حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نشان منافق سه چيز است : سخن به دروغ بگويد ، از وعده تخلف كند و در امانت خيانت نمايد.


» » شهید مطهری،داستان راستان و احیای ادبیات کودک ونوجوان

شهید مطهری،داستان راستان  و احیای ادبیات کودک ونوجوان

کاوش نیوز-حجت الاسلام محمدرضا قره خانی، تاریخ معاصر ایران یکی از گرانیگاه های تاریخی است که فرهنگ غرب وارد ایران شد. پیشتر نیز فرهنگ غرب و فرهنگ های دیگر به صورتهای متنوع وارد فضای فرهنگی ایران شده بود اما نتوانست ریشه های فرهنگی ما را سست نماید.

اما از صدر مشروطه به دلیل ضعف حکومت قاجار و قدرت استعماری غرب، فضای فرهنگی ملتهب شد و با روی کار آمدن پهلوی اول غربگرایی شدیدی جامعه را از سطح حکومتی تا نخبگانی دربر گرفت در این بین جریانات فرهنگی مختلفی در ایران شکل گرفت.

از جریانات غربگرا تا التقاطی و نهایتا اسلامی و بومی.

جریانات غربگرا نیز طبیعتا در عرصه کلان خود دو جریان عمده بودند.جریان مارکسیستی ولیبرالیستی.

در عرصه فرهنگی و هنر نیز جریان ادبیات سیاه و اروتیک در کنار دوجریان فلسفی کلان مارکسیستی ولیبرالیستی شکل گرفت وتلاش کرد جامعه رابه سمت وسویی که می‌خواهد جهت دهد.

خلق آثار مادی گرایانه و آثار ادبی سیاه که تصویری غیر واقعی از جامعه و تاریخ ایران ارائه میداد به تولید و بسط آثاری در حوزه ادبیات و کوک ونوجوان منتج شد که سویه جنسی نیز داشتند.

دراین بین شهید مطهری به عنوان یک متفکری که دغدغه دین ومردم وفرهنگ خودی داشت به نقد جریانات فلسفی مادی ماتریالیستی و لیبرالیستی پرداخت.

نگارش آثار پرمغز و سخنرانیهای پرنغز در نقد فرهنگی غربی الحادی و لیبرالی در ده ها کتاب ایشان موجود است.

وی متفکری چند بعدی بود که در کنار نقد فلسفی غرب، و نقد اندیشه های التقاطی وانحرافی به بازتولید شخصیتها و تبیین وترویج فرهنگ اسلامی ومعرفی درست ودقیق شخصیت‌های بزرگ تاریخ ایران واسلام وآثار فرهنگی اعم از شعر وعرفان وسایر دستاوردهای معرفتی در حوزه ایرانی واسلامی می پرداخت.

شهید مطهری در چندین کتاب در باب شخصیت‌های بزرگ اسلامی کتاب‌های ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت که ما را با شخصیت وسیره واندیشه ودستاورد بزرگان دین وائمه هدی آشنا می کند.

یکی از حرکت‌های ارزنده ایشان کتاب دوجلدی داستان راستان برای نوجوانان وکودکان آن دهه بود که با استقبال کم نظیر مواجه شد وسالها به چندین چاپ رسید و به عنوان یک حرکت فرهنگی اصیل در کارنامه فکری و آثار شهید مطهری خود را جلوه گر کرد.

استقبال از این کتاب به حدی بود که درسال ۴۴ جایزه گرفت و به چندین زبان ترجمه شد.

کتاب شامل داستان‌هایی از بزرگان اسلام وتاریخ اسلام است که هریک برای ما درسهای اخلاقی خاص خود را دارد.

امروزه ما این کتاب را میگیریم وبرای بچه ها می‌خوانیم و از بستر تاریخی خلق این اثر غافلیم.

این کتاب بیانگر توجه شهید مطهری به تحولات فرهنگی زمان خود،مقابله با جریانات التقاطی وانحرافی در قالب تولید داستان برای کودکان، انتقال فرهنگ اسلامی به کودکان ونوجوانان وترویج فرهنگ اسلامی را تداعی می‌کند.

امیدواریم بامعرفی این کتاب به کودکان ونوجوانان، هم با شخصیت‌های بزرگ تاریخ اسلام آشناشویم وهم به اهمیت کوشش فکری شهید مطهری پی ببریم.


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.