حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : خداوند ، دشنام گوى بی آبرو را دشمن دارد.


» » » » خرد شدن اراضی یکی ازموانع اقتصاد کشاورزی مینودشت/با گذرزمان تولیدات کشاورزی رو به کاهش می رود

مینودشت یکی از مناطق عمده تولید محصولات کشاورزی درکشور محسوب می شود ویکی ازشهرستانهای استان گلستان که دارای 140 هزار هکتار زمین قابل کشت است این شهرستان علیرغم دارا بودن ظرفیتها وقابلیتهای بالقوه وسیع درزمینه تولید انواع محصولات کشاورزی هنوزجایگاه شایسته خود را درتولید محصولات کشاورزی بدست نیاورده است  و با گذرزمان همواره تولیدات کشاورزی رو به کاهش می رود.

...

به گزارش کاوش نیوز، برای بهتر شدن وضعیت کشاورزی مهندس جوادتیموری کارشناس ومدیرجهاد کشاورزی مینودشت میگوید: کاهش بارندگی و بحران کم آبی یکی ازمعضلاتی ست که مانع تولید است واین مشکل منجربه تغییر اقلیم و کاهش آب بهای سطحی شده برای مواجه با این مانع می توان به منظوراستفاده بهینه ازآب ،پیش بینی کشت محصولاتی که نیاز آبی کمتری دارند واجرای سیستم های آبیاری نوین (قطره و بارانی ) خیلی مفید خواهد بودهمچنین  توجه به انتقال آب بصورت کانال روباز خاکی و اجرای طرح انتقال آب با لوله بسیار حائزاهمیت است.

نبود صنایع تبدیلی و زنجیره تولید

به نظر این کارشناس کشاورزی یکی ازمعضلات دیگر درتولید محصولات کشاورزی، نبود صنایع تبدیلی و زنجیره تولید است .این امر باعث شده تا محصولات بصورت خام فروخته شود.گاهی هم با نام برندهای استانهای دیگردربازارکشوری عرضه می شود. این باعث کاهش درآمد سرانه شده ومحصولات با چند برابر قیمت مجددا بدست کشاورز یا مصرف کننده می‌رسد،اینجاست که این خام فروشی حداقل درآمد را برای کشاورز بدنبال دارد و ازطرفی دراشتغال هم تاثیر گذاراست و آنرا هم به حداقل می رساند.

برای حل این مشکل و رهایی از آن و بمنظورتوسعه، نیازبه برنامه ریزی درایجاد صنایع تبدیلی وتکمیلی هریک ازمحصولات تولیدی است ازآنجا که پتاسیل بالای تولید دربرخی ازمحصولات همچون زیتون ، نوغانداری دراین منطقه وجود دارد با ایجاد صنایع تبدیلی کوچک روستایی میتوان افزایش درآمد و اشتغال مداوم را ایجاد کرد.

مدیرجهاد کشاورزی مینودشت معتقد است ازآنجایی که تکنولوژی وعلوم کشاورزی و دام در حال پیشرفت و توسعه است  امروزه مطلبد که درکشت محصولات زراعی و باغی و دامی و نیز داشت و برداشت آن از روش های علمی و به روز استفاده کرد. با روش های علمی هزینه تولید کاهش و درآمد افزایش خواهد یافت همچنین رقم های سازگارمحیط منطقه که با تغییر اقلیم بالا به اجبارایجاد شده تهیه وکشت آن بصورت علمی ودقیق انجام شود.

تقسیم اراضی، یکی ازموانع اقتصاد کشاورزی

تیموری می گوید: بطور کلی مدیریت هزینه در تولید بسیار حائزاهمیت است و اراضی بزرگ مالکان پس ازفوت تقسیم وبر تعداد بهره برداران افزوده شده این عمل خود باعث خرد شدن اراضی و افزایش مدیران مزرعه را باخود به همراه دارد این افزایش خرده مالکان که دوست دارند هریک با روش و شیوهایی مختلف وارد تولید شوند نیز خود معضلی دیگر است .از طرفی هریک از این خرده مالکان به موقع عملیات زراعی ومکانیزه را انجام نمی دهند که این عمل هم منجربه کاهش تولید خواهد شد. یکی از موانع اقتصاد کشاورزی استان و شهرستان همین موضوع خرد شدن اراضی و افزایش تعداد بهره برداراست که در این زمینه باید اقدامات مقتضی صورت گرفته شود.

زمین هایی که  تبدیل به باغ می شود بدنبال تولید نیستند 

به نظر مدیرجهاد کشاورزی مینودشت خرده مالکی و تقسیم اراضی ساخت بنا، بوم گردی  و تغییر کاربری زمین های کشاورزی را بدنبال دارد این موضوع باعث شده تا عرصه زراعی تبدیل به باغ شود یا با گرفتن مجوزهای مختلف زمینها تبدیل به خانه باغ وتخلف در بنا  وسرانجام تبدیل به ویلا می شوند.

 اراضی زراعی تغییر کاربری و زمین هایی که  تبدیل به باغ می شود بدنبال تولید نیستند  بلکه در آن ساخت و ساز صورت گرفته و پس ازآن به قیمت فضایی فروخته می شود .با این کارجیب دلالان پرمی شود. این قطعه شدن زمین های کشاورزی این منطقه ضربه بزرگی به تولیدات کشاورزی و اقتصاد استان می زند. دراین زمینه باید اقدامات مقتضی صورت بگیرد.خرد شدن اراضی کشاورزی خرده مالکی منجر به عدم توسعه مکانیزاسیون می شود چون دیگر صرفه اقتصادی ندارد که برای سه هکتار مالک ماشین آلات و ادوات را تهیه و ازآن استفاده کند.همین مسئله باعث شده تا بعلت کوچک شدن اراضی دیگر کشاورز تمایلی به کشت پنبه نشان ندهد افزایش بهره برداران مزرعه منجر به افزایش هزینه تولید و نیز کاهش تولید در واحداست.

کارشناس کشاورزی برای ریسک بالای فعالیت ها دربخش کشاورزی  راهکاری دارد وی معتقد است در این مورد به کشاورزان باید آموزش داد و آموزش اهمیت بالایی دارد. همچنین برای بهتر شدن تولید دراین بخش اراضی کوچک شده تجمیع شود و کشاورزان گروهی کشت کنند ویا بصورت تعاونی تولید، عمل شود ،بطورکلی درتعاونی های تولید،عرصه هریک از بهره‌بردارن و مالکین مشخص شده وسهام آن تعیین شود، سپس با برنامه ریزی علمی ومدون، در کاشت ، داشت و برداشت میتوان به هدف رسید.

 مدیرجهاد کشاورزی مینودشت در مورد نداشتن سیستم قوی بازاریابی محصولات کشاورزی وعدم مدیریت دراین زمینه و نبود الگوی کشت می گوید: نبود صنایع تبدیلی و زنجیره تولید محصولات کشاورزی باعث کاهش بازده اقتصادی می شود و پراکندگی مزارع و افزایش تعداد بهره بردار در واحد سطح دراجرای الگوی کشت مشکل ایجا د می کند زیرا کشاورز بر مبنای نیاز بازار و قیمت محصول در بازار شروع به برنامه ریزی و کشت می نماید و توجهی به اجرای الگوی کشت ابلاغی ندارد.

 

خبرنگار :رقیه بشارت نیا


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.