حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : بالاترین درجه بهشت فردوس است و اگر چیزی از خدا می خواهید فردوس را طلب کنید.


» » » » خیز خطرناک کرونا و روزهای سخت بخش بهداشت و درمان اردبیل

روند رو به افزایش شیوع کرونا در اغلب مناطق کشور از جمله استان اردبیل وضعیت بغرنج و رو به بحرانی را برای بخش بهداشت و درمان اعم از نیروی انسانی و نیز تجهیزات و فضای درمانی ایجاد کرده است.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: کارشناسان بهداشت و درمان هشدار می‌دهند که اگر در روزها و هفته‌های آتی اقدامات مثبت و تاثیرگذاری در زمینه مهار کرونا صورت نگیرد و مردم همچنان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذرای اجتماعی جدی نباشند روزهای سختی در انتظار بوده و هم بیماران و هم جانباختگان کرونا افزایش خواهد یافت.

در استان اردبیل در روزهای اخیر روند صعودی کرونا و شروع پیک دوم آن موجب وخامت اوضاع و افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان، بستری ها و جانباختگان شده است.

بر اساس اعلام مسوولان استانی، ظرفیت بخش‌های کرونا در استان اردبیل تکمیل شده و نیاز به دایر کردن بخش‌ها و نیز استفاده از بیمارستانهای معین برای بستری و مداوای بیماران کرونا می‌باشد.

دکتر شهرام حبیب زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۴۲۹ بیمار در بخش‌های کرونای بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که از این تعداد ۵۸ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته وی، بررسی‌های کارشناسی و اپیدمیولوژی استان نشان می‌دهد که افزایش چشمگیری در آمار مبتلایان به کرونا در دور دوم پیک این بیماری اتفاق افتاده و از حداکثر ۳۷۰ مورد در دور اول پیک ابتلا در فروردین، به مرز ۴۲۹ نفر بستری در زمان کنونی رسیده است.

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت بخش کرونا بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل بیان کرد: حدود ۷۰ بیمار در بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل بعنوان بیمارستان معین بستری شده‌اند که از این تعداد ۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند، ضمن اینکه بخش ای سی یو بیمارستان امام رضا(ع) نیز به کار گرفته شده است.

از سوی دیگر ابتلای کادر درمانی در بیمارستانهای استان به ویروس کرونا موجب نگرانی شده و در صورت تداوم وضعیت کنونی و افزایش تعداد بیماران ممکن است مراکز درمانی با کمبود نیروهای پرستاری و حتی پزشک مواجه شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از ابتلای ۴۰۰ نفر از کارکنان مراکز درمانی استان به کرونا و حضور حدود ۱۰۰ نفر از آنها در دوره درمانی الزامی در قرنطینه خبر می دهد.

به گفته کارشناسان بهداشتی، کشور و استان اردبیل به سمت اپیدمی بزرگ‌تری خیز برداشته و حجم این اپیدمی بسیار بزرگ‌تر از پیک‌اول است.

آنها هشدار می‌دهند که اگر ورودی بیمارستانها با اقدامات پیشگیرانه محدود نشود ممکن است کمر مراکز درمانی زیر بار مراجعین که گاه به بالای یک هزار نفر نیز در روز می‌رسد شکسته و با پایین آمدن کیفیت خدمات و کمبود تخت آی سی یو ممکن است تعداد جانباختگان افزایش یابد.

کارشناسان با اشاره به افزایش بیماران و کمبود کادرهای پرستاری و پزشکی گوشزد می‌کنند که در کمبود نیروی انسانی بویژه پرستاران عملا گشایش هر بخش جدید به شرط تعطیلی یک بخش موجود ممکن است و این امر با تعطیلی بعضی بخش‌ها و استفاده از کادر پرستاران آنها در بخش‌های تازه کرونا امکان پذیر خواهد بود.

 

اختصاص اجباری ظرفیت اورژانس اردبیل به بیماران کرونایی

در این حال دکتر مجید غریبانی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل هم گفت: با تشدید بیماری کرونا در استان و افزایش بار تماس‌ها و اعزام آمبولانس ها در مرکز و شهرهای مختلف استان هم اکنون کلیه ظرفیت‌های اعزام و ماموریت آمبولانس‌ها به بیمارستانهای استان تکمیل و آنها با بار شدید مراجعه مواجه شده‌اند.

وی ضمن هشدار عمومی و دعوت جدی مردم به رعایت نکات بهداشتی و عدم حضور در مناطق پر تردد اعلام کردکه ادامه این روند ( در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و قطع زنجیره انتقال ) باعث کاهش توان عملیاتی و پاسخگویی به نیازهای اورژانسی مردم خواهد شد.

غریبانی از شهروندان استان خواست تا با درک اوضاع کنونی، نیروهای اورژانس و کادر درمانی را در انجام وظایف خود یاری رسانند.

در این حال با افزایش بیماران بستری در بخش‌های ویژه نیاز به پلاسما نیز افزایش یافته و هر روز در فضای مجازی درخواست‌های بسیاری در این زمینه انتشار می‌یابد.

سازمان انتقال خون استان اردبیل طی اطلاعیه‌ای با اشاره به این که مراکز درمانی استان برای تسریع درمان بیماران بدحال مبتلا به کرونا، نیاز شدید به پلاسما و خون دارد، از عموم بهبودیافتگان کرونا دعوت به یاری کرد.

بر اساس این اطلاعیه، سازمان انتقال خون استان از همه گروه‌های خونی بویژه مبتلایان بهبود یافته کرونا خواست تا به شکرانه سلامتی خود، بخشی از پلاسما یا خون خود را به مرکز ثابت خونگیری اردبیل واقع در جنب بیمارستان فاطمی اهدا کرده و برای نجات بیماران کرونایی بدحال بستری در بیمارستان‌ها ایثار کنند.

 

دعوت مردم به رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی بعنوان تنها راهکار گریز از وضع بغرنج فعلی

بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی، تنها راهبرد مهار کرونا در شرایط فعلی که محدودیتها کم‌، مسافرت آزاد ‌ و مراسم دید و بازدید برقرار است تغییر رفتار آحاد مردم می‌باشد.

دکتر شهرام حبیب زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: روشنگری مردم، توصیه به رعایت بهداشت و تغییر در رفتار در این روزها ضروری است، ضمن اینکه می‌بایست آموزش و توانمندسازی متخصصین رشته‌های داخلی و عفونی برای مراقبت از بیماران متصل ونتیلاتور در روزهای آتی ضروری است.

وی با هشدار جدی به شهروندان در خصوص تبعات سخت عمل نکردن به توصیه‌های بهداشتی و رعایت نکردن پروتکل‌های اعلام شده افزود: شهروندان استان باید مراسم عروسی و عزا را تعطیل کرده و از هر گونه تجمع و ازدحام به هر بهانه‌ای پرهیز کنند.

او خودداری از حضور در اماکن و مراسم پرازدحام، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها را سه راهکار اساسی مقاله با ابتلا به کرونا ذکر کرد و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به تنهایی مسوولیت درمان را بر عهده دارد و برای پیشگیری و کاهش بار بیمارستان‌ها، باید تمامی سازمان‌ها و مردم همکاری کنند.

در این حال آیت اله سیدحسن عاملی و اکبر بهنامجو امام جمعه و استاندار اردبیل در پیام مشترکی از شهروندان استان خواستار رعایت بیشتر توصیه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای گذر از پیک حاکم شدند.

در این پیام مشترک آمده است: از اواخر سال گذشته شیوع ویروس کرونا، زندگی عادی افراد جامعه عزتمند ما را درگیر مشکلات عدیده ای کرد، لیکن شما مردم گرانسنگ، بافرهنگ و مومن با رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از مسافرت‌های نوروزی و دید و بازدیدهای حضوری، باعث شدید پیک اول این بیماری با حداقل تلفات و زیانهای جانی و مالی پشت سر گذاشته شود.

این پیام افزوده است: با بازگشایی مراکز تجاری، اقتصادی و برگشت مردم به زندگی عادی، متاسفانه شاهد شروع پیک دوم این بیماری هستیم، بطوریکه ویروس منحوس کرونا، باز عده ای را درگیر کرده و جان عزیز هموطنانمان اعم از پیر و جوان و کودک را تهدید می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار اردبیل در پیام خود از شهروندان خواسته‌اند برای حفظ جان خود و عموم هموطنان، با درک صحیح از وضعیت خطیر کنونی، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده مدام از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی در محل کار و زندگی از بروز یک فاجعه انسانی جلوگیری نمایند.

آنها همچنین از نخبگان، جامعه روحانیت، جامعه حسینی، مادحین، هنرمندان و اصحاب قلم و رسانه خواسته‌اند تا در این برهه حساس با هر امکانی که در توان دارند به کمک جریان مبارزه با شیوع ویروس کرونا بشتابند چرا که این امتحان الهی و این وضعیت خطیر چیزی نیست که تنها با تلاش دولت یا کادر درمان بتوان از آن عبور کرد.

استاندار اردبیل هم در جلسه ستاد مقابله با کرونا مشگین شهر تاکید کرد در صورتی که مردم در ۲ هفته آتی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، بیماری کرونا در مناطق مختلف این استان فروکش خواهد کرد.

اکبر بهنامجو اظهار داشت: با توجه به نزدیک بودن ایام عزاداری ماه محرم باید تلاش کنیم تا قبل از ماه محرم وضعیت استان را از لحاظ بیماری کرونا بهبود بخشیم.

وی افزود: مردم استان اردبیل عاشق محرم و عزاداری امام حسین (ع) هستند و باید با ترویج فریضه امر به معروف مردم همدیگر را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت کنند.

بهنامجو با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، نمین و نیر قرمز است، گفت: در صورتی‌که تعداد بستری‌های کرونایی در هر شهرستان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۳۰ نفر باشد وضعیت آن منطقه قرمز اعلام می‌شود.

استاندار اردبیل تصریح کرد: برای عبور از شرایط فعلی نیازمند همراهی و همکاری مردم با مسوولان هستیم.

وی افزود: مردم با رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک از شرکت در مراسم عزا و عروسی خودداری و در صورت مشاهده چنین مراسمی افراد خاطی را معرفی نمایند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.