حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : محبوب ترین کارها نزد خدا با دوام ترین آنهاست گرچه ا ندک باشد.


» » بررسی کوتاه از عملکرد دولت مردمی رئیسی در یک سال گذشته

بررسی کوتاه از عملکرد دولت مردمی رئیسی در یک سال گذشتهحضور بی‌واسطه رئیس‌جمهور در میدان اجرایی بویژه در زمان بروز برخی مشکلات باعث ایجاد رضایتمندی در مردم و خصوصا رفع مشکلات آنان پس از این بازدیدها شده است.
...
کاوش نیوز، دولت سیزدهم هم یک دولت برنامه محور و هم پر کار است. نگاهی به روند یکساله عملکرد دولت نشان می دهد آیت الله رئیسی شعار انتخاباتی خود را تبدیل به برنامه راهبردی کرده و حالا حوزه عملکردی خود را بر اساس همین شعارهای انتخاباتی قرار داده است. کارشناسان بر این باورند که تبدیل شعارهای انتخاباتی به برنامه راهبردی نشان می‌دهد، دولت سیزدهم از ابتدای امر برنامه داشته است و به طور اصولی برنامه را در قالب شعار در انتخابات مطرح کرده است. به عنوان مثال شعار ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال یک شعار انتخاباتی بود که بعد تبدیل به قانون جهش تولید مسکن و سپس طرح نهضت ملی مسکن شد و امروز وزارت راه و شهرسازی پیگیر اجرای آن است و در حوزه تامین زمین و بودجه مورد نیاز و ثبت نام متقاضیان اقدامات قابل توجهی انجام شده است. عدم فراموشی شعارهای انتخاباتی نیز یک امتیاز مثبت برای دولت محسوب می شود.
بعد از دولتی که اهمال اجرایی و قصور مدیریتی در آن مشهود و مدیریت اتاقی در آن معمول بود، آیت الله رئیسی رویه حضور در برنامه های مختلف و احیای شوراهای راهبردی را در دستور کار خود قرار داده است.

احیای شوراهای مختلف
دولت سیزدهم با احیا و پویاسازی شوراهای عالی راهبردی مانند شورای مسکن جان تازه ای به جریان اجرایی کشور بخشید. شوراهایی که با حضور آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور اهمیت بیشتری یافته و دستگاه های مختلف با جدیت افزون تری در حال اجرای تصمیمات و مصوبات آن هستند چراکه شخص رئیس جمهور ناظر اجرای این مصوبات است. به عنوان مثال رییس جمهور بعد از ۱۰ سال در جلسه‌ای با حضور مدیران عامل بانک‌ها شرکت کرد و ۵ فرمان اجرایی برای اصلاح نظام بانکی کشور صادر کرد که اعطای تسهیلات خرد بدون ضامن از جمله این فرامین بود.
 

سفرهای استانی برنامه محور و مردم گرا
سفرهای استانی دولت رییسی یک امتیاز ویژه دارد و آن حضور رئیس جمهور در شهرهای مختلف و خصوصا گفت و گوی مستقیم و بی واسطه با مردم مناطق کمتر برخوردار است. آنچه این سفرها را منحصر به فرد کرده است حضور رییس جمهور در مناطقی است که مردم با مشکلاتی مثل سیل درگیر هستند و وی از انتقاد ابایی ندارد و مردم نیز با این منش ایت الله رئیسی بیشتر امیدوار برای ساماندهی امور و خدمت رسانی به آنها می شوند.
 

حضور در نماز جمعه اقلیت دینی
 رییس جمهور برای شکل گیری وحدت و مودت میان مردم و همچنین مردم و مسئولان اقدامات قابل توجهی انجام می دهد. جالب اینجاست آیت الله رئیسی نشان داده رئیس جمهور می تواند به هر جایی سر بزند و رئیس دولت می تواند به شرط داشتن نظم، برنامه و البته دغدغه، در بسیاری از موارد حاضر باشد. رییسی در این حوزه نشان داده دولت مردمی نه تنها شعار اوست بلکه نصب العین اقدامات وی و دولتمردانش است. فارغ از بارها حضور رئیس جمهور در نماز جمعه های تهران وی یا شهرهای مقصد سفر استانی، حضور در نماز جمعه اهل سنت سنندج در این زمینه یکی از اقداماتی است که نشان می دهد دولت حضور بی واسطه میان مردم و کسب رضایتمندی آنان از هر قشر و مذهبی را در برنامه خود دارد.
 

بازدیدهای سر زده رئیسی در بزنگاه بروز مشکلات
بازدیدهای سرزده آیت الله رئیسی از بخش‌های مختلفی که خصوصا در مورد آن‌ها بروز مشکلاتی گزارش شده است نیز از جمله اقدامات رئیسی در میدان اجرای کشور است. در این خصوص موضوعاتی مانند کمبود بنزین و کمبود دارو از جمله مواردی بود که رئیس جمهور را بر آن داشت که شخصا به داروخانه‌ها و همچنین جایگاه‌های سوخت رفته و چند و چون ماجرا را از نزدیک مشاهده کند. حضور رئیس جمهور در یکی از مراکز اصلی توزیع مرغ و گوشت جنوب تهران (میدان بهمن) و گفت و گوی چهره به چهره با مردم در خصوص نحوه توزیع و تامین برخی کالاهای مصرفی آنان از جمله موارد دیگر بود که در بزنگاه بروز این مشکلات صورت گرفت و نتایج مثبتی در پی داشت.
 

جالب اینجاست که بعد از این بازدیدها نیز توزیع دارو به خوبی انجام شد و دیگر گزارشات چندانی در این خصوص از سوی مردم در شبکه های اجتماعی منتشر نشد. جالب اینجاست که همین حضور بی واسطه و بازدیدهای سرزده باعث شده است که سطح رضایتمندی مردم از دولت افزایش یافت و مردم به این نتیجه برسند که دولت دغدغه‌ها و مطالبان آنان را به خوبی رصد می کند و حتی برای رفع آن شخص رئیس جمهور در میدان حاضر می شود.


شکسته شدن تابوی دست یافتنی نبودن رئیس جمهور
مردم محور بودن از جمله شاخصه های دولت در جمهوری اسلامی است. چراکه امام راحل نیز دولت را خادم ملت توصیف می کنند. این موضوع در برخی از دولت‌ها رعایت نمی شد اما در این زمینه برخی از دولت‌ها در محقق کردن حضور بدون واسطه و دست یافتنی بودن رئیس جمهور تا حدودی عملکرد مثبتی داشتند. حالا دولت رئیسی در این زمینه با شیوه خاص خود توانسته اقدامات خوبی انجام بدهد که همین موضوع رضایتمندی مردم را افزایش داده است. از این رو دولتی در تراز انقلاب است که وجه مردمی بودن آن پررنگ باشد.


دولت شبانه روزی
سرعت رسیدگی به مصوبات و برنامه ها در دولت رئیسی بسیار زیاد است و این دولت به طور شبانه روزی اقدامات مختلفی انجام می دهد. جالب اینجاست که دولت با طرح هر مساله ای خصوصا در فضای مجازی با سرعت در جهت رفع آن اقداماتی انجام می دهد و پاسخگویی دولت نیز در این حوزه مناسبت است. میزان پاسخگویی دولت به مردم خود وجه مردمی بودن دولت می افزاید. رئیس جمهور از رسانه ها و فعالان رسانه ای نیز خواسته است که موضوعات مختلف را به دولت ارایه دهند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.