حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : بهای بهشت لا اله الا الله است.


» » » » صندوق پالایشی یکم و هر آن چه در خصوص آن لازم است بدانید

صندوق پالایشی یکم و هر آن چه در خصوص آن لازم است بدانیدمدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان به تشریح تمامی سوالاتی که هم استانی ها در خصوص صندوق پالایشی یکم دارند جواب داد.

 

...

به گزارش کاوش نیوز؛ داود طبرسا صندوق پالایشی یکم را دومین صندوق ETF دولتی دانست که شامل باقیمانده سهام دولت در چهار پالایشگاه ایران اعم از شرکت پالایشی اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز محسوب می شود و با توجه به اینکه این صندوق ETF  است امکان معامله آن در بازار سرمایه وجود دارد و از تاریخ ۵ شهریور تا ۱۹ شهریور هر ایرانی میتواند در پذیره نویسی آن شرکت کند.

به گفته وی پس از استقبال سرمایه گذاران و فعالان بورس از صندوق دارا یکم، دولت برای بار دوم به ارائه سهام خود در قالب ETF دولتی با عنوان صندوق دارا دوم ( صندوق پالایشی یکم ) پرداخت. این سهام ها از شرکت های دولتی پتروشیمی و پالایشی انتخاب شده اند که عبارتند از ( نمادهای شتران ، شپنا ، شبندر و شبریز ) و شامل 500 سهم به ارزش اولیه 5 میلیون تومان می است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان هدف از ارائه این صندوق توسط دولت را رونق بخشیدن به بازار بورس، وارد کردن اقشار ضعیف تر جامعه به این بازار و کسب درآمد از آن، کاهش بیکاری و افزایش میزان درآمد افراد معرفی کرد و افزود: برای تحقق این هدف شرایط ویژه ای برای صندوق دارا دوم ( پالایشی یکم ) در نظر گرفته است که سبب مقرون بصرفه شدن آن و گرایش افراد برای خرید و فروش سهام این ETF دولتی می شود.

وی با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد این صندوق اظهار داشت: دولت برای جذابیت بیشتر این صندوق برای سرمایه گذاران و کمک و حمایت بیشتر از اقشار ضعیف جامعه که به تازگی وارد بورس شده اند مزیت های خاصی برای صندوق دارا دوم در نظر گرفته است.

عدم اعمال محدودیت سنی اعضاء، عدم انجام سرمایه گذاری های خارجی، اعمال تخفبف 20درصدی از سوی دولت، معافیت مالیاتی، زمان فعالیت نامحدود، عدم عضویت اتباع خارجی و اشخاص حقوقی، عدم نیاز به پرداخت کارمزد و در نهایت عدم نیاز به کد بورسی از ویژگی هایی بود طبرسا در این بین به آن اشاره کرد.  

 مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان با بیان این که سهام این صندوق به مدت یک ماه پس از پذیره نویسی قابل معامله می باشد، افزود: حداکثر تعداد سهام قابل خرید از صندوق دارا دوم 500 سهم ده هزار تومنی و تا سقف 5 میلیون است که سفارش خرید در تمامی روزهای معاملاتی از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۰۰ از تاریخ ۵ شهریور جاری تا ۱۹ شهریور به مدت ۱۵ روز امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: سهامداران توجه کنند که اگر دارا یکم را در پذیره نویسی خریده اند، مجموع تعداد واحد دارا یکم و پالایش یکم در روز پذیره نویسی می بایست ۵۰۰ واحد باشد در نتیجه در صورت خرید دارا یکم، تعداد و حجم آن را از ۵۰۰ سهم کم کنند و به تعدادی که باقی می‌ماند می‌توانند نماد پالایشی یکم (دارا دوم) را بخرند.

طبرسا افزود: سهامداران تا ساعت ۱۴:۰۰ همان روزی که سفارش خرید خود را ثبت می‌کنید، امکان حذف یا ویرایش آن را خواهند داشت در ضمن برای فروش سهام پس از مدت مقرر نیاز به کدبورسی و سجام دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فرآیند عرضه واحدها به‌صورت بلوکی نبوده و در قالب (ETF) در نظر گرفته شده است، گفت: دولت می‌توانست به راحتی سهام خود را از طریق بورس به فروش رساند لیکن عرضه سهام به صورت ETF، با هدف مردمی کردن اقتصاد (افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه) و انتفاع عامه مردم (حتی افرادی که تاکنون در بازار سرمایه فعال نبوده‌اند) از رشد بازار سرمایه صورت گرفته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان اینگونه ادامه داد: پذیره‏ نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) صرفاً از طریق کارگزاری‏های بورس و سامانه‏ های آنلاین معاملاتی صورت می گیرد و اشخاص فاقد کد معاملاتی (کد بورسی) می توانند از طریق درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک‏های منتخب برای خرید واحدها اقدام کنند در ضمن نماد صندوق جهت پذیره نویسی از طریق کارگزاری‌ها (پالایش یکم) است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.