حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : براستی که مومن به منزله کفه ترازوست هر اندازه ایمانش افزوده شود امتحانش نیز سنگین تر می شود.



جلین و عالم عامل

کاوش نیوز- حسین پایین محلی، جمله معروفی است که می‌گوید تاریخ هر جامعه تاریخ عصر آن است وما هرجامعه را با خواص و چهره های تاثیرگذارش می‌شناسیم. چهره های علمی، چهره های سیاسی، ورزشی، اقتصادی، و شخصیت‌های دینی که انسان سازند و در ترویج معنویت در جامعه خود نقش بی بدیلی داشتند.

محمد انصار گلستان پژوه گرگانی در کتاب مساجدگرگان توضیحاتی درباب مساجد گرگان و امام جماعت آنان ارایه داده و این کتاب مصور هم هست.

دراین کتاب از ۳عالم جلینی یاد می‌کند، آیت الله مدرس. آیت الله میربهبهانی وآیت الله ریاضی. این سه عالم جزو روحانیتی بودند که در گرگان شناخته شده بودند وسالها امام جماعت مساجد مطرح گرگان بودند.

نگارنده در کتاب جستارهای فرهنگی جلین در مقاله جریان شناسی فکری فرهنگی در جلین نیز اشارتی به روحانیت مبارز داشته و به طور اختصار به معرفی هریک از روحانیون جلین که دارای سابقه مبارزاتی و حضور در دفاع مقدس داشتند به اجمال پرداخته. شخصیت‌هایی چون حجت الاسلام موسی حجتی، حجت الاسلام محمد عرب، حجت الاسلام محمد جوادی(تازیکی) که سابقه دستگیری توسط ساواک را در کارنامه خود داشتند و یا چهره هایی چون زنده یاد حجت الاسلام حسینی که از شاگردان علامه مصباح(ره)بوده و از جهت علمی چهره وارسته ای بوده. یکی دیگر از این روحانیون حجت الاسلام محمد پایین محلی هست که از خانواده ای مذهبی وانقلابی است که با وی هم حجره ای بوده به عنوان یک روحانی فقیه و عالمی عارف مسلک بوده که سالها در قم ومشهد به تحصیل جلین و عالم عاملپرداخته و سپس به موطن اصلی خویش بازگشت وبه تدریس در حوزه وامام جماعت مسجد جامع و سخنرانی پرداخت.

وی شخصیتی وارسته واخلاقی داشته وبسیار اهل مطالعه شناخته می شوند. به نحوی که به نقل از نزدیکانش کتابخانه شخصی وی بیش از چند هزار جلد کتاب ارزشمند در خود داشته و وی بیشتر وقت خود را در کتابخانه وبا کتاب می گذراند.

در طول سالیانی که ایشان در مشهد وقم به تحصیلات حوزوی مشغول بود در محضر مراجعی چون آیت الله ناصر مکارم شیرازی وآیت الله وحید به یادگیری دروس حوزوی مشغول بود.

وی به مانند بسیاری از شخصیت‌های انقلابی ودینی حضور درجبهه های حق علیه باطل را در زندگی خود خود ثبت کرده و از خانواده ایشان برادر گرامیشان اصغر پایین محلی به مقام شامخ شهادت رسید.

از ویژگی‌های شخصیتی وی اهل گفتگو و تعامل اندیشه بوده و از جمله روحانیت بیداری محسوب میشود که همواره در خط انقلاب و امامین انقلاب حرکت کرده و بعد از انقلاب هم که حزب جمهوری باهدف تبیین انقلاب و ترویج معارف اسلامی و دفاع در برابر جریانات انحرافی و تربیت انسان و مدیر در تراز انقلاب شکل گرفت فعالیت داشت.

ایشان بسیار متواضع و زندگی ساده و شخصیتی وارسته دارند به نحوی که یکبار صاحب این قلم در باب ویژگی‌های ایشان از عبارتی که در شان وی بود استفاده کرد اما ایشان به واسطه یکی از نزدیکان برای راقم این سطور پیام فرستاد که مرا باچنین الفاظی مخاطب قرار ندهید ومن خود را بایسته چنین ستایشی نمی بینم درحالیکه اگر کمتر کسی ایشان را بشناسد در برابر این مردعالم وعارف تعظیم خواهدکرد. شاید اغراق نباشد اگر به این نکته اشاره کنم که شلوغ ترین شب مسجدجامع، شب قدراست که ایشان در مراسم قرآن سر گرفتن مطهری گونه به سخن می‌پردازند و برای مردم شب معنوی بزرگی رقم میزنند به گونه ای که بسیاری شب قدر به مسجد جامع مراجعه می‌کنند. برای این عالم عامل شفای عاجل وسلامتی از درگاه خداوند تبارک وتعالی مسئلت داریم.


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.