حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نماز نور چشم مومن است.


» » » » حاشیه اصفهان پر رنگ تر از متن/ «کوی راه‌حق» زیرساخت زندگی ندارد

روستای «کوی راه‌حق»درحاشیه اصفهان این روزها حال و روز خوشی ندارد، شهرنشینان به دلیل بالابودن هزینه‌های مسکن به این روستا روی آورده‌اند که زیرساختی ندارد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: حاشیه‌های کلانشهرهای کشور هر چند فاصله‌ای با این شهرها ندارند اما آنها از حداقل امکانات نیز بی بهره‌اند و به گونه‌ای تغییر چهره داده‌اند که نه دیگر در آنها از صمیمیت زندگی روستایی خبری هست و نه از زیرساخت‌های زندگی شهری بهره می‌برند.

«کوی راه حق» نام یکی از روستاهایی است که کمتر از یک کیلومتر با شهر اصفهان فاصله دارد، هر چند پایه گذاری این روستا غیرقانونی و برخلاف قوانین شهرسازی بوده است اما آنچه که امروز با آن رو به رو هستیم، سکونت بیش از سه هزار نفر در این روستا و نبود هیچ زیرساخت کافی در آن است.

نایب رئیس شورای اسلامی روستای کوی راه حق در خصوص وضعیت این روستا می‌گوید: این روستا از توابع بخش مرکزی اصفهان و منطقه‌ای بین سپاهانشهر و بهارستان واقع شده است، البته فاصله این روستا تا اصفهان یک کیلومتر و تا بهارستان ۱۰ کیلومتر است.

 

توانایی برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز را نداریم

ابوذر دشتی که معتقد است «کوی راه حق» نام روستا را یدک می‌کشد اما هیچ اثری از زندگی روستایی در آن دیده نمی‌شود، می‌افزاید: این روستا دارای بیش از سه هزار نفر جمعیت است و هیچ زمین دولتی نیز در آن وجود ندارد.

او با بیان اینکه در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی مهاجرت شهروندان اصفهانی به «کوی راه حق» افزایش یافته است، ادامه می‌دهد: از این رو ساخت و سازهای غیرمجاز در این روستا رو به افزایش است و دهیاری توانایی و ابزار لازم برای برخورد با این پدیده ندارد.

نایب رئیس شورای اسلامی روستای «کوی راه حق» با تاکید بر اینکه جمعیت رو به افزایش و زیرساخت‌های موجود در این روستا در حد صفر است، می‌گوید: باید توجه داشت که این روستا تنها یک مدرسه ابتدایی، یک مرکز بهداشت که با همت خیران ساخته شد و تنها سه روز در هفته پزشک دارد و یک زمین سه هزار و ۸۰۰ متری برای ایجاد بوستان دارد و به جز این موارد هیچ امکانات دیگری در این روستا وجود ندارد.

او که معتقد است پایه گذاری «کوی راه حق» قبل از انقلاب بوده و ازاین رو قدمت این منطقه بیش از بهارستان و سپاهانشهر است، اضافه می‌کند: هر چند پایه‌گذاری این منطقه به اشتباه انجام شده و حاشیه نشینان و مهاجرانی از استان‌های جنوبی با ساخت و سازهای غیرمجاز این روستا را بنا نهادند اما این روستا از سال ۸۴ دارای طرح هادی شده و دهیاری این روستا راه‌اندازی شده است.

 

اعتباری برای اجرای طرح هادی نداریم

دشتی ادامه می‌دهد: برای اجرای طرح هادی هیچ اعتباری نداریم چرا که اجرای همه پروژه‌هایی که برای روستا پیش بینی شده است نیازمند اعتبار آزادسازی است که این امر از عهده دهیاری خارج است.

او با تاکید بر اینکه هنوز زمین‌های کنار جاده و اطراف اتوبان شهید دستجردی تعیین تکلیف نشده و این امر برای روستاییان مشکلاتی را ایجاد کرده است، می‌افزاید: حریم جاده را ۸۸ متر تعریف کرده‌اند که این امر امکان پذیر نیست و پیشنهاد ما این است که این میزان آزادسازی را به ۴۴ متر کاهش دهند.

این عضو شورای روستای «کوی راه حق» با بیان اینکه برای آزادسازی حریم بزرگراه شهید دستجردی رایزنی‌هایی را با اداره کل راه و شهرسازی داشته‌ایم، ابراز می‌کند: مسئولان این اداره بر این باورند که اعتباری برای این کار ندارند و پیشنهاد دادند که باید این روستا به شهرداری اصفهان الحاق شود تا مشکلاتش برطرف گردد.

او که جمع آوری سیلاب در هنگام بارندگی را مهم‌ترین چالش روستای «کوی راه حق» می‌داند، می‌گوید: هر بار که کمترین بارشی را داریم در این منطقه با مشکل جدی آبگرفتگی مواجه می‌شویم و این در حالی است که در این زمینه هیچ نهادی با ما همکاری نداشته است.

 

خواستار الحاق «کوی راه حق» به اصفهان هستیم

دشتی با بیان اینکه درخواست ما الحاق «کوی راه حق» به اصفهان است، ادامه می‌دهد: در این زمینه با استاندار، معاونان وی، فرماندار و … صحبت‌ها و نامه‌نگاری‌هایی را داشته‌ایم که تنها به قول‌های شفاهی ختم شده و اقدامی در این زمینه شاهد نبوده‌ایم.

او شرایط نامتقارن «کوی راه حق» را یکی از اصلی‌ترین دلیل نازیبایی‌های ورودی جنوب اصفهان اعلام می‌کند و می‌افزاید: ساخت و سازهای غیر مجاز، سگ‌های ولگرد، دست فروش‌های اطراف بزرگراه، انباشت نخاله‌های ساختمانی و … دلیل این نازیبایی‌ها بوده است.

نایب رئیس شورای اسلامی روستای «کوی راه حق» با بیان اینکه تا قبل از سال ۸۴ اسناد مالکیتی این روستا توسط شهرداری منطقه ۶ صادر می‌شده است، اضافه می‌کند: انتظار ما این است که بار دیگر این روستا در محدوده شهر اصفهان قرار گیرد.

 

تغییر کاربری زمین‌ها چالش جدی

او تغییر کاربری زمین‌ها از صنعتی به مسکونی و برعکس را چالش دیگری در روستای «کوی راه حق» می‌داند و می‌گوید: ساخت و ساز غیر مجاز، زمین خواری و دیوار کشی‌های غیر مجاز را در این روستا داریم که باید ساماندهی شود.

دشتی اجرای پروژه کنارگذر کوی راه‌حق و همچنین آغاز عملیات اجرایی زیرگذر کوی راه حق را از جمله اقدامات در دستور کار دانست و گفت: این دو پروژه را نیز به لطف بازدید وزیر راه و شهرسازی از این منطقه داریم.

او با بیان اینکه روستای «کوی راه حق» آن طرف دیوار ایستگاه راه آهن اصفهان قرار دارد، اضافه می‌کند: انتظار داریم با توجه به این شرایط برای مباحث امنیتی و رفاه مردم، جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و زیباسازی چهره ورودی شهر اصفهان، «کوی راه حق» به این شهر الحاق شود.

مدیریت شهری اصفهان از جمله نهادهای موافق با اجرای طرح الحاق «کوی راه حق» به اصفهان است، چرا که این الحاق ظرفیت‌های خوبی را نیز به شهر اصفهان اضافه می‌کند.

 

الحاق «کوی راه حق» به اصفهان منطقی است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در خصوص الحاق «کوی راه حق» به شهر اصفهان می‌گوید: نزدیکی «کوی راه حق» با اصفهان الحاق را منطقی می‌کند در هر صورت اگر مسئولان مربوطه از جمله فرمانداری و استانداری مقدمات کار را فراهم کنند، آنچه مربوط به شورای شهر می‌شود قابل بررسی است.

علیرضا نصر اصفهانی ادامه می‌دهد: روستای «کوی راه حق» در جایگاهی قرار گرفته که نه با شهر بهارستان هستند و نه شهر اصفهان و مدیریت این منطقه با بخشداری است.

 

اراده مدیریت شهری در گرو اراده متولیان اصلی است

او که معتقد است الحاق «کوی راه حق» به اصفهان در واقع فرصت خوبی برای این شهر است، می‌افزاید: برای ورود مدیریت شهری به این روستا باید تصمیم گیری در سطح کشوری انجام شود و قوانین خاص خودش را دارد و از عهده ما خارج است و اراده ما در این زمینه در گرو اراده متولیان اصلی اجرای این طرح است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه چنانچه موانع برطرف شود، بررسی این مسئله در شورای شهر قابل بررسی است ومی‌تواند نظر مثبت روی این طرح باشد، ادامه می‌دهد: در این زمینه تجربیاتی را در زمینه الحاق رهنان و خوراسگان را به اصفهان داشتیم که نتایج خوبی را هم داشت.

 

ساماندهی روستای «کوی راه حق» در طرح جامع ورودی جنوب اصفهان

همچنین معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز در خصوص الحاق «کوی راه حق» به شهر اصفهان می‌گوید: در این زمینه بحث الحاق را مطرح نمی‌کنیم، در حقیقت می‌توان موضوع را اینگونه عنوان کرد که ورودی جنوب شهر اصفهان بسیار نامطلوب است و برای ساماندهی آن برنامه‌هایی داریم.

حجت‌الله غلامی اضافه می‌کند: ساخت و سازها در این منطقه بسیار نامناسب است و فضاهایی در این منطقه موجود است که اصلاً مطلوب نیست و در این زمینه بحث ساماندهی محور جنوب اصفهان را در دستور کار داریم که قرار شده در قالب این ساماندهی طرحی را تهیه کنیم که بخش‌هایی از این منطقه به اصفهان و بخش‌هایی نیز به بهارستان الحاق شود.

او ادامه می‌دهد: فرقی نمی‌کند که روستای «کوی راه حق» در محدوده شهر اصفهان باشد یا بهارستان بلکه مهم این است که ما بتوانیم طرح را به خوبی اجرایی کنیم و مطالعات این طرح در حال انجام است.

هر چند هنوز مسئولان نیز نمی‌دانند برای روستانشینان «کوی راه حق» چه سرنوشتی را تعیین کنند، اما آنچه انتظار می‌رود این است که تسریع در تصمیم گیری ها برای منطقه‌ای که جمعیت آن روز به روز رو به افزایش است، امری جدی در نظر گرفته شود و از کنار چالش‌های هر چند اندک امروز و معضلات بزرگ فردای این منطقه به راحتی عبور نکنند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.