حدیث روز :
امام مهدی (عج) می فرماید : هنگام ظهور فرج را خدا می داند و بس و هر که برای ظهور من وقتی تعیین کند دروزغگو است.


» » تبلیغ فرقه‌های جنسی در قلب پایتخت/ نمایشگاه دائمی کتاب در خیابان انقلاب چگونه در بازار نشر اختلال ایجاد می‌کند؟

تبلیغ فرقه‌های جنسی در قلب پایتخت/ نمایشگاه دائمی کتاب در خیابان انقلاب چگونه در بازار نشر اختلال ایجاد می‌کند؟امروز بازار غیر رسمی کتاب پای خود را از خیابان انقلاب و تهران فراتر گذاشته و در بسیاری از کلان شهر ها نیز این پدیده قابل مشاهده است و قطعا گسترش این توده سرطانی آسیب های بسیاری در پی خواهد داشت.

...
کافیست یک بار مسیرتان به خیابان انقلاب بیافتد تا با چهره متفاوتی از شهر تهران رو برو شوید. خیابان انقلاب جولانگاه اصلی دست‌فروشان کتاب است؛ دست‌فروشانی که بدون کم‌ترین نگرانی، مبتذل‌ترین محصولات فرهنگی را عرضه می‌کنند و گویا دستگاه‌های نظارتی بر روی محصولات فرهنگی در خوابی عمیق هستند.
 
به گزارش کاوش نیوز صنعت نشر سال‌هاست که با پدیده‌ی قاچاق به صورت جدی رو‌برو است و این پدیده به صورت زیرزمینی گسترش پیدا کرده و بدون هیچ نظارت خاصی کتاب‌های قاچاق در خیابان‌های شهر به فروش می‌رسد.
 
برای فروش بیشتر اولویت دست‌فروشان، جلب نظر مخاطب به هر نحوی بوده و به همین دلیل در کنار خیابان انقلاب سبک خاصی از کتاب‌ها در معرض فروش قرار گرفته است؛ کتاب‌های پرفروش، کتاب‌های جنجالی، کتاب‌های نایاب، کتاب‌های سانسور نشده و هر نوع کتابی که بتواند توجه مخاطب را جلب کند در بساط دست‌فروشان خیابان انقلاب پیدا می‌شود.
 
 
این نمایشگاه دائمی کتاب هر روز به وسیله‌ی دست‌فروشان در خیابان انقلاب برپاست و کمترین تاثیر خود را در ناخودآگاه عابرین پر شمار خیابان انقلاب می گذارند و بستر را برای انحراف بسیاری از عابرانی که ذهنیتی پیرامون کتاب‌های عرضه شده ندارند فراهم می‌کنند.
 
در ویترین همیشگی دست‌فروشان خیابان انقلاب کتاب‌ها با قیمتی ارزان‌تر از قیمت اصلی پشت جلد عرضه می‌شود که این نشان دهنده کپی بودن بسیاری از این کتاب‌ها به صورت زیرزمینی است. این مسئله باعث شده که به گفته‌‎ی ناشران هیچ سودی به نویسنده و صاحبان امتیاز این آثار نرسد.
 
کتاب‌هایی با محوریت عرفان‌های کاذب و جنسی!
کتاب های غیر مجاز خیابان انقلاب را می توان به دسته های متعددی تقسیم کرد. بعضی از این آثار در بر دارنده محتوایتی ضدمذهبی هستند که در راستای ترویج فرقه‌های عرفانی و جنسی نگارش شده. مثلا  کتاب‌های «اوشو» در میان بساط دست‌فروشان همیشه قابل مشاهده است اما معمول خریداران این مدل کتاب‌ها تصوری از ماهیت آن‌ها ندارند.
 
 
زیست جهان انسان مدرن پیوند خورده با خلع‌های عمیق معنوی و اخلاقی و ویژگی انسان عصر ما توجه به فرقه‌های مختلف متکثر و بی مبناست.
 
اوشو پایه گذار «جنبش راجنیش» و نوعی عرفان «ضد دینی و جنسی» در هند و امریکا محسوب می‌شود. او در سال 1981 برای درمان از هند به امریکا مهاجرت می‌کند که این سفر باعث می‌شود او در بین مردم آمریکا نیز طرفداران و حامیان زیادی پیدا کند.
 
 
محبوبیت اوشو در میان مردم امریکا از آن جهت است که فقر معنویت جزو مختصات اصلی انسان معاصر است و امریکا نیز در این مسئله با بحران معنویت رو به روست.
 
با گذر زمان نفوذ اوشو در امریکا تا جایی بالا می‌رود که طرفدارانش شهری برای فرقه‌ی وی تاسیس می‌کنند و آن را شهر معنویت می‌نامند.
 
 
این فرقه که کلیه‌ی ارزش‌های اخلاقی را زیر سؤال می‌برد توسط امریکایی‌ها نیز مورد نقد قرار می‌گیرد تا جایی که وزیر دادگستری وقت آمریکا، از  نابودی فرقه اوشو به عنوان اولویت اصلی خود یاد می کند. در نهایت در سال ۱۹۸۶ اوشو به دروغ و فساد متهم شد و در سال 1990 توسط دادگاهی در امریکا به ترک ایالت متحده محکوم شد.
 
دیدگاه‌های اوشو جز مایه‌های جنسی، مایه‌های ضد‌دینی و فلسفی نیز دارد اما مایه های جنسی به خصوص در پایان عمر وی چنان در نگاه وی گسترش می یابد که در سال های آخر عمر از فلسفه وی با عنوان سکس گورو یاد می شود.
 
 
حال در قلب پایتخت جمهوری اسلامی شاهد فروش کتب این فرقه ظاله هستیم و این در حالیست که گویا هیچ نهادی برای نظارت بر این آثار مبتذل که توسط دست‌فروشان عرضه می‌شود، وجود ندارد.
 
در این میان نکته‌ی تامل برانگیز این است که به گفته‌ی این دست‌فروشان و براساس تحقیقات میدانی آن‌ها به ماموران شهرداری پول پرداخت می‌کنند و گویا به همین دلیل است که شهرداری آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد!!!
 
 
آیا دستگاه های نظارتی خود نیز ذینفع هستند؟
امروز بازار غیر رسمی کتاب پای خود را از خیابان انقلاب و تهران فراتر گذاشته و در بسیاری از کلان شهر ها نیز این پدیده قابل مشاهده است و قطعا گسترش این توده سرطانی آسیب های بسیاری در پی خواهد داشت.
 
در این میان دستگاه های عریض و طویل نظارتی هیچ پیگیری جدی ای در رابطه با وضعیت قاچاق کتاب ندارند و بازار غیر‌رسمی کتاب به حیات خود بدون هیچ اخلالی ادامه می دهد؛ این در حالیست که ناشران مدعین بیشتر از نصف بازار کتاب به صورت قاچاق و زیرزمینی است. بی توجهی مسؤلین موجب دلسردی بازیگران رسمی حوزه نشر و چاپ است و حتی موجب شده بسیاری از بازیگران رسمی به حوزه غیررسمی ورود کنند.
 
گروهی از ناشران نیز این ادعا را مطرح می کنند که دستگاه های نظارتی خود در بازار قاچاق کتاب ذینفع هستند و این عدم برخورد از سر ناآگاهی نیست. با توجه به وضعیت اسف بار بازار نشر که دغدغه بسیاری از فعالین  فرهنگی است، لزوم ورود و برخورد نهاد های مربوطه برای سامان دادن به وضعیت فعلی بیش از هر زمانی حس می شود.

 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.