حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : براستی که مومن به منزله کفه ترازوست هر اندازه ایمانش افزوده شود امتحانش نیز سنگین تر می شود.


» » آنچه بر سر «ارج» آمد، در انتظار شرکت‌های بازرگانی است/ فشار مالیاتی بر دوش بنگاه‌های شناسنامه دار

آنچه بر سر «ارج» آمد، در انتظار شرکت‌های بازرگانی است/ فشار مالیاتی بر دوش بنگاه‌های شناسنامه دار

 دبیرکل مجمع واردات گفت: فشار دولت، تنها بر روی بنگاه‌های شفاف و شناسنامه دار متمرکز شده است. در صورتی که بسیاری از بنگاه‌های زیرپله‌ای و خاکستری در حاشیه امن و بدون پرداخت حقوق دولت، مشغول به فعالیت هستند و زور دولت به آنها نمی‌رسد.

 

...

  محمد آقایی  اظهار داشت: درآمدهای مالیاتی که دولت برای پیشبرد اهداف خود پیش بینی کرده تنها در شرایطی قابل تحقق هستند که بنگاه‌های اقتصادی، سودآوری داشته باشند و این به معنای آن است که دولت نباید در شرایط رکود اقتصادی، فشار مالیاتی بر بنگاه‌های اقتصادی را مضاعف سازد.
وی با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی کشور خاظرنشان کرد: همه می‌دانیم که درآمدهای نفتی کشور کاهش پیدا کرده است، ولی نباید این موضوع بهانه‌ای باشد، برای آنکه خودمان، تیشه به ریشه بنگاه‌های اقتصادی بزنیم و تکلیف بیش از توان به آنها تحمیل کنیم.

آقایی تصریح کرد: آنچه بر سر «ارج» آمد، صرفا در کمین بنگاه های صنعتی و تولیدی نیست، بلکه شرکت‌های بازرگانی و بنگاه های فعال در عرصه تجارت خارجی نیز وضعیت چندان بهتری ندارند و در صورتی که دولت بخواهد کاهش درآمدهای نفتی خود را از طریق افزایش فشار مالیاتی بر این بنگاه ها جبران کند، پایانی جز داستان «ارج» در انتظار آن ها نخواهد بود و این هشداری است که باید جدی گرفته شود.

دبیرکل مجمع واردات به این نکته اشاره کرد که واردکنندگان شناسنامه دار مخالف مالیات ستانی دولت از شرکت‌ها نیستند و آن را حق دولت و پرداخت مالیات را وظیفه خود می‌دانند، اما سازمان امور مالیاتی باید بداند که فشار مضاعف بر بنگاه‌ها نتیجه‌ای جز به مخاطره افتادن حیات شرکت ها نخواهد داشت.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی باید نگاه کسب مالیات بلند مدت نسبت به بنگاه‌های بخش خصوصی داشته باشد و اساسا در مالیات ستانی، اولویت را تداوم فعالیت بنگاه‌ها بداند، نه اینکه حتی به بهای فروپاشی بنگاه‌های کوچک یا تازه تاسیس بیش از هر چیز به دنبال شناسایی درآمد بیشتر برای دولت باشد.

آقایی در پایان تصریح کرد: نباید از این نکته غفلت کرد که فشار دولت، تنها بر روی بنگاه های شفاف و شناسنامه دار متمرکز شده است. درصورتی که بسیاری از بنگاه های زیرپله‌ای و خاکستری، در حاشیه امن و بدون پرداخت حقوق دولت، مشغول به فعالیت هستند و متاسفانه باید بگوییم که زور دولت به آنها نمی رسد. نتیجه چنین چالشی، این می‌شود که بار آنها را باید بنگاه‌های رسمی و شناسنامه دار بر دوش کشیده و مالیات فعالیت‌های غیر شفاف ها را هم باید شفاف ها پرداخت کنند./فارس


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.