حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : محبوب ترین کارها نزد خدا با دوام ترین آنهاست گرچه ا ندک باشد.


» » اصول و الزامات فرهنگ خدمت اداری به مردم

اصول و الزامات فرهنگ خدمت اداری به مردم

کاوش نیوز-محمددیلم کتولی فعال رسانه ای:فلسفه وجودی نظام اداری خدمت بی منت به مردم است و همه کارگزاران و کارکنان ادارات و سازمان های دولتی در سطوح و مراتب مختلف وظیفه دارند به مردم خدمت کنند و برای خدمت به مردم باید" فرهنگ خدمتگذاری» در بین مدیران و کارکنان ادارات نهادینه شود .

در نظامی که فرهنگ خدمت به مردم  در آن حاکم باشد ، کارهای مردم پیش می رود اما در فضایی که با بداخلاقی ها، عدم تکریم ارباب رجوع و گیر و گورهای اداری همراه است ، مردم را خسته و دلسرد می کند.

از دیدگاه امام راحل عظیم الشأن( ره) و مقام معظم رهبری خدمت به مردم عطیه الهی است که به کارکنان دولت شده تا خادم ملت بزرگ ایران باشند با این دیدگاه برای خادم مردم اصول و الزاماتی ترسیم نمودند که در این یاد داشت به برخی ازاین الزامات از دیدگاه امامین انقلاب اسلامی نگاهی کوتاه خواهیم داشت :

۱_ شکر گزاری بر توفیق الهی خدمت به خلق خدا

نمایندگی در مجلس،حضور در عرصه ی خدمتگزاری به مردم است. این توفیق بزرگ را عطیه ئی الهی بدانید و خداوند را بر آن شکر گزارید و به شرط الزامی آن که غفلت نورزیدن از وظیفه ی خدمتگزاری است پایبند بمانید. مجلس را حقیقتاً - و نه تنها در زبان - خانه ی مردم بدانید.( مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۳۸۳/۰۳/۰۶)

حضرت امام (ره) نیز به شیوه های مختلف، مسؤولان را به هر چه بیش تر خدمت کردن به مردم تشویق می کردند. در یک مورد امام (ره ) می فرمایند: "... همه کسانی که دست اندرکار هستند و امور مملکت را می گردانند، به هرجوری که هست،بفهمند که حکومت هاباید در خدمت ملّت باشند... به مردم حالی کنند که ما خدمتگزاریم... پیغمبر اکرم (ص) خدمتگزار مردم بود".

۲_ قبول مسؤولیّت افتخار آمیز خدمت ، برای خدمت 

در نظام اسلامی، پُست و مقام به خودی خود ارزشمند نیست. آن چه به این امور ارزش و اهمیّت می بخشد، استفاده بهتر از آن ها در راستای خدمت به اسلام و خدمت به مردم است. امام امت (ره) دراین باره می گویند: "باید افراد متوجه این معنا باشندپُست میزان نیست، مقام میزان نیست، مقام ریاست جمهوری میزان نیست. این ها چیزی نیستند.این مقامات تمام می شود، آنی که هست خدمت است.".

 حضرت آیت اللّه خامنه ای، شاگرد آن پیر فرزانه نیز همواره تأکید دارند که مسؤولان در هر رده ای که هستند، باید خود را خدمتگزار مردم بدانند. ایشان می فرمایند: "این مردم ، ولی نعمت های ما هستند؛ این شوخی نیست. من یکی از مسؤولان را در محضری دیدم که برخوردش با مردم قدری متکبرانه بود، پیغام دادم و گفتم به ایشان بگویید که اگر می خواهد جبران آن برخورد را بکند، باید در همان طور محضری ظاهر بشود و بگوید: ای مردم! من نوکر شمایم. فلسفه وجودی ما، غیر از خدمت به مردم چیست؟ امام فرمودند: اگربه من خدمتگزار بگویند، بهتر از این است که رهبر بگویند، خدمتگزاری به مردم افتخار است".

۳_ خدمتگزاری با انگیزه الهی و در نظر گرفتن رضای خدا 

در انجام هر کاری، داشتن انگیزه نیکو بسیار مهمّ است. انگیزه اصلی انسان های مؤمن در تصدی هر پستی و انجام هر کاری، جلب رضایت خداوند است. اگر کاری هر چند بزرگ، از این مسأله مهم دور باشد، ارزشی ندارد. امام خمینی( ره) همواره این مطلب را به مردم و مسؤولان گوشزد می کردند که:"باید ما جدّیت کنیم [و] دنبال این باشیم که اگر چنان چه متصدی امر دولتیم، دولتی باشیم که برای خدا کار بکنیم و برای خدا کارکردن، این است که ببینیم خدا چه فرموده است.؟ فرموده است به مستمندان باید برسید، به ضعفا باید برسید، به مردم فقیر باید برسید.، نصرت مظلومان، نصرت خداست".

 مقام معظم رهبری نیز در این باره می فرمایند:"اساس قضیه این است که ما بتوانیم رضای الهی را کسب کنیم.اگر رضای الهی را تعقیب کردیم، آن وقت مصلحت مردم، خیر مردم و اجرای عدالت به آسانی برای ما میسر خواهد شد. اگر دنبال رضای خدا نبودیم [و] دنبال رضای این و آن بودیم، آن وقت کارها نابسامان خواهد شد و سامان کارها حاصل نخواهد شد".

۴_ رفتار خداپسندانه با مردم

از بهترین مصداق های خدمت رسانی به مردم، داشتن رفتار خداپسندانه با آن هاست. رفتار خداپسندانه هم، از راه جلب رضایت آن ها در چار چوب احکام الهی، و نیز براساس سیره اولیای او رفتار کردن است.امام (ره )می فرمودند: "کوشش کنید که با بندگان خداجوری رفتار کنید که امامان شما رفتار می کردند، پیغمبر شما رفتار می کرد و سایر انبیا رفتار می کردند، با مردم که شما سروکار دارید، این مردم را رضایشان را به دست بیاورید، با این ولی نعمت های خودمان، رفتاری بکنیم که خدا از آن رفتار راضی باشد".

۵_ خدمت به مظلومان، رأس برنامه هاست

با توجّه به مشکلاتی که اقشار محروم و مظلوم جامعه در زندگی متحمّل می شوند، حضرت امام (ره )همیشه ضرورت مقدّم داشتن اصلاح وضع آنان و رسیدگی به نیازهایشان را مورد تأکید قرار می دادند.امام (ره) می فرماید:"امید آن است که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور ـ که قسمت اعظم ملّت مظلوم را در برمی گیرد ـ در رأس برنامه ها قرار گیرد و در نخستین مجلس شورای اسلامی، طرح هایی جدّی در رفاه حال این طبقه محروم داده شود و از طرف دولت منتخب شما، بدون مسامحه به مورد اجرا گذاشته شود تا در پیشگاه خداوند متعال، بعضی از دیون خودتان را به این طبقه عزیز ـ که جان خود را برای اسلام و آزادی و استقلال کشور در طَبَق اخلاص گذاشته و پیروزی را برای انقلابی اسلامی به ارمغان آوردند ـ ادا کرده باشید".

رهبر معظم انقلاب نیز تأکیدمی کنند که کوشش شود تا رفاه و آسایش و آرامش خاطر این مردم به نحو احسن تأمین گردد: "این ملّت بزرگ و فدارکار، به خصوص طبقات محروم و پابرهنگان، که بار اصلی انقلاب و کشور را همیشه بر دوش داشته اند، حقاً شایسته خدمت و سزاوار صمیمیت اند. در تمام برنامه ها و تصمیم ها، بیش از هر چیز، لازم است استیفای حقوق و تأمین رفاه و آسایش و رشد مادّی و معنوی و حفظ عزّت و شرف آنان مورد توجّه باشد".

۶_ صمیمی بودن با مردم :

از جمله بایسته های یک نظامِ خدمت رسان، این است که کارگزاران آن، با توده های مردم مهربان و صمیمی باشند و با آن ها بجوشند و هرگز از ایشان دوری نکنند؛ چرا که این کار، به جهت روحی و روانی زمینه تحمّل و بردباری در مقابل مشکلات و سختی ها را بالا برده و آن ها را دل گرم می سازد. امام خمینی( ره )در ضمن سخنانی، معاشرت رهبران و کارگزاران اسلام را در طول تاریخ، به ویژه در صدر اسلام مورد اشاره قرار داده، از آن به عنوان الگو و سرمشق یاد می کنند و می فرمایند: "اسلام، سردارهایش هم توی مردم هستند. پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله سردار همه بود، بزرگ همه بود، توی مردم بود، با مردم می آمد می نشست، توی مسجد می نشست، مثل سایر مردم. حضرت امیر (ع)آن وقت که [حاکم بود]مثل سایر مردم می آمد با مردم می نشست، معاشرت می کرد برای این که از مردم نمی ترسید، ظلم نکرده بود به مردم تا بترسد،برای مردم بود ومردم او را حامی خودشان می دانستند".

در مسیر خدمت رسانی به مردم، وجود برخی روحیه ها و عادت های نادرست، مانع محسوب می شوند که تک تک خدمتگزاران جامعه اسلامی، باید این قبیل صفات را از وجود خود پاک کنند و در مقابل، اخلاق و ویژگی های را که به روند خدمت رسانی کمک می کند، در وجود خود ایجاد کرده و ارتقا بخشند. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: "مسؤولین نظام باید مراقب باشند از عوارضی که در نظام های طاغوتی و غیرمردمی، بیماری همه گیر کارگزاران است، خود را با دقت و وسواس دور نگه دارند؛ بیماری رفاه زدگی و عشرت طلبی، بیماری زد و بند نامشروع و فساد مالی و اداری، بیماری تکبر و دوری از مردم، بیماری دسته بندی های ناسالم و ترجیح مقاصد باندی بر مصالح عمومی و امثال این ها که ابتلای به آن، مانند موریانه، پایه های هر نظامی را سست و پوک می کند.".

۷_ خدمت انقلابی و بدون حد و اندازه :

امام خمینی( ره )به این علت که به طور کامل از گرفتاری های مردم اطلاع داشتند، همیشه به مسؤولان نظام تأکید می کردند که هر چه می توانید به این مردم خدمت کرده و به حدّخاصّی کفایت نکنید. در یکی از سخنان امام( ره) چنین آمده است: "من به شما آقایان سفارش می کنم که با این که موفق بودید، باید دنبال موفق تری بروید. قناعت نکنید به این که ماحالا فلان کار را کردیم. ما هر چه خدمت بکنیم به این ملّت، کم خدمت کرده ایم؛ هر کس در هر مقامی که هست، خدمت بکند".

 تفکر و دیدگاه انقلابی، از جمله ضرورت هایی است که دست اندرکاران نظام اسلامی باید همواره آن را مدنظر باشد ، تفکر انقلابی خدمت بی منت و بی حد و حصر است مقام معظم رهبری،در تبیین دیدگاه انقلابی می فرمایند: "علاج مشکلات ما در این است که سازندگی کشور را، در کنار تأمین روحیه انقلابی در مردم و حفظ همان صلابت و چهره با عظمت و هیبت انقلاب ببینیم. اگر به رفاه عمومی نیندیشیم و به سازندگی کشور فکر نکنیم، مطمئناً نظام جمهوری اسلامی نخواهد توانست الگو و تجربه مطلوب را به دنیا ارائه بدهد. اگر در مسایل رفاه زندگی عمومی و ایجاد تسهیلات و رفع مشکلات غرق شویم، به طوری که جهت گیری های انقلابی را به دست غفلت بسپریم، به ابهت و هیبت انقلاب ضربه زده ایم و جاذبه آن را در دنیا مخدوش کرده ایم و این مطمئناً به کارآیی ما ضربه خواهد زد. بنابراین، این دو، در کنار هم مطرح اند".

انتهای پیام/


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.