حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : کسی که همت بر انجام کار خیری کرده در عمل به ان تسریع کند و آن را به تاخیر نیندازد.


» » » » برداشت خرما در بافق ۱۰ درصد افزایش یافت

برداشت خرما در بافق ۱۰ درصد افزایش یافت

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: علی اکبر رحمتیان روز یکشنبه علت افزایش این محصول را بارور شدن نهال‌های جدید و توجه بیشتر کشاورزان به توسعه سطح زیر کشت خرما در این شهرستان اعلام کرد و افزود: هم اکنون از مجموع سه هزار و ۳۳۰ هکتار سطح زیرکشت خرما، ۲ هزار و ۲۵۵ هکتار بارور و بقیه نهال است که  نهال ها در سال های آینده رفته رفته به بار می نشیند. 

وی با بیان اینکه از مجموع سطح زیرکشت خرمای منطقه، حدود ۷۰۰ هکتار  ارقام اصلاح شده و بقیه از نوع بومی است، ارقام تولیدی را بومی، کبکاب، زاهدی، پیارم و مضافتی اعلام و اظهار کرد: پا جوش ارقام اصلاح شده از ابتدای دهه ۷۰ خورشیدی،  از برازجان استان بوشهر به این شهرستان منتقل و کشت شد و مورد استقبال نخلکاران قرار گرفت.

رییس جهاد کشاورزی بافق به مشکل نبود سردخانه برای نگهداری محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: امسال پهنه ای به مساحت ۱۵ هکتار تعریف شده که واحدهای مرتبط با صنایع تبدیلی و تکمیلی از قبیل خرما و پسته می توانند در این پهنه مستقر شوند و و در حوزه فراوری محصول فعالیت کنند.

این مسوول به تکمیل زنجیره خرما در بافق اشاره و بیان کرد: ۲ واحد فراوری در حوزه تولید شیره خرما، سرکه  و شکلات‌های مختلف از خرما در شهرستان فعال  و ۶ واحد سردخانه با ظرفیت ۶۰۰ تن در سال برای نگهداری این محصول در حال اخذ مجوز است.

مدیرجهاد کشاورزی بافق اظهار کرد: فرآوری خرما علاوه براینکه به ارزش افزوده این محصول کمک می‌کند،  بیش از ۱۵۰ نفر را نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم به کار مشغول می کند.

به گفته وی علاوه بر ۱۲۰ نفر که مستقیم در حوزه کاشت، داشت و برداشت خرما ،به کار اشتغال دارند نخلستان‌های این شهرستان نیز زمینه اشتغال بیش از پنج هزار نفر را که عمدتا زنان هنرمند صنایع دستی و حصیر باف هستند ، فراهم کرده است.

رحمتیان به برخی توصیه های ترویجی اشاره و تاکید کرد: نخلکاران فاصله کشت درختان خرما را  هشت در هشت متر رعایت کنند  و در  فصل زمستان کودهی درختان خرما به صورت چال کود انجام شود و  فعالان این عرصه باید از هر گونه هرس برگ‌های سبز درختان خرما خودداری  و برای  جلوگیری از پژمردگی خوشه هنگام رسیدن رطب، از دادن کود شیمیایی و همچنین از تنش‌های‌آبی جلوگیری کنند.

وی  به ثبت نخلستان‌ها و باغ‌های هم پیوند این شهرستان در فهرست آثار ملی اشاره کردو افزود: این اقدام سبب توسعه صنعت گردشگری و افزایش تعداد گردشگر در شرایط پسا کرونا می شود.

برداشت محصول خرما از نخلستان‌های بافق همه ساله از دهم شهریور ماه آغاز تا اوایل مهرماه ادامه دارد و محصول خرما علاوه بر اینکه به شهرستان‌های استان یزد صادر می شود هر باغدار مقداری از محصول خود را نیز در اختیار نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد قرار می دهد.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق ، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

بافق مرکز عمده تولید خرمای استان یزد است و پس از آن اردکان قرار دارد، با توجه به سطح زیرکشت نخلستان‌های استان از آن می توان برای توسعه صنعت گردشگری هم استفاده کرد.

 شهرستان بافق در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، علاوه بر فعالیت های کشاورزی شاهد رونق فعالیت‌های معدنی نیز است.

این منطقه از لحاظ معادن و اندیس های معدنی غنی است و مهمترین آن را می‌توان سنگ آهن، فسفات، سرب و روی، سنگ های تزیینی نام برد و رگ‌ هایی از اورانیوم را نیز می توان در آن مشاهده کرد، در حال حاضر زندگی ۷۵ درصد جمعیت شهرستان از طریق کار در معادن تامین می‌شود.


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.