حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.


» » » » سطح آب دشت ابهر حدود یک و نیم متر افت کرد

 سطح آب دشت ابهر حدود یک و نیم متر افت کردمدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان افزود: طی سال گذشته با مصرف بی رویه منابع آب های زیرزمینی، سطح آب دشت ابهر حدود یک و نیم متر افت پیدا کرده است.

...

کاوش نیوز: یوسف رضاپور افزود: همین دشت سال 95 هم بیش از یک متر افت آب داشته است.
طبق گفته کارشناسان حوزه آب و بر اساس استانداردهای بین المللی، حتی یک سانتی متر هم نباید منابع آبی افت داشته باشند.
وی گفت: دشت زنجان سال گذشته نزدیک 90 سانتی متر افت داشته و سال 95 هم 57 سانتی متر از ارتفاع این آب ها کم شده است.
رضاپور تاکید کرد: سطح منابع آب های زیرزمینی دشت سجاس در همین مدت 89 سانتی متر و دشت قیدار 57 سانتی متر افت داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان افزود: همین دشت ها در مدت مشابه سال ماقبل آن به ترتیب 24 سانتی متر و 59 سانتی متر افت سطح آب داشته اند.
وی اظهار داشت: مساحت دشت زنجان بیش از یکهزار و 900 کیلومتر مربع، دشت ابهر بیش از یکهزار کیلومترمربع، دشت سجاس حدود 900 کیلومترمربع و دشت قیدار نزدیک یکهزار و 300 کیلومترمربع است.
رضاپور با بیان اینکه وضعیت منابع آب های سطحی و زیرسطحی استان بحرانی است، گفت: باید برای این موضوع حیاتی برنامه ریزی و با تغییر الگوی کشت سطح زیر کشت استان را مدیریت کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان تاکید کرد: هم اکنون حفظ و تثبیت انرژی در سطح کشور مهم تر از موضوع امنیت غذایی است و از اولویت بیشتری برخوردار است.
وی ابراز کرد: بحران آب سبب به خطر افتادن پایداری سرزمینی شده و استمرار آن از نظر کمیت و کیفیت ایران را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد.
رضاپور با انتقاد از رایگان بودن استفاده از آب های زیرزمینی برای کشاورزان، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده تا ارزش راهبردی ترین عامل حیات در ایران برای مردم آشکار نشود. رایگان بودن آب باعث شده است تا کشاورز خود را مقید به صرفه جویی و استفاده از روش های نوین کشاورزی و الگوی کشت مناسب نکند، چرا که محدودیتی در استفاده از منابع آبی ندارد و تا سفره های زیرزمینی پر آب باشد، کشاورزی هم وجود خواهد داشت.
طبق آمار وزارت نیرو بعد از شروع دوره جدید خشکسالی در ایران، از سال 79 تا 93 میزان آب های قابل برنامه ریزی برای مصرف، از 124 میلیارد مترمکعب به 88 میلیارد مترمکعب کاهش یافته و طبق استاندارد باید 40 درصد از این آب مصرف می شد، ولی در ایران بیش از 100 درصد مصرف می شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.