حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : از نفرين مظلوم بترسيد كه چون شعله آتش بر آسمان ميرود.


» » » » قفلی بدون کلید که یک ویروس بر سردر مغازه‌ها زد

قفلی بدون کلید که یک ویروس بر سردر مغازه‌ها زد این روزها نفس‌ها از گرانی‌ها بالا نمی‌آید، وضعیت اقتصادی مردم به شدت تحت فشار است و عده‌ای خبر از حذف نان خشک از سفره‌هایشان می‌دهند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم: با همه‌گیری ویروس کرونا در جامعه این روزها همین که پا به مغازه و فروشگاهی می‌گذاری که تقریباً به مدت سه هفته کرکره‌های خود را پایین کشیده و تعطیل مانده از وضعیت اقتصادی نامساعد خود و جامعه لب به سخن می‌گشاید و از مشکلات روزافزون این روزها می‌گوید؛ روزهای سختی که با دغدغه‌های فراوانی گذشت و اصناف و مغازه‌هایی که هر سال با نزدیک شدن شب یلدا از بازار داغشان خبر می‌دادند امسال گلایه‌های بسیاری در این راستا هم از گرانی هم از ناتوانی مالی برای خرید دارند.

هر چند با برداشتن برخی محدودیت‌ها و شروع به فعالیت برخی از کسبه‌ها و بازاریان شلوغی و تجمعات هم به بازار بازگشته اما طبق بررسی‌های میدانی خبرنگار تسنیم، اکثر مردم به دلیل مشکلات مالی قصد خرید ندارند و عده‌ای معدود برای خرید وارد مغازه‌ها می‌شوند.

وضعیتی که کرونا بر سر جامعه آورد و آن‌ها را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرد سبب شده است که حتّی دیگر تهیه نان خشک در سفره‌ها هم کم کم تبدیل به آرزو شود و مشکلات مالی مردم در شرایط کنونی با چک‌های برگشتی، شرایط اسف‌بار مالی و نیز تأمین معیشت خانوار مضاعف‌تر گردد تا حدی که هیچ رغبت و میلی برای ادامه زندگی باقی نماند.

با وضعیت کنونی کم‌تر کسی را می‌بینی که لبخند رضایت بر لب داشته باشد و از شرایط کنونی دل خوشی داشته باشد امّا هر چه هست، کرونا معضلی فراگیر است که همه مردم را درگیر مسئله کرده و به همین منظور حمایتی جدی و قاطع برای کاهش فشار اقتصادی به عنوان یک اولویت اساسی و مهم لازمه اساسی است.

طبق گفته‌های متخصصان و کارشناسان اقتصادی تصمیم دولتمردان پشت درهای بسته برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم جوابگو نخواهد بود و برای رسیدن به یک خروجی مطلوب درک وضعیت و شرایط مردم باید به صورت ملموس در جامعه اتفاق بیفتد.

 

بدهی‌های عقب افتاده گریبانگیرمان شده است

در این باره پای صحبت‌های یکی از شهروندان اردبیلی نشستیم که تازه ازدواج کرده است و می‌گوید: سنت ازدواج در جامعه نیازمند ترویج و فرهنگ‌سازی است و در شرایطی که وضعیت اقتصادی گریبانگیر جامعه است نمی‌توان این سختی‌ها را مورد چشم‌پوشی قرار داد.

این شهروند ادامه می‌دهد: برای تأمین معیشت زندگی تحمل سختی‌ها دیگر طاقت‌فرسا شده است و به خاطر فشار تحمیلی بر زندگی مجبور به خیابان‌گردی می‌کنیم تا باری از فشارهای روانی را از دوشمان برداشته و برای آینده تصمیمات بهتری بگیریم.

وی می‌گوید: در آستانه شب یلدا هستیم اما با این گرانی و وضعیت وخیم اقتصادی حرفی برای گفتن نداریم و شرمنده خانواده هستیم چرا که شغل بنده آرایشگری است و از زمانی که اجازه ادامه فعالیت داریم هم پول اجاره بهای مغازه، پول انشعابات، پول چک‌ها گریبانگیرمان شده و معیشت زندگی در این میان فراموش شده است.

این شهروند ضمن خواستار حمایت مسئولین و دستگاه‌های دولتی از کسب و کارهای آسیب‌دیده گفت: متأسفانه با شرایط فعلی ادامه فعالیت و کسب و کار برای ما طاقت‌فرسا شده است و در صورت ادامه این روند مجبور به تحویل مغازه به صاحب آن شده و بیکار خواهم ماند اما نمی‌دانم بدون کسب درآمد باید چگونه زندگی خود را ادامه دهیم.

 

قیمت‌های بازار را رصد و کنترل می‌کنیم

در اینباره رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل از کنترل گرانی‌های بازار به ویژه بازار شب یلدا خبر داد و گفت: در راستای دستیابی به وضعیت مطلوب بازار به دنبال تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ هستیم که در این زمینه گشت‌های مشترک تعزیرات و صمت در استان نظارت‌های ویژه را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: کنترل قیمت‌ها و برخورد با تخلفات آنی و لحظه‌ای فروشندگان یکی از اولویت‌های اساسی است و در این زمینه در صورت عدم درج قیمت‌ها برخوردهای اساسی با متخلفان خواهیم داشت چرا که متأسفانه در برخی موارد گرانفروشی و عدم تطابق فاکتورهای خرید با نرخ عرضه شده مشاهده می‌شود.

رئیس سازمان صمت استان اردبیل گفت: افزایش قیمت خودسرانه جرم محسوب می‌شود و در این زمینه باید بر اساس قیمت مصوب آجیل، میوه و شیرینی شب یلدا در بین مردم عرضه شود و با توجه به شرایط فعلی کرونا و وضعیت نامناسب اقتصادی باید وضعیت دیگران در این دوران درک شود.

صادقی افزود: از مردم انتظار می‌رود در راستای شناسایی و رسیدگی به مشکلات گرانفروشی و کم‌فروشی موضوع را با سامانه 124 درمیان بگذارند تا به تخلفات در کم‌ترین زمان ممکن رسیدگی شود که به همین منظور در هشت ماهه گذشته امسال بیشتر تخلفات مربوط به گرانفروشی، احتکار و عدم درج قیمت بوده است.

گلایه‌مندی مردم از مسئولان و دولتمردان به‌جا و به‌حق است و در شرایطی که مردم به دلیل کرونا با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند نبود حمایت و پشتیبانی برای ادامه فعالیت روزانه کسب و کار یک معضل و تهدید جدی برای جامعه است که تا خیلی دیر نشده است باید مورد توجه واقع شده و راهکارهای اساسی در این زمینه ارائه شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.