حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : دوست هركس عقل او و دشمنش جهل اوست.


» » » » انتخابات ۱۴۰۰؛ جشنواره عکس در زمین و هوا

تبلیغات قانونی انتخابات ۱۴۰۰ شورای اسلامی شهر در حالی آغاز شده که مبلمان شهری غرب تهران در تسخیر نامزدهای انتخاباتی و چهره کوچه‌ها و خیابان‌ها زیر جشنواره پوسترها و عکس‌ها گم شده است.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: همزمان با برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، رقابت نفس گیر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در شرایطی که فضای مجازی پر از گروه های هوادار و غیرهوادار نامزدهای این دوره با عناوینی نظیر حامیان، همفکران و طرفداران است، آغاز شد.

تعداد نامزدهای شهر و روستا در این دوره از انتخابات شوراهای غرب استان تهران به قدری است که تمام محله ها در قبضه بنر و پوسترهای این افراد قرار گرفته و هریک خود را اصلح ترین فرد برای حضور در حوزه مدیریت شهری می دانند.

این افراد از هر شیوه ای برای تبلیغات استفاده می کنند و نه تنها اهمیتی به فضای عمومی نمی دهند بلکه نگاهی گذرا به فضای شهری نشان می‌دهد که نامزدهای شورا به جای معرفی خود و برنامه‌هایشان به دنبال مسابقه برای نصب عکس، پوستر و بنرهای خود در سطح شهر و پیاده روها هستند.

 

بر درختان پوستر رویید

با گذشت چند روز از آغاز مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی، شهرهای غرب استان تهران از زمین و هوا به تصرف پوستر و بنر نامزدها در آمده و تبلیغات نامتعارف ضمن اینکه فضای شهری را بد جلوه می دهد، خساراتی نیز به اموال عمومی و خصوصی وارد کرده اند.

در این بین با وجود تعیین چندین مکان تبلیغاتی در میدان های اصلی شهر در جهت حفظ و زیبایی منظر شهری، سطح معابر و خیابان ها در امان نمانده و شهر به تصرف کامل این نامزدها در آمده است و نامزدها با بی قانونی و نصب پوستر حتی روی سطل های زباله، تیرهای برق، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، جداول خیابان ها، شیشه‌ مغازه ها، نماهای ساختمان و تخریب درختان با مواد شیمیایی، به محیط زیست هم آسیب می رسانند.

برخی تعداد زیاد نامزدهای انتخاباتی در غرب استان تهران و در شهرهایی همچون شهریار، قدس، ملارد، اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم را به وجود قومیت های مختلف ساکن در این مناطق نسبت می دهند و ارزیابی می کنند که قومی می خواهد نامزد خود را وارد عرصه مدیریت شهری کند.

در این مناطق تخصص و عمل برای یک نامزد ملاک نیست هرکس پول و قومیتش بیشتر باشد راه ورود وی به پارلمان شهری راحت تر است باید تعصب و قومیت در این مناطق کنار گذاشته شود و افراد لایق و کاردان را به پارلمان شهری راه دهیم.

 

 

پایمال کردن حقوق شهروندان با مسدود کردن پیاده‌روها

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری نسیم شهر اعلام کرد: تبلیغات نامتعارف نامزدها شوراهای اسلامی شهر و روستا خسارات زیادی به مبلمان شهری وارد کرده است.

بهمن شریفی اظهار داشت: در اولین روز تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهر، خساراتی به مبلمان شهری با نصب پوستر و تخریب آسفالت به معابر عمومی شهری وارد شد که ضمن پیگیرد قانونی موضوع، در صورت مشاهده و تکرار تخلفات برابر قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه سازه های تبلیغاتی برابر ضوابط فرمانداری و وزارت کشور در اختیار نامزدها قرار گرفته است، گفت: چندین سازه تبلیغاتی برای تبلیغات شورای شهر تهیه و نصب شده است.

شریفی با بیان اینکه هواداران و نمایندگان نامزدهای انتخاباتی با نصب بنرها و پوسترهای تبلیغاتی غیرقانونی باعث نازیبایی چهره شهر و نارضایتی شهروندان می‌شوند، افزود: از نمایندگان و هواداران نامزدها درخواست می‌شود که تبلیغات مورد نظر خود را در محل‌های تعیین شده از طرف شهرداری و فرمانداری نصب کنند.

 

ستادهای انتخاباتی سرچشمه پیک پنچم کرونا

از طرف دیگر، نکته قابل توجه اینجاست که این افراد با تعریف چندین ستاد انتخاباتی و مسدود نمودن خیابانها و پیاده روها با نصب داربست و تجمع طرفداران نامزدها در مقابل ستادها سلامت مردم را به خطر می اندازند و با این وضعیت، ضمن پایمال کردن حقوق شهروندان و افراد سالمند و معلول، باید منتظر پیک پنجم کرونا باشیم.

با توجه به اینکه همه می دانند که این شکل از تبلیغات غیرقانونی است و مسئولان امر انتخابات بارها در این زمینه به نامزدهای انتخاباتی هشدار می دهند، اما این افراد با دهن کجی به قانون، حتی از تیر چراغ برق و تابلوی راهنمایی رانندگی گرفته تا جدول‌های سیمانی کنار خیابان ها را محلی برای تبلیغات خود کرده اند.

 

پخش موسیقی و ایجاد آلودگی صوتی

از اینکه نامزدها در کنار ناهنجاری های بصری از جمله نصب و پخش گسترده تصاویر در سطح شهر اگر عبور کنیم، لازم به یادآوری است که برخی نامزدها در ستادهای تبلیغاتی تا پاسی از شب با پخش موسیقی، ایجاد آلودگی صوتی و حتی راه انداختن بساط قلیان، سبب نارضایتی بسیاری از مردم می شوند.

ایجاد راه بندان و ترافیک از سوی طرفداران برخی نامزدهای شورای شهر در منطقه غرب استان تهران نیز موجب نارضایتی و گلایه مندی اکثر شهروندان شده است.

ناصر رضایی یکی از شهروندان نسیم شهر با گلایه از بی قانونی و بی نظمی نامزدهای این دوره از شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر شاهد تبلیغات نامناسب نامزدها هستیم.

وی ادامه داد: بعضی از ثبت نام کنندگان هیچ سابقه مدیریتی ندارند و گویی از زور بیکاری، گزینه ثبت نام در انتخابات شوراها را برگزیدند و با پول های باد آورده می خواهند خودشان را در این شورا جا دهند.

رضایی اضافه کرد: این افراد بدون هیچ تجربه و کار اجرایی فقط دنبال شهرت و تضعیف بیت المال هستند و باید متولیان امر در فرایند تائید صلاحیت ها تجدید نظر کنند و از افراد کاردان که برنامه آنها تقویت و رعایت اصول شهر و شهرسازی است، ثبت نام بعمل آورند.

وی یادآوری کرد: متاسفانه کاندیدها با ایجاد راه بندان و ترافیک، پخش موسیقی در سطح شهر و محلات اجازه استراحت یا فعالیت عادی را از مردم گرفته اند این اقدامات از سوی افرادی بی تخصصی انجام می‌گیرد که شعارهایشان عمران و آبادانی است.

رضایی اضافه کرد: کسی که هیچ ارزش و احترامی به قانون قائل نیست و بی پروا دست به تخریب اموال عمومی می زند چگونه می‌خواهد در شورای اسلامی شهر زمینه توسعه و آبادانی و نیز رفاه مردم را فراهم سازد؟

کریمی یکی دیگر از افراد شاغل در منطقه است که ضمن گلایه از مسئولان گفت: وقتی تبلیغات در مناطق اسلامشهر، رباط کریم و بهارستان شروع می شود ما که از مسیر تهران جهت اشتغال به این منطقه می آییم با پوستر و عکس های غیرمتعارف و رنگارنگ مواجه می شویم و حتی باید در این هفت روز بیش از پیش دقت کنیم تا با موانع و داربست های این افراد که در خیابان ها علم کرده اند تصادف نکینم.

وی اضافه کرد: متاسفانه در این مناطق بجای ارایه برنامه اصولی برای عمران و آبادانی، مسابقات عکس برگزار می شود و عده ای با صرف هزینه های گزاف در جهت معرفی خود هستند و ما نمی دانیم این قلک شورا چقدر بزرگ است که افراد جهت تسخیر این کرسی میلیاردها تومان خرج می کنند.

یکی دیگر از شهروندان ساکن شهریار با اشاره به قانون شکنی برخی نامزدهای انتخاباتی گفت: وقتی این افراد خودشان به قانون پابند نیستند چطور می توانند از حق شهروندان دفاع کنند؟ پس می توان دریافت که این افراد به دنبال منافع خود هستند.

وی اضافه کرد: تعدد نامزدها و بی توجهی به این نوع قانون شکنی‌ها از چشم مردم دور نمی ماند و ما از مسئولان خواستار تذکر جدی به نامزدهای متخلف هستیم؛ چراکه اگر به صورت جدی با اینگونه افراد برخورد شود، آنها اجازه تخریب اموال عمومی را به خود نمیدهند.

 

مخدوش کردن مبلمان شهری جرم است

در این باره رئیس دادگستری رباط کریم ضمن هشدار به نامزدهای انتخاباتی گفت: متاسفانه تعدادی از نامزدها بدون توجه به قوانین و توصیه‌های قبلی، اقدام به انجام تبلیغات به شیوه غیرمجاز کرده اند و با مخدوش کردن تأسیسات، منصوبات و تابلوهای شهری، مرتکب جرم شده‌اند.

محمدرضا قویدل تاکید کرد: اگرچه دادگستری به دنبال ایجاد فضای آرام و سالم برای برگزاری انتخابات پیش رو است اما در صورت بی توجهی نامزدهای انتخاباتی به این حوزه، چاره‌ای جز تشکیل پرونده قضائی نداریم.

وی افزود: به کلیه رؤسای کمیته‌های امحاء تبلیغات غیرمجاز در هر سه شهر دستور اکید صادر کردیم تا نسبت به مستندسازی تبلیغات غیرمجاز و جمع آوری آنها اقدام و نتیجه را اعلام کنند؛ همچنین به نامزدها هشدار می‌دهیم که در صورت تمکین نکردن از مقررات قانونی، مورد تعقیب قضائی قرار خواهند گرفت.

 

ماده ۶۵ قانون انتخابات کدام اقدامات را در تبلیغات جرم می داند؟

مطابق ماده ۶۵ قانون انتخابات مصادیق زیر در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات توسط نامزدها، احزاب و گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جرم است و متخلفان علاوه بر مجازات‌های مقرر در قوانین مربوطه به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس نیز محکوم می‌شوند:

۱_ اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی.

۲_ دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها.

۳_ هرگونه تخریب، هتک حرمت و حیثیت نهادها، افراد و یا نامزدها از سوی نامزدهای انتخاباتی.

۴_ نوشتن، اظهار و انتشار مطالبی که در قوانین مربوطه جرم شناخته شده است.

۵_ دیوارنویسی.

۶_ تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد.

۷_ نصب یا توزیع کلیه اقلام و آثار تبلیغات انتخاباتی تهیه شده بدون رعایت مفاد این قانون و فاقد نام و هویت تهیه‌کننده.

۸_ استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع.

۹_ اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها.

۱۰_ استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی.

۱۱_ استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و غیرمالی در تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی.

جمع آوری اقلام تبلیغات غیر قانونی در بهارستان

نامزدهای انتخابات تبلیغات خود را بر اساس قانون انجام دهند

در همین ارتباط فرماندار بهارستان با هشدار به نامزدهای انتخاباتی گفت: تمامی اجزاء انتخابات بر اساس قانون اجرا می شود و کمیته امحاء ستاد انتخابات شهرستان کلیه اقلام تبلیغاتی غیر قانونی داوطلبان اعم از بنر و پوستر را جمع آوری خواهد کرد.

هادی تمهیدی ماندار اظهار داشت: با هماهنگی، همکاری و رعایت دقیق قانون توسط تمامی اجزاء انتخابات، این رویداد مهم و اساسی با اقتدار، عظمت، صلابت و امنیت برگزار می شود.

رئیس هیات اجرایی انتخابات شهرستان بهارستان انتخابات را بر سه ضلع اساسی استوار دانست و افزود: عوامل اجرایی و نظارتی، نامزدها و رای دهندگان سه ضلع اساسی این رویداد مهم هستند و در قانون برای هر سه ضلع تکالیفی تعیین شده است و چنانچه همه اجزاء این موارد را رعایت کنند انتخابات در کمال آرامش و امنیت برگزار می شود.

تمهیدی با بیان اینکه در بخش های اجرایی که به عهده ستاد انتخابات است تا کنون ضمن رعایت بی طرفی، بر اساس قانون عمل کرده ایم، اظهار داشت: چنانچه نامزدهای انتخابات تبلیغات خود را بر اساس قانون انجام دهند نیازی به اقدامات سلبی توسط دستگاه های نظارتی نخواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان بهارستان بیان داشت: قوانین و مقررات باید توسط ما به عنوان مجریان و ناظران، نامزدها به عنوان داوطلبان  مردم به عنوان انتخاب کنندگان، اجرا شود.

فرماندار بهارستان گفت: کمیته امحاء ستاد انتخابات شهرستان کلیه اقلام تبلیغاتی غیر قانونی داوطلبان اعم از بنر و پوستر را جمع آوری خواهد کرد.

تمهیدی با اشاره به ضرورت برخورد با متخلفان در این زمینه، گفت: تعدادی از نامزدها دستورالعمل اعلام شده درخصوص تبلیغات مجاز را رعایت نکردند که باید در این زمینه پاسخگو باشند.

او با بیان اینکه نصب پوسترهای تبلیغاتی بر تاسیسات شهری و اماکن دولتی ممنوع است گفت: نصب بنر داوطلبان نیز صرفا مقابل ستادهای تبلیغاتی مجاز است.

تمهیدی ضمن تاکید بر اینکه تمامی تخلفات توسط عوامل ذی صلاح رصد و مستند سازی می شود، تصریح کرد: تخلفاتی نظیر تبلیغات غیر اصولی، نصب بنر خارج از چهار چوب و برگزاری کارناوال از دید عوامل اجرایی، نظارتی و قضایی دور نخواهند ماند و بی شک با متخلفان برخورد می شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.