حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : محبوب ترین برادران نزد من کسی است که عیب های مرا به من هدیه دهد.


» » » » 584 هکتار مرتع و جنگل در سال گذشته سوخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان خبر داد:

584 هکتار مرتع و جنگل در سال گذشته سوخت

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان مساحت سوخته شده در سال 99 را حدود 584 هکتار اعلام کرد که 2 مورد آن عمدی، 31 مورد غیرعمد و 362 مورد نیز نامعلوم است.

 

...

به گزارش کاوش نیوز؛ عبدالرحیم لطفی گفت: در سال گذشته 397 فقره حریق در منابع طبیعی استان اعم از مراتع مشجر و غیرمشجر، جنگل های طبیعی و دست کاشت رخ داد.

وی با اشاره به اینکه معمولا حریق به عللی همچون عوامل انسانی و طبیعی مانند گرمای هوا اتفاق می افتد، گفت: حریق جنگلها و مراتع در طول سال به ویژه در ماه های گرم به دلیل افزایش دما و خشکی پوشش گیاهی اتفاق می افتد که در سال گذشته 324 فقره حریق در جنگل های طبیعی، 51 فقره در جنگل های دست کاشت و 22 فقره در مراتع اتفاق افتاد.

لطفی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در سال گذشته گفت: به منظور پیشگیری از اطفاء حریق 47 کیلومتر آتش بر احداث و 10 شیت نقشه مناطق بحرانی تهیه شده و همچنین پاکسازی پوشش علفی عرصه های بحرانی، حساس و قرق شده به مساحت کلی 95 هزار و 700 هکتار اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان افزود: از دیگر اقدامات انجام شده می توان به نصب 3 دکل دیده بانی با دوربین و نیز 1500 هکتار عملیات بهداشتی در جنگلکاری ها، رپارکهای طبیعی و 500 هکتار عرصه های تفرجی اشاره کرد.

لطفی با توجه به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی عموم مردم در زمینه پیشگیری از حریق اذعان داشت: اطلاع رسانی از طریق اصحاب رسانه و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی بین جوامع محلی و بهره برداران عرصه های ملی و نصب بنر در جنگل ها و تفرج گاه ها از جمله اقدامات اجرا شده در این خصوص است.

وی با اشاره به فعالیت آموزش و ترویج در خصوص پیشگیری از وقوع حریق در سال 99 اظهار داشت: فعالیت های آموزشی و ترویجی اجرا شده در سطح استان شامل برگزاری کلاس های آموزشی برای 2743 نفر ، پخش برنامه های ترویجی در سطح رسانه ای صدا و سیما 28 مورد و در مطبوعات 2150 صفحه و نیز 7000 مورد فعالیت های انتشاراتی حاوی پوستر، بروشور و اطلاعیه های هشدار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان اظهار داشت: حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و ملی یکی از رسالت ها و اهداف حاکمیتی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است و در این راستا نیروهای یگان حفاظت اين اداره كل به منظور جلوگیری از دست اندازی متصرفین و بروز حریق در عرصه های منابع طبیعی اعم از جنگل ها و مراتع در آماده باش کامل به سر می برند.

لطفی بر اهمیت مشارکت مردمی در کاهش حریق در سطح جنگلها و مراتع اشاره و ابراز کرد: مردم عزیز استان می توانند در صورت مشاهده هرگونه حریق و همچنین تخلف و دست اندازی به انفال و اراضی ملی در سطح استان با شماره تلفن 1504 كد امداد جنگل و مرتع تماس بگیرند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.