حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : اگر نفس خود را به کاری مشغول نکنی او تو را مشغول می کند.


» » » » اقتصاد، مردمی می شود و کارایی آن ارتقا می یابد

با واگذاری سهام دولت در شرکت های بورسی؛

اقتصاد، مردمی می شود و کارایی آن ارتقا می یابد

از آن جا که در آستانه آغاز واگذاری سهام دولت و در اولین مرحله از واگذاری این سهام  هستیم باخبر شدیم بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان از باقیمانده سهام دولت از طریق فروش واحد های سرمایه گذاری صندوق واسطه گری مالی یکم با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به مردم واگذار می شود.

...

به گزارش کاوش نیوز، با این اقدام دولت اجازه دارد در یک دوره مدت دار، مدیریت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس را با هدف مشارکت همزمان مردم و فعالان بازار بورس بر عهده گیرد لذا در این طرح با مردمی شدن اقتصاد، کارایی نیز ارتقا می یابد.

این صندوق شامل سهام بانکهای ملت، صادرات ایران و تجارت و نیز بیمه های البرز و اتکایی امین می شود.

 در همین راستا و با هدف باز شدن پیچیدگی های اذهان به سراغ مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان رفتیم تا به تمامی اما و اگرهای این مهم پاسخ دهیم و عقیده وی را به عنوان مقام عالی دولت در این خصوص بدانیم.

داود طبرسا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما، ضمن تشریح ضرورت تشکیل صندوق های واسطه گری یکم، به بهره مندی همه آحاد مردم از این صندوق ها و سود آوری آن به عنوان اهداف تشکیل این صندوق ها اشاره کرد و گفت: درآمد و سودآوری سهام این صندوق ها از سه طریق افزایش قیمت سهام، سود سالیانه، سود آوری سپرده گذاری یک هزار و 40 میلیارد تومانی که بابت سبد گردانی و بازارگردانی نگه داشته شده و سپرده گذاری شده است بنابراین درآمد صندوق ها ثابت نیست.

وی ضمن نگرانی از شرایط خاص کنونی و مشکلاتی که در دفاتر پیشخوان هست، گفت: افراد می توانند به شعب بانکهای صادرات، شهر و آینده مراجعه کنند و نیازی به مراجعه به دفاتر پیشخوان ندارند که طی یکی دو هفته آینده تسهیلاتی فراهم خواهد شد که مردم نیازی به مراجعه حضوری نیز نداشته باشند. همچنین افرادی که خریدار صندوق واسطه گری یکم هستند اگر نخواهند سهام خود را بفروشند نیازی به گرفتن سجام ندارند و می توانند سود سهام را بگیرند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گلستان از مردم خواست برای خرید این سهام با داشتن کد ملی از ساعت 14 تا 16 هر روز از 14 تا 31 اردیبهشت با مراجعه به درگاههای غیرحضوری بانکهای منتخب، شعب بانکها و نیز خرید از طریق کارگزاری های بورس به صورت آنلاین اقدام کنند.

* آقای طبرسا آیا در واگذاری سهام به مردم تخفیفی هم در نظر گرفته شده است؟

-بله طبق مصوبه هیأت دولت سهام این صندوق با 20% تخفیف به مردم واگذار می شود مشروط بر اینکه پس از اعمال تخفیف از ۷۰ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره‏ نویسی کمتر نباشد. مزیت این امر آن است که در این مرحله تنها اشخاص حقیقی می توانند سهام بخرند.

* ارزش این صندوق به چه میزان است؟

-ارزش این صندوق به میزان حدود23000 میلیارد تومان می باشد که با توجه به مصوبه دولت مبنی بر واگذاری این سهام با 20% تخفیف به مردم، نقدینگی دریافتی از مردم بابت سهام صندوق حدود16000 میلیارد تومان می باشد. البته با توجه به روند صعودی قیمت سهام این صندوق تا روز شنبه 13 اردیبهشت (روز قبل از آغاز پذیره نویسی) می توان گفت که واگذاری سهام با 30% تخفیف به مردم انجام می شود.

*آیا سقفی برای خرید سهام توسط افراد پیش بینی شده است؟

-بله. هر فرد یا به عبارتی هر کد ملی از هر جای دنیا می تواند تا مبلغ 2 میلیون تومان سهام بخرد. سهام این صندوق در واحدهای ده هزار تومانی عرضه می شود.

*به عقیده جنابعالی آیا پس از این مرحله باز هم دولت برای عرضه سهام به این روش برنامه‏ای دارد؟

- بله. قرار است در ماه های آتی عرضه سهام به این روش صورت گیرد که در مرحله دوم واگذاری، سهام چند شرکت پتروشیمی و در مرحله سوم واگذاری، سهام ایران خودرو و سایپا و صنایع فلزی عرضه شود.

*آقای طبرسا اگر فردی در این مرحله واگذاری دو میلیون تومان سهام خرید (یعنی حداکثر سقف ممکن)، آیا می تواند در مراحل دوم و سوم واگذاری در ماه های بعد هم سهام بخرد یا نه؟

- بله. می تواند سهام بخرد اما فقط یک بار می تواند از تخفیف طبق مصوبه دولت استفاده کند.مگر اینکه دولت مصوبه جدیدی در این ارتباط داشته باشد. در ضمن یک شخص می تواند برای اعضای خانوار خریداری کند اما این یونیت ها به نام اعضای خانوار صادر می شود.

*آیا ضامنی برای این صندوق وجود دارد؟

-خیر. موسس این صندوق وزارت امور اقتصادی و دارایی است اما این صندوق و هیچ یک از صندوق های موجود در بورس ضامن ندارد و در هیچ کدام از بازارهای سرمایه و هیچکس نمی تواند در مورد صعودی بودن روند بازار بورس اطمینان بدهد.

*آیا به ازای هر کد ملی یک شماره حساب بانکی جداگانه لازم است؟

-خیر. می توان از حسابهای بانکی مختلف که حتی متعلق به شخص نباشد خرید سهام را انجام داد اما در طی فرصت دو ماهه باید شخص مراحل ثبت نام در" سامانه سجام" و دریافت کد بورسی را انجام دهد که لازمه آن داشتن شماره حساب بانکی متعلق به خود آن شخص می باشد.

*تخفیف در نظر گرفته شده جهت خرید یونیت ها چقدر است؟

-تخفیف خرید یونیت ها نسبت به روز 13 اردیبهشت 30 درصد و نسبت به میانگین 30 روز قبل 20 درصد است.

*آقای طبرسا آیا بعد از دوماه معامله یونیت ها از طریق کارگزاری ها قابل انجام است یا از طریق بانک ها هم می توان انجام داد؟

-همانند معاملات دیگر سهام در بورس نیاز به مراجعه به جایی نیست و بعد از آزاد سازی یونیت ها بعد از دوماه کل دو میلیون سهام را با داشتن کد بورسی می توان معامله کرد.

*آقای مدیرکل آیا این صندوق ها دارای ضامن نقد شوندگی هستندیاخیر؟

-خیر ضامن نقد شوندگی ندارد ولی 5 درصد مبلغ یعنی 1040 میلیارد تومان جهت بازارگردانی و جلوگیری از نوسانات قیمت یونیت ها در صندوق ها ذخیره می گردد.

*به عنوان سوال پایانی بفرمایید بعد از گذشت چند ماه وضعیت یونیت ها چه خواهد شد و دارنده یونیت ها مالک کدام سهم از بانک ها خواهد بود؟

- تا زمانی که این صندوق ها وجود دارد به صورت ترکیبی از سهام خواهد بود و مالک یونیت ها سهام دار یونیت کل شرکتها و بانکها می باشد. از این رو سبدی از سهام ریسک پایین تری دارد.

 

 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.