حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : دو رکعت نماز شخص متاهل برتر از هفتاد رکعت نمازی است که شخص مجرد می خواند.


» » » » حادثه انفجار بازار گل تهران در صحن شورای اسلامی شهر بررسی شد

در سی و پنجمین جلسه شورای اسلامی‌شهر تهران موضوع علت حادثه آتش سوزی و انفجار بازار گل شهید محلاتی پایتخت بررسی و در دستور کار قرار گرفت.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: حادثه انفجار و آتش سوزی در بازار گل شهید محلاتی تهران که روز پنج شنبه هفته گذشته روی داد ۲ کشته برجا گذاشت؛ حادثه ای که با وجود تذکرات اعضای شورای شهر، دور از انتظار نبود.

بازار گل شهید محلاتی در شرق پایتخت قرار دارد که این بازار تاکنون چندین مرتبه دچار آتش‌سوزی شده و یکی از بازارهای نا ایمن تهران محسوب می شود.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران روز سه شنبه در جلسه بررسی علت انفجار بازار گل شهید محلاتی در صحن شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تمام حوادث آتش سوزی بازار گل محلاتی، عموما حریق در قسمت‌های خشک بازار یعنی قسمت‌هایی که کارهای غیر گل و گیاهی انجام می گیرد رخ می دهد.

جلال بهرامی افزود: در این قسمت بازار اجناس جشن تولدها که عموما قابل انفجار است به فروش می رسد که وجود این اجناس این بازار را نا ایمن کرده و باید هر چه زودتر این اجناس پرخطر از بازار خارج شود.

وی اظهار داشت: سال ۹۲ شهرداری تصمیم گرفت که بازار گل را به مکانی در شهرک صنعتی خاوران منتقل کند، اما غرفه داران مخالفت می‌کنند و اکنون آن محل تبدیل به بازار فروش پرندگان شده است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: ورود به این موضوع یک بحث قضایی دارد و یک بحث ایمنی، متأسفانه ما در زمینه ایمنی از لحاظ قوانین ضابط قضایی نیستیم و به نوعی اهرم قوی نداریم که حتی بتوانیم اندازه مأمور اداره کار برخورد کنیم.

به گفته وی، با این وجود کارشناسان ایمنی و آتش نشانی بارها و بارها نقاط نا ایمن بازار گل را شناسایی و تذکراتی به غرفه داران ارائه کردند.

 

بازار گل محلاتی جزو اماکن پرخطر پایتخت شناخته شده است

همچنین مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این جلسه نیز گفت: بازار گل محلاتی در لیست ۱۲۹ گانه ساختمان های بسیار پرخطر قرار دارد که اگر اقدامی نشود حوادث مشابهی در این ساختمانها خواهیم داشت.

مهدی داوری با بیان اینکه باید تکلیف ضعف قوانین در موضوع ایمنی رعایت شود تاکید کرد: این مکان همیشه مدنظر آتش نشانی بوده و وجود برخی کسب و کارها در بازار گل هیچ ارتباطی با ماهیت آن ندارد و از ۶۰۰ غرفه حدود ۳۰ درصد فعالیت هایش مربوط به خشکه فروشی است.

به گفته وی، وجود سیلندرهای تحت فشار در محل ورود و خروج مردم همچون سینا اطهر منجر به رخ دادن این فاجعه شده و همچنین سیم کشی های برق غیر استاندارد، استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد در بازار گل، منجر به این حادثه شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: این حادثه در ساعت ۱۴:۵۰ بعد از ظهر روز پنج شنبه دوم دی ماه و در حالی که تقریبا این بازار تعطیل بوده انفجار و آتش سوزی نسبتا بزرگی روی داد.

وی وجود خشکه فروشی‌ها و پرکردن سیلندرهای بادکنک با سوخت‌های غیرمجاز، را علت رخ دادن این حادثه اعلام کرد و گفت: پس از اطلاع شهروندان به سامانه های ۱۲۵، با توجه به نزدیکی ایستگاه ۱۲۴ کمتر از ۲ دقیقه آتش نشانان به محل رسیده و ماموران چهار ایستگاه آتش نشانی این عملیات را مهار کردند.

داوری ادامه داد: مجموع زمان عملیات از اعلام حادثه تا زمان مهار حدود ۱۰ تا ۱۳ دقیقه طول کشید و به همین دلیل این عملیات از نظر آتش نشانی با اینکه ۲ کشته داشت عملیات پر چالشی محسوب نمی شود.

به گفته وی، مجموع مساحت این آتش سوزی کمتر از ۱۵۰ متر مربع بود که آتش نشانان هفت نفر از افراد را از میان شعله های آتش نجات دادند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تاکید کرد: در چهار سال گذشته شاهد ۲۰ مورد آتش سوزی در این بازار گل بودیم که آخرین حادثه آتش سوزی این بازار در مهرماه امسال روی داد و آخرین آتش سوزی بزرگ این بازار مربوط به مهر بوده است.

 

انتقال بازار گل اراده می خواهد

همچنین مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این باره گفت: انتقال این بازار بسیار مهم و ضروری است و اراده مدیران شهرداری تهران را می طلبد.

قدرت اله محمدی با بیان اینکه در گذشته از سوی مدیران شهری هیچ اراده ای برای انتقال این بازار نا ایمن وجود نداشته افزود: این بازار نیازمند ساماندهی است و چون معیشت جمع کثیری از مردم به این بازار وابسته است نمی توانیم این بازار را حذف کنیم.

وی از برگزاری جلسه ای با مجموعه ارتش جمهوری اسلامی در خصوص انتقال این بازار خبر داد و گفت: مقرر شد پنج هکتار از اراضی متعلق به ارتش در اختیار فروشندگان بازار گل در همان محدوده قرار گیرد که به نظر می رسد تا ۶ ماه آینده عملیات انتقال این بازار انجام شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تاکید کرد: هم اکنون ۲۰۰ غرفه در این بازار وجود دارد که هیچ ارتباطی با گل و گیاه ندارد و باید این غرفه ها از این بازار جدا شوند.

 

لزوم شناسنامه دار کردن غرفه های بازار گل محلاتی

همچنین شهردار منطقه ۱۴ شهر تهران نیز در این جلسه گفت: مجموع مساحت بازار گل حدود ۲۶ هزار متر مربع است که این اراضی متعلق به دولت و در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی است.

محمد امین سالاری پور افزود: در سال ۶۲، کمیسیون طرح و بررسی تشکیل و مقرر شد مالکیت اراضی به فرهنگی و مذهبی تبدیل و این اراضی به شهرداری تهران منتقل شود، اما این اتفاق روی نداد و نیاز است که این مسئله در کمیسیون ماده ۵ مطرح شود.

وی اظهار داشت: در سال ۹۶ رای ماده ۱۰۰ مبنی بر قلع و قمع این بازار ابلاغ و رای قطعی شد و با شکایت ۲ مالک به دیوان، رای نقض می‌شود که البته پیگیر هستیم که مشخص شود که آیا رای قلع و قمع است یا خیر.

شهردار منطقه ۱۴ با اشاره به افزایش حوادث آتش سوزی در این بازار گل تاکید کرد: با توجه به آتش سوزی مهرماه امسال موضوع ایمن سازی این بازار مورد تاکید قرار گرفت که به دنبال تهیه شناسنامه برای غرفه‌ها به نام مالکان هستیم.

موضوع ناایمن بودن بازار گل محلاتی از سال های گذشته مطرح بوده است، به گونه ای که جلساتی در این خصوص در فرمانداری تهران با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، پلیس امنیت، بازار گل و شهرداری تشکیل شده بود.

بازار گل محلاتی تهران در بزرگراه محلاتی، خیابان نبرد جنوبی، خیابان زمزم واقع شده و یکی از شناخته شده ترین و بزرگترین بازارهای گل کلانشهر تهران به شمار می رود.

در این بازار که در سال ۱۳۷۵ در زمینی به مساحت ۱۰هزار متر مربع ساخته شده، علاوه بر گل و گیاه؛ خاک، بذر، درخت، کود، درختچه، انواع لوازم باغبانی و گلدان نیز به فروش می رسد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.