حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : براستی که مومن به منزله کفه ترازوست هر اندازه ایمانش افزوده شود امتحانش نیز سنگین تر می شود.


» » » » تغییر الگوی کشت، راه برون رفت از معضل خشکسالی است

 تغییر الگوی کشت، راه برون رفت از معضل خشکسالی استرئیس سازمان جهاد کشاورز فارس گفت: راه برون رفت از مشکلات ناشی از خشکسالی که 11 سال است کشاورزان این استان با آن مواجه هستند، تغییر الگوی کشت، روی آوردن به فناوری مورد نیاز در این حوزه و سرمایه گذاری توام با برنامه ریزی است.

...

کاوش نیوز: محمدمهدی قاسمی، سه شنبه در نخستین همایش ملی محققان - مروجان ارشد کشوری در شیراز افزود: ضمن تغییر الگوی کشت در کشور باید به کشاورزان آموزش داده شود که چه نوع خاکی و با چه ویژگی هایی اقلیمی برای تولید محصول مناسب است.
وی بیان داشت: برای انجام این کار، نحوه ارتباط گیری مروجان با کشاورزان نیز بسیار مهم است و از سوی دیگر مروجان هم باید آموزش های لازم را برای انتقال علم و دانش نوین در حوزه کشاورزی فراگیرند تا بتوانند اطلاعات و دانش خود را در این زمینه به بهره برداران بیاموزند.
قاسمی ادامه داد: در حالی که مراکز خدمات در حوزه کشاورزی در دوره های قبل رو به تعطیلی گذاشته بود در دولت تدبیر و امید، این مراکز از نو احیا شد و طرح نظام نوین ترویج هم اینک در حال اجرا شدن است و در قالب این طرح، علم و دانش به عرصه های کشاورزی منتقل می شود.
وی اظهار کرد: بدون تردید دانش و آگاهی در هر حوزه ای که وارد شود، سرمایه را نیز در پی خود می آورد و می توان گفت که کمبود سرمایه در حوزه کشاورزی، متاثر از عدم موفقیت در توجیه برخی از مسئولان بالادستی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: به دلیل برخی از کم کاری ها در مدت 11 سالی که خشکسالی گریبانگیر بهره برداران این استان شده آنگونه که باید به حوزه کشاورزی و موضوع افزایش بهره وری در این بخش توجه نشده است.
قاسمی، سرمایه گذاری برای کشاورزی علمی را بسیار ضروری دانست و اظهار داشت: به طور میانگین سالانه حدود پنج درصد کل سرمایه کشور به بخش کشاورزی هدایت می شود در حالی که سهم کشاورزی در ایجاد اشتغال، فضای کسب و کار و تولید ناخالص ملی بسیار بیشتر از این رقم و فراتر از 15درصد است.
وی، کمبود آب را بزرگترین چالش این استان بیان کرد و گفت: 80 درصد کشاورزی فارس وابسته به منابع آب زیرزمینی است در حالی که زنگ خطر اتمام این منابع به صدا درآمده است و ضروری است که با اقدامات کاربردی و موثر، شاخص بهره وری از آب را بالا ببریم.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.