حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : به ديدن يكديگر رويد تا يكديگر را دوست داشته باشيد و دست يكديگر را بفشاريد و به هم خشم نگيريد.


» » » » امید اهالی بندرترکمن به اجرای طرح گردشگری آشوراده و احیای خلیج گرگان

امید اهالی بندرترکمن به اجرای طرح گردشگری آشوراده و احیای خلیج گرگانبندرترکمن شهری کوچک با جاذبه‌های فراوان گردشگری و اقتصادی است که ساکنان این شهر امیدوارند در سفر رییس جمهور به گلستان علاوه بر بازنگری در قرارداد اجاره اسکله و سواحل به عنوان مشکل دیرینه منطقه، طرح گردشگری آشوراده اجرا شود و احیای خلیج گرگان نیز مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: اقتصاد بندرترکمن در حال حاضر بر پایه تولید فرش و گلیم، صید و تولید خاویار، کشاورزی و صنایع دستی قرار دارد و بیشتر ساکنان این شهر به صیادی مشغولند.

این یک شهر به دلیل داشتن ساحل زیبا و امکان دسترسی به تنها جزیره ایرانی دریای خزر (آشوراده) قبل از شیوع کرونا رکورد دار حضور گردشگر در گلستان بود و در طول سال به خصوص تعطیلات از میهمانان فراوان داخلی و خارجی میزبانی می کرد.

 بندرترکمن با وجود پتانسیل های فراوان در بخش های مختلف با مشکلات متعددی  روبرو است که در آستانه سفر هیات دولت به گلستان اهالی این شهر امیدوارند بخشی از چالش های اساسی این شهر که در برخی موارد به عنوان مطالبه کل استان هم تلقی می شود برطرف گردد.

جزیره آشوراده به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر در حوزه استحفاظی شهرستان بندرترکمن قرار دارد و از یک دهه قبل تاکنون قرار است طرح طیبعت گردی در آن اجرا شود .

موضوعی که در دولت های قبلی، وعده های فراوانی برای حل مشکلات اجرایی آن داده شد ولی محقق نشد که اهالی این شهر منتظرند با حل گره های اداری و زیست محیطی فراروی این طرح، شاهد رونق گردشگری منطقه باشند .

بسیاری از مردم این شهرستان از گذشته های دور تا کنون به حرفه ماهی گیری و صیادی مشغول بودند اما در سال‌های اخیر به سبب برخی مباحث مانند کاهش تراز آبی خلیج گرگان و دریای خزرو کاهش ذخایر آبزیان از کار بیکار شده و به دنبال مشاغل جایگزین صیادی هستند .

اجرای عملیات بوم گردی در جزیره آشوراده  می تواند زمینه اشتغال صد ها نفر از بومیان منطقه را در بخش های مختلف خدماتی، اقامتی و گردشگری فراهم سازد و راه مناسبی برای افراد جویای کار در بندرترکمن ایجاد کند..

 اهالی بندرترکمن انتظار دارند در سفر رییس جمهور به گلستان چالش‌های اجرای طرح بومگردی آشوراده برطرف شود و برخی سنگ‌اندازی‌ها غیرکارشناسانه مانع اجرای این طرح بزرگ با ظرفیت ایجاد صدها شغل نگردد.

یکی از دیگر مسایلی که اهالی بندرترکمن برای حل آن امید به سفر رییس جمهور دارند، آزادسازی مناطقی از ساحل و اسکله بندرترکمن است که به صورت چند ده ساله واگذار شده بود.

در بخش نخست و در منطقه ساحلی، عرصه ای به مساحت حدود ۱۵ هکتار به مدت ۸۵ سال به یک سرمایه گذار خارج نشین واگذار شد.

به گفته اهالی این شهر، یکی از فعالان اقتصادی منطقه در سالیان گذشته و با استفاده از خلاهای قانونی حدود ۱۵ هکتار از بهترین مناطق مجاور اسکله این شهر را برای اجرای طرح های گردشگری با  قیمت بسیار ناچیزی اجاره کرد تا تاسیسات گردشگری در آن بنا کند اما تا کنون این موضوع محقق نشد.

شهردار ترکمن در این باره گفت: در سال ۸۵ طی قراردادی ۱۵ هکتار از اراضی اسکله به سازمان گردشگری و بخش خصوصی واگذار شد تا سواحل شهر متحول شود ولی هیچ حاصلی برای شهر به همراه نداشت.

رحمان بردی قاضی لر گفت: بازاریان قدیمی که در این اسکله مستقر هستند بانی توسعه این شهر بودند اما امروز به دلیل مشکلاتی که بخش خصوصی با شهرداری دارد این اسکله دیگر رونقی ندارد که به دنبال حل مشکلات مربوط به اسکله هستیم.

نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی به زوایای دیگر از واگذاری اسکله و ساحل اشاره گرد و گفت:  تلاش داریم از طریق مراجع قضایی این قراردادها را باطل کنیم

عبدالجلال ایری اظهار داشت: در محدوده‌ای در ساحل بندرترکمن به مساحت ۱۵ هکتار از طرف شهرداری وقت به یک شخص واگذار شده و قرار بود که ۴۵ سال در آنجا فعالیت کند و طرح گردشگری تهیه شد و هم اکنون ۱۵ سال از این قرارداد می‌گذرد اما جز پارکینگ اتفاق دیگری نیفتاده است.

اهالی منطقه امیدوارند در راستای طرح آزاد سازی سواحل این دغدغه مردم بندرترکمن هم  به صورت ویژه در دستور کار هیات دولت قرار بگیرد .

یکی دیگر از مباحثی که برای اهالی بندرترکمن به یک چالش تبدیل شده، اراضی واقع در سواحل روستای چپاقلی است.

اهالی روستا چپاقلی سال ۷۱ با پیشروی آب مجبور به جابجایی و کوچ به نقطه دیگر (روستای جدید) شدند و در حال حاضر که آب خزر عقب نشینی کرده اهالی این منطقه انتظار دارند با در اختیار گرفتن اراضی خود فعالیت های گردشگری هم سو با طبیعت را مستقر کنند.

اهالی منطقه انتظار دارند در صورت امکان و با موافقت وزیر مسکن و شهرسازی این روستا به عنوان یک روستای گردشگری محسوب شود و اهالی این منطقه که زمانی در خلیج گرگان و خزر ماهیگری می کردند و اکنون بیکارند به فعالیت های گردشگری بپردازند .

یکی دیگر از مطالبات دیرین اهالی بندرترکمن لایروبی کانال های منتهی به خلیج گرگان و احیای این زیستگاه منحصربفرد است .

خلیج گرگان به عنوان اصلی ترین شاکله آبی پناهگاه حیات وحش میانکاله سال های اخیر حال و روز ناخوشی دارد که یک بار به صورت بوی بد  ناشی از مرگ جلبکی و یک بار به صورت خارج شدن جزیره  نیزاری اهالی بندرترکمن را نگران می کند .

ساکنان این منطقه انتظار دارند با سفررییس جمهور به گلستان اعتبار لازم برای لایروبی کانال های خرینی، چپاقلی و آرا تخصیص یابد و این روایت تلخ هر چه سریعتر به پایان برسد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.