حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : برای بقا خلق شده اید نه برای نابودی و فنا و با مرگ تنها از جهانی به جهان دیگر منتقل می شوید.



معاون دانشکده علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت خلخال گفت: برغم روند رو به رشد جمعیت سالمند ، شهرستان خلخال فاقد سرا و مراکز نگهداری سالمندان است.

...

کاوش نیوز: ایرج اعتبار افزود: قوی بودن فرهنگ نگهداری از والدین سالخورده از سوی فرزندان از جمله عوامل نبود مراکز نگهداری سالمندان است ولی با توجه به افزایش روزافزون جمعیت سالمند منطقه راه‌اندازی مراکز نگهداری سالمندان برای افزایش مراقبت‌های دوران پیری در خلخال ضرورت دارد.

او با بیان اینکه میانگین جمعیت سالمند در کشور ۱۱.۵ درصد و در استان اردبیل ۱۰ درصد است، گفت: این شاخص در جمعیت سالمند خلخال ۱۶.۲ درصد می‌باشد.

وی با بیان اینکه انواع بیماری‌های روحی و روانی از جمله افسردگی بلحاظ زندگی فردی و تنها زیستن جمعیت سالخورده این شهرستان را تهدید می‌کند، اظهار داشت: ۱۲ هزار و ۸۳۲ نفر از جمعیت روستایی خلخال و هفت هزار و ۵۲۹ نفر از جمعیت شهری این شهرستان سالمند بوده و نیازمند مراقبت‌های ویژه دوران پیری و کهنسالی هستند.

او گفت: تناسب آمار جمعیت سالمند در جامعه روستایی ۱۹ درصد و در جامعه شهری ۱۲ درصد است و روستای خمس از توابع بخش مرکزی خلخال با داشتن ۳۹ درصد بیشترین جمعیت سالمند روستایی را بخود اختصاص داده است.

اعتبار اجرای برنامه‌های آموزشی از جمله تغذیه، فعالیت‌های بدنی، مراقبت‌های فشار خون و تنظیم قند و پوکی استخوان سالمندان ۶۰ تا ۷۰ ساله خلخال را از جمله برنامه‌های در دست اجرای مرکز بهداشت خلخال ذکر کرد و گفت: سالمندان سرمایه‌های معنوی جامعه بوده و باید به نحو احسن از این سرمایه‌ها حفظ و نگهداری شود.

او با بیان اینکه ترویج فرهنگ تکریم سالمندان و نگهداری سالمندان توسط فرزندان ضرورت دارد، بیان کرد: شهرستان خلخال فاقد مرکز نگهداری سالمندان بوده و سالمندانی که از نعمت داشتن فرزند محروم بوده و یا به هر دلیلی فرزندان آنها حاضر به نگهداری بزرگان خانواده خود نیستند، شناسایی می‌شوند.

وی با گرامیداشت ۹ مهرماه سالروز جهانی سالمند اظهار کرد: دسترسی عادلانه و آسان سالمندان به خدمات شهروندی از جمله مناسب‌سازی اماکن دولتی و عمومی برای تسهیل در تردد سالخوردگان همراه با برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های شاد و نشاط‌آور در طول سال برای جمعیت سالمند انتظار دستگاه بهداشت و درمان خلخال از سایر دستگاه‌های اجرایی عضو شورای سالمندان این شهرستان است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.