرد.

این پشه که زیستگاهش در کشورهای آفریقا و آمریکای جنوبی است با توجه به تغییرات اقلیمی خود را به جنوب غرب آسیا رساند و پس از مشاهده در کشورهایی مانند پاکستان در شهر بندرعباس نیز دیده شد؛ مشاهده پشه آئدس در بندرعباس را به نوعی می‌توان خبر مهمی قلمداد کرد چرا که این پشه قبل از اینکه بیماری ناشی از آن در جامعه شیوع پیدا کند توسط حشره شناسان هرمزگانی شناسایی شد مسئله‌ای که اگر اتفاق نمی‌افتاد باید منتظر تلفات بیماری‌های ناشی از آن و مدت‌ها زمان و پژوهش جهت یافتن عامل بیماری می‌بودیم.

بیماری‌های ناشی از گزش پشه آئدس می‌تواند استان هرمزگان و حتی کشور را با چالشی جدی و بحرانی سخت‌تر از کرونا روبرو کند؛ متاسفانه یکی از ضعف‌های موجود در استان هرمزگان برای مقابله با آئدس سهل انگاری مسئولان دستگاه‌ها است چرا که با وجود افزایش محلات آلوده به این پشه هنوز حساسیتی که باید در استان برای مقابله با پشه آئدس ایجاد شود ایجاد نشده است و شاهد تشکیل هیچ‌گونه ستاد بحران قوی برای این موضوع نیستیم.

اسدالله احمدی اپیدمی‌لوژیست و معاون اجرایی مرکز بهداشت استان هرمزگان در این باره اظهارداشت: بیماری‌هایی که آئدس‌های مهاجم منتقل می‌کنند بیماری‌های نوپدیدی هستند که درمانی برای آنها وجود ندارد و در علم اپیدمی‌لوژی وقتی ریشه این پشه را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که این بیماری از جنوب آمریکای جنوبی و آفریقا خود را به اینجا رسانده است.

وی افزود: در کل دنیا رسم بر این است که اول بیماری شناسایی می‌شود و بعد به دنبال عامل بیماری می‌گردند اما از افتخارات ایران اسلامی و حشره شناسان هرمزگانی بوده که جزو بهترین حشره شناسان کشور و حتی جهان هستند و قبل از شیوع بیماری توانستند عامل بیماری زا را شناسایی کنند و این یک مزیت است.

احمدی بیان کرد: اساسا پشه آئدس در آب‌های شیرین تخم گذاری می‌کند و ممکن است حتی یک لیوان آب نیز به محلی برای تخم گذاری و تجمع این پشه تبدیل شود که بسیار خطرناک است و امروز باید همه پای کار بیایند چرا که اگر بیماری‌های ناشی از آئدس شیوع پیدا کند به راحتی جمع نمی‌شود و کشور را درگیر خواهد کرد و تبعات سنگین اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت و می‌تواند تمام زیرساخت‌های بهداشت و درمان را از بین ببرد.

معاون اجرایی مرکز بهداشت هرمزگان تصریح کرد: چیزی که مهم است این است که امروز همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید درک خود را از خطر پشه آئدس بالا ببریم تا به سرنوشت کشورهایی مانند سنگاپور که این بیماری آسیب بسیاری به آن زد دچار نشویم.

وی افزود: با توجه به اینکه زیستگاه پشه آئدس آب‌های شیرین است هیچ گونه نگرانی نسبت به آب دریا و سواحل وجود ندارد اما آبیاری فضای سبز و گودال‌های آبگرفته می‌تواند خطر آفرین باشد که باید حتما بهسازی شوند.

احمدی خاطرنشان کرد: بیش از 600 تا 700 نقطه از شهر بندرعباس با GPS علامت گذاری شده است که نیاز به بهسازی دارد؛ همچنین پشه آئدس علاقه بسیاری به لاستیک دارد که آنها باید از سطح شهر جمع آوری شوند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.