حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است.


» » » » سفر دولت و نوید شتاب‌بخشی به دسترسی بزرگراهی شیراز به دریا

سفر استانی ۲۲ مهرماه رئیس‌جمهوری به استان فارس در بخش‌های مختلف نویدبخش گره‌گشایی از مشکلات استان شده و در مصوبات سفر استانی دولت، به بخش زیرساختی جاده‌ها، بزرگراه‌، آزادراه و خطوط ریلی توجه ویژه‌ای شده است.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: بزرگراه شیراز– جهرم– لار– بندرعباس از محورهای مهم ارتباطی در کریدور شمال– جنوب است که هم اینک در چند قطعه در حال احداث است و بخشی از آن نیز به بهره‌برداری رسیده است؛ تکمیل نهایی این پروژه می‌تواند نویدبخش اتصال و دسترسی بزرگراهی شیراز به دریا و آبهای نیلگون خلیج فارس از مسیر استان هرمزگان باشد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، فاصله ۱۶۰ کیلومتری شیراز – جهرم در سال‌های گذشته به صورت بزرگراه به بهره‌برداری رسیده است و هم اینک عبور و مرور در آن در جریان است.

در محور جهرم تا لار حدود ۵۳ کیلومتر در محدوده اداره کل راه و شهرسازی استان فارس و ۱۰۵ کیلومتر در محدوده مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی لارستان است.

استان فارس به عنوان چهارمین استان بزرگ کشور با توجه به وسعت و گستره جغرافیایی در حوزه راه و شهرسازی، دارای دو اداره کل استان و لارستان است.

این جاده از مسیر لار به سمت سه راهی کهورستان در استان هرمزگان نیز نیازمند ایجاد ۱۵۵ کیلومتر بزرگراه است که ۸۵ کیلومتر از آن در محدوده اداره کل راه و شهرسازی لارستان در جنوب فارس قرار دارد و بقیه آن در محدوده جغرافیایی استان هرمزگان است. در جنوب فارس، ۲۰ کیلومتر از پروژه بزرگراه لار - بندرعباس از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تاکنون به اتمام نرسیده است.

 

شتاب‌بخشی به طرح بزرگراهی جهرم – لار، رهاورد سفر استانی دولت

تکمیل ۵۰ کیلومتر دیگر از بزرگراه جهرم – لار در سفر استانی ۲۲ مهرماه هیات دولت به استان فارس به تصویب رسید و در دستورکار قرار گرفت.

بنا بر استعلام از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان،  از حدود ۱۰۵ کیلومتر طرح بزرگراهی جاده جهرم – لار که در حوزه مسئولیت این اداره کل قرار دارد،  پیش از این ۳۰ کیلومتر دو بانده و به بزرگراه تبدیل شده است و بقیه این محور نیز در حال اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس نیز در گزارشی از روند اجرای این طرح گفت:  از جهرم به سمت لار ۵۳ کیلومتر آن در حوزه کاری این اداره کل است که ۱۲ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و زیر بار ترافیک رفته است.

جعفر زاهدی اضافه کرد: ۴۱ کیلومتر آن در چندین قطعه در دست اجرا می باشد که درصد پیشرفت این ۴۱ کیلومتر بیش از ۴۰ درصد می باشد که امیدواریم در سال ۱۴۰۱ شاهد اتمام این پروژه و پس از آن، بهره برداری از تمامی مسیر بزرگراه شیراز-جهرم – لار –بندرعباس باشیم.

وی ادامه داد: ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۴۱ کیلومتر باقی مانده در حوزه راه و شهرسازی فارس نیاز است که امیدواریم به زودی تامین این اعتبار محقق شود.

 

چشم انتظاری برای دسترسی بزرگراهی به دریا

دو بانده نبودن محور مواصلاتی جهرم – لار و تردد زیاد در این محور واقع در کریدورحمل و نقل شمال – جنوب کشور، سبب شده که هر ساله تعداد زیادی حوادث رانندگی منجر به فوت در آن روی دهد. تبدیل این محور به بزرگراه ضمن آن که نوید کاهش تصادفات رانندگی و کاهش مدت زمان سفر و حمل و نقل کالا و مسافر را می دهد، چشم انتظاری مردم استان فارس برای اتصال بزرگراهی به دریا و آب‌های نیلگون خلیج فارس را محقق می کند.

در سفر استانی ۲۲ مهرماه دولت به استان فارس، وزیران جهاد کشاورزی و بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی به نمایندگی از رئیس‌جمهوری به ترتیب به شهرستان‌های جهرم و لارستان سفر کردند و  از نزدیک مسائل این شهرستان‌ها را در جلسات و بازدیدهای خود بررسی کردند. یکی از محورهای مورد درخواست مردم و مسئولان این شهرستانها از این دو عضو کابینه،  درخواست تکمیل بزرگراه جهرم - لار بود که در مصوبات سفر استانی دولت به فارس اجابت و بر شتاب‌بخشی به تبدیل ۵۰ کیلومتر دیگر از این مسیر به بزرگراه تاکید شد.

 

اعتباراتی که قبل از سفر استانی به پروژه تخصیص یافت

پیش‌تر، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  گزارشی از اعتبارات تخصیص یافته به این پروژه را ارائه داد. محمدرضا رضایی کوچی شهریورماه ۱۴۰۰ گفت: پروژه بزرگراهی جهرم- لار-بندرعباس یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان و در کریدور شمال به جنوب است که اعتبارات مصوب این پروژه در سال جاری ۱۱۵ میلیارد تومان است.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس افزود: طی دوسال گذشته اعتبار خوبی برای این پروژه هزینه شده است و در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، سرجمع ۴۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافت.

رضایی کوچی اظهار کرد: ۱۵ میلیارد تومان نیز از محل هدفمندی یارانه‌ها به اعتبار این پروژه اضافه شده که به صورت کامل تخصیص یافته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ۶۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات توازن برای این پروژه در نظر گرفته که تا چند روز آینده مرحله اول آن یعنی ۲۰ میلیارد تومان تخصیص می‌یابد.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: فعلاً درباره اعتبارات بند ط تبصره ۲ قانون بودجه نمی‌توان با قطعیت سخن گفت که تخصیص خوبی داشته باشد، اما از محل بند ط تبصره ۲ قانون بودجه نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه بزرگراه جهرم- لار-بندرعباس پیش‌بینی شده است.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی رئیس‌جمهوری پنجشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ در هفتمین سفر استانی دولت سیزدهم به استان فارس سفر کرد. این سفر که با همراهی رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهوری، برخی وزرا، معاونان رئیس‌جمهوری و دیگر دولتمردان صورت گرفت،  افزون بر یکصد مصوبه با ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای شتاب بخشی به آبادانی استان و گره‌گشایی از موانع فراروی مردم و فرایند توسعه استان به همراه داشت.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.