حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : پر حسرتترين مردم در روز قيامت، بنده اى است كه عدلى را وصف كند و خودش خلاف آن را عمل كند.


» » » » اما و اگرهای اجرای یک طرح گردشگری در گلستان/قطار وعده‌های آشوراده در ایستگاه پایانی

اما و اگرهای اجرای یک طرح گردشگری در گلستان/قطار وعده‌های آشوراده در ایستگاه پایانیپس از ۴ دهه خالی از سکنه ماندن جزیزه آشوراده، مسئولان و تصمیم‌سازان گلستانی امید دارند قطار وعده‌ها در خصوص این جزیره به ایستگاه آخر رسیده و با پایان اما و اگرها طرح گردشگری آشوراده اجرایی شود.

...

کاوش نیوز- زهرا بهرامی: جزیزه آشوراده به عنوان جزیره دارلی سکنه دریا خزر در دهه ۶۰ به دلیل بالا آمدن آب دریا خالی از سکنه شد و پس از آن هم به دلایل مختلف بلااستفاده ماند.
پس از چند دهه متروکه بودن جزیره آشوراده، در دولت هشتم و نهم وعده "تبدیل شدن آشوراه به کیش شمال" مطرح شد و پس از آنهم  رئیس دولت تدبیر و امید با شعار "آشوراده کلید توسعه گلستان می‌شود" کار خود را بدون یک وعده عملی به پایان رساند.
اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده از سال ۱۳۹۵ در دستور کار مدیران گلستان قرار گرفت و براساس طرح اولیه قرار بود این موضوع در عرصه‌ای به مساحت ۳۸۰ هکتار اجرا شود اما دغدغه‌های محیط زیستی سبب شد تا عرصه منظور شده برای این طرح ابتدا به ۳۸ و در ادامه به ۲۲ هکتار کاهش یابد.
مطالعات فاز صفر این پروژه در سال ۱۳۹۵ براساس ملاحظات زیست محیطی انجام شد و این طرح در سال ۱۳۹۶ در کمیته ملی محیط زیست به تصویب رسید و در سال ۹۷ کمیته طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و در سال ۱۳۹۹ شورای عالی معماری و شهرسازی با ذکر جزییات و الزاماتی مجوز اولیه این طرح را تصویب کرد.
براساس مجوز محیط زیست برق مورد نیاز برای طرح طبیعت‌گردی آشوراده از محل پنل‌ها و نیروگاه خورشیدی و آب مصرفی با جمع‌آوری آب باران تامین خواهد شد.
پس از تمام وعده‌های کوچک و بزرگ برای پایان دادن به متروکه ماندن آشوراده، طرح طبیعت‌گردی آشوراده پس از یک دوره طولانی کش‌وقوس بین سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری گلستان و میراث فرهنگی مصوب شد اما سنگ‌اندازی‌ها مانع اصلی پایان دادن به اماواگرها در خصوص آشوراده بود.
در نهایت اسفندماه ۱۴۰۰  رئیس جمهور وقت از جزیره آشوراده بازدید و بر اجرای سریع این طرح تاکید کردو گفت: اجرای طرح گردشگری نباید معطل بماند و باید از این امکان خدادادی استفاده کرد.
رییسی در بازدید ۲ ساعته از آشوراده متذکر شد: تا کی باید معطل بمانیم و در پیچ و خم دستگاه‌های اداری این نعمت الهی راکد و بلااستفاده بماند. باید هر چه سریع‌تر روی زمین شاهد اتفاقات اجرایی باشیم.
وی تاکید کرده بود: در چند ساعتی که در جزیره آشوراده بودم، هیچ مطلبی که بتوان برای مخالفت با طرح گردشگری به آن استناد کرد شنیده نشد؛ حرف محیط زیست را هم گوش کردم محیط زیست حرفی ندارد. توقف این طرح دلیل می‌خواهد نمی توان این سرمایه بزرگ را متوقف کرد؛ گردشگری اشتغال و تولید از راهبردهای دولت است.
حالا ۱۴ ماه از بازدید و دستور صریح رئیس جمهور می‌گذرد و همچنان گلستانی‌ها امید دارن قبل از پایان کار این دولت قطار وعده‌ها در خصوص طرح گردشگری آشوراه به ایستگاه آخر برسد و این طرح اجرایی شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.