حدیث روز :
امام مهدی (عج) می فرماید : بدانید که ما مراعات حال شما (دوستان و شیعیان را) می کنیم و هیچ گاه شما را فراموش نمی کنیم.


» » » » مجمع مسکونی خانوارهای چند معلول در مینودشت ساخته می شود/گلستان یک در صد از آمار کشوری معلولیت بیشتری دارد

مجمع مسکونی خانوارهای چند معلول در مینودشت ساخته می شود/گلستان یک در صد از آمار کشوری معلولیت بیشتری داردمحمد شایسته گقت:برای مدد جویان توسط  اداره بهزیستی شهرستان مینودشت 38واحد مسکن از سال 1400 آغاز به ساخت شده است که در همین هفته 28 واحد آن افتتاح می شود.

...

به گزارش کاوش نیوز،محمد شایسته سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مینودشت ضمن تبریک هفته ولایت و امامت و تقارون آن با هفته گرامی داشت  بهزیستی(25 تا 31 تیر ماه) با اشاره به شعار امسال که شروع دوباره زندگی برای زیستن نامگذاری شده است در نشست با خبرنگاران اظهارکرد: در شهرستان مینودشت 2 هزار و85 خانوار تحت حمایت اداره بهزیستی قرار دارند بنابراین 10 درصد مردم شهرستان تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته و 2500 معلول، تحت پوشش بهزیستی هستند. نرخ معلولیت 3 و یک دهم درصد جمعیت شهرستان، معلول هستند. جمعیت استان گلستان 8/2 دهم درصد معلولیت دارند که این رقم در کشور 6/1دهم درصد است گلستان یک در صد از آمار کشوری معلولیت بیشتری دارد.

یکی از دلایل افزایش معلولیت در استان ازدواج های فامیلی ست

شایسته که یک ماه بیشتر نیست که مسئولیت این اداره را تحویل گرفته است خاطر نشان کرد:اداره بهزیستی شهرستان در جهت پیشگیری از معلویت غربالگری و بینایی سنجی برای همه  بچه های سه تا 6 سال را در سطح شهرستان انجام می دهد و این غربالگری شامل همه جامعه شهرستان می شود. یکی از دلایل افزایش معلولیت در استان ازدواج های فامیلی ست.

وی در ادامه گفت: در سال 1400 دو هزار و 500 نفر توسط این اداره غربالگری شده است و در بخش دیگر غربالگری نوزادان از بدو تولد تا دو سالگی است این نوزادان با شناسایی به موقع مشکل معلولیتی که دارند درجهت رفع آن اقدام ودرمان می شوند.ما امیدوار هستیم امسال صد درصد غربالگری را در سطح شهرستان برای همه کودکان و نوزادان انجام دهیم.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مینودشت به غربالگری گروه ژنتیکی 15 تا 25 اشاره کرد و افزود: مشاوره ژنتیکی قبل ازدواج و قبل محرمیت باید انجام شود البته باید اضافه کنم که این نوع غربالگری  در اجرا با مشکلاتی مواجه شده است  هنوز درعمل موفقیت مطلوب را کسب نکرده ما امیدوارهستیم در آینده مشکلات مرتفع شده و این مشاوره باعث جلوگیری از تولد نوزادان معلول شود.

اداره بهزیستی در ماه 14میلیارد و 985 میلیون ریال پرداختی دارد

محمد شایسته به آمار امسال اشاره کرد وگفت:امسال  قرارهست 200 نفرغربالگری شوند و با همکاری مرکز بهداشت بدنبال ایجاد یک مرکز مشاوره ژنیتیک درمینودشت هستیم  با اجرای مرحله اول که مشاوره است مشخص می شود که آیا امکان معلولیت فرزندان در آینده وجود دارد یا نه!!!   و سطح بعدی و آزمایش و... از مراحل و اقدامات بعدی است.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مینودشت تصریح کرد:در شهرستان مینودشت 2464 خانوار مستمری در یافت می کنند از این تعداد خانوار 269 خانوار دارای معلویت هستند 60 خانوار حق پرستاری دریافت می کنند  249 خانوار در حوزه سرپرستان زن خانوار قرار دارند  همچنین به 68 خانواری که فززندان دو قلو دارند  تا 6سال برای هر فرزند ماهیانه مبلغ 5 میلیون و 600 هزار ریال واریز می شود .18 کودک در شهرستان نزدیک اقوام نگهداری می شوند ماهیانه 12میلیون ریال دریافتی دارند و بطور کل اداره بهزیستی در ماه 14میلیارد و 985 میلیون ریال پرداختی دارد.

مجمع مسکونی خانوارهای چند معلول در مینودشت ساخته می شود

شایسته بیان کرد:برای مدد جویان توسط  اداره بهزیستی شهرستان 38واحد مسکن از سال 1400 آغاز به ساخت شده است که در همین هفته 28 واحد آن افتتاح می شود برای ساخت و تکمیل این پروژها  مبلغ 2 میلیارد و 80 میلیون تومان کمک بلا عوض دریافت شده ،در حوزه شهر مبلغ 200میلیون کمک بلاعوض برای مسکن خانوارهای  دو معلول پرداخت و در روستا این مبلغ 150 میلیون تومان است.برای سایر مدد جویان 50 میلیون تومان  بلاعوض پرداختی داریم. اداره بهزیستی شهرستان به 160خانوار هم کمک ودیعه بلاعوض پرداخت کرده است و این کمک ودیعه مسکن  برای هر خانوار مبلغ 20 میلیون را شامل می شود همچنین قرار هست با مشارکت بنیاد مسکن  در دو قطعه زمین برای خانوارهای چند معلول، مجمع مسکونی  در دو طبقه ساخته شود.طبقه اول برای معلولین  جسمی ،ذهنی وحرکتی و طبقه دوم برای معلولین بینایی، شنوایی و اعصاب و روان  که در این زمینه خیرین هم مشارکت دارند.

در مینودشت سه مرکز سی بی آردر حوزه روستا فعالیت دارند

به گفته شایسته براساس اصل 44 قانو اساسی و واگذاری بخش دولتی به خصوصی در شهرستا ن مینودشت 21مرکز خصوصی ایجاد شده است که در حال حاضر در جهت جامعه هدف سازمان فعالیت دارند.سه مرکز توانبخشی درمان معلولان 5 مرکز مثبت زندگی که از صفر تا صد یک مدد جو را از قبیل مشاوره،اشتغال،تحصیل،مسکن،ازدواج و... بعهده دارد.سه مرکز سی بی آردر حوزه روستا فعالیت دارند که از ظرفیت روستا و شورا و دهیاری در جهت توانمند سازی معلولین استفاده می شود .

وی اضافه کرد:6 مرکز ترک اعتیاد در شهرستان داریم که سه مرکز شبانه روزی اداره می شود و کمپ گفته می شود و سه مرکز دیگر ام ام تی یا سرپایی معتادان را خدمات می دهد در این مراکز افراد پس از مراجعه و ترک اعتیاد تا 6 ماه تحت مراقب های روحی و روانی هستند  در این 6 ماه چندین جلسه مشاوره شرکت می کنند و چند بار هم تست اعتیاد از آنان گرفته می شود در ادامه

مهارت های فنی را به صورت تخصصی یاد می گیرند برای اینکه مشغول به کار شوند تسهیلات قرض الحسنه باسقف یکصد میلیون تومان با بازپرداخت 7 ساله اختصاص داده می شود و این مبلغ می تواند در گسترش و توسعه کار مفید باشد و همچنین در شهرستان دو مرکز مشاوره و دو مرکز موسسه خیریه فعالیت دارند.

مجموعه بهزیستی در سطح شهرستان تمام توان خود را در زمینه مدیریت و کنترل آسیب‌های اجتماعی به کار برده و در این زمینه با طراحی و اجرای برنامه های تخصصی در حوزه های مختلف برای بجا گذاشتن کارنامه‌ای قابل قبول از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

وی گفت :5 میلیاردو 800 میلیون تومان تخصیص اعتبار  تسهیلات از بانک های عامل  گرفته شده هم اکنون  پرونده های متقاضیان اشتغال بررسی می شود و از طریق همین بانک ها تسهیلات داده می شود.

به گفته وی در نظر داریم با مشارکت هماهنگی در بخش آموزش ، فنی  حرفه ای برای معلولین، زنان سرپرست خانوار ،معتاد بهبود یافته و خانواده آسیب دیده اجتماعی به تعداد 7 هزار 500 نفر آموزش داده شود.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مینودشت با اشاره به حوزه سیاست افزایش جمعیت گفت:در این حوزه دو موضوع مد نظر هست اگر خانواده ای دارای فرزند 3 قلو هستند بدون در نظر گرفتن دهک در آمدی به آنان بمدت 6 سال کمک مالی  می شود همچنین برای خانواری که فرزندان  دوقلو دارند بین دهک یک تا 7 هستند هم  خدمات مالی ارائه می شود.

اجرای طرح اجتماع محور با روی کرد پیشگیری از اعتیاد 4 محله در نظر گرفته ایم دومرحله روستای و دومحله شهری پر خطر هستند بدنبال مراکز ویزیت در منزل هم هستیم!!و امیدواریم امسال خدمات اداره بهزیستی با کیمت و کیفیت بیشتری ارائه شود.

خبرنگار: رقیه بشارت نیا


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.