حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : همه كمال در سه چيز است : 1ـ فهم عميق در دين 2ـ صبر بر مصيبت و ناگوارى 3ـ اندازه گيرى خرج زندگانى


» » » » کشت گیاهان کم آبخواه در یزد به ۸۳ هزار هکتار رسید

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی :

کشت گیاهان کم آبخواه در یزد به ۸۳ هزار هکتار رسید

کشت گیاهان کم آبخواه در یزد به ۸۳ هزار هکتار رسید

کاوش نیوز: اکبر شیخ علیشاهی با اشاره به اینکه افزون بر ۹۰ درصد باغ های استان به روش نوین آبیاری کشت می شود ، تاکید کرد: به ترتیب تولید پسته ، انار،  زرد آلو ، بادام ،  زیتون ، گردو ، سیب ، هلو ، سبزی، صیفی، گل و گیاهان دارویی و زینتی از مهمترین تولیدات   باغی استان است .

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری از این میزان سطح زیرکشت، و در مجموع تولید محصولات گلخانه ای و باغی استان در ۱۰ شهرستان به ۷۸۶ هزار تن رسید که این عدد نسبت به سال گذشته در محصولات مختلف ۲۰ تا ۵۰ رشد برخوردار است.

شیخ علیشاهی اضافه کرد: با اجرای طرح توسعه مزارع زعفران ، باغ های پسته و نیز کشت گیاهان گلخانه ای در مناطق مختلف استان همچون ابرکوه ، خاتم  و بهاباد و شهر یزد با روش نوین و علمی آبیاری، امکان توسعه فعالیت کشاورزی در این مناطق وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه امسال شاخص ترین محصول کم آبخواه با ارزش افزوده بالا شامل پسته ، زعفران و تولیدات گلخانه ای است ، یادآور شد: از ۷۳۴ هکتار کشت زعفران ۲.۵ تن محصول خشک ، همچنین از ۵۱ هزار هکتار باغ های پسته  ۵۵ هزار تن محصول خشک و از هزار و ۸۴۳ هکتار سطح زیرکشت گلخانه های استان هم ۵۳۳ هزارتن محصول برداشت و روانه بازار مصرف شد.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای توسعه کشت محصول کم آبخواه ، ۳۶۵ مورد پرونده تقاضای تسهیلات ساخت گلخانه در سطح ۲۱۰ هکتار با اعتباری افزون بر۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به بانک های عامل استان معرفی شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ، تاکید کرد: در صورت پرداخت این مبلغ ، علاوه بر افزایش تولید زمینه اشتغال  ۸۱۸ نفر فراهم می شود.

وی یادآور شد : ۲۲ درصد خیار سبز گلخانه‌های کشور در یزد تولید می شود و امسال ۳۷۳ هزار تن محصول به روسیه و کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شده است.

وی بابیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را داراست، تصریح کرد: تاکنون در این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم شد.

این کارشناس ارشد باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد : امسال از ۱۹۵ هکتار طرح توسعه کشت گلخانه ای در استان تاکنون ۱۳۰ هکتار آن تحقق یافت و مابقی در دست اجراست .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ، یکی از طرح های بهره وری آب را طرح تولید کشت نشایی ذکر کرد که هم اکنون با اجرای این طرح میزان تولید به یکصد میلیون بوته نشا رسید و یزد یکی از تامین کنندگان گیاهان نشایی ایران است .


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.