حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : هیچ چیز را ندیدم مگر اینکه خدا را قبل از آن بعد از آن و با آن مشاهده کردم.


» » » » چابهار پل ارتباطی ایران و روسیه به آب‌ های آزاد

بندر چابهار به سبب قرار گرفتن در ساحل دریای عمان و اقیانوس هند پل ارتباطی مناسبی برای اتصال ایران و روسیه به آب‌ های آزاد از طریق بنادر لوتوس و انزلی است.

...

کاوش نیوز: براساس توافقنامه‌ای که در زمینهٔ توسعه حمل و نقل و ترانزیت بین مناطق آزاد چابهار و انزلی و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان به امضا رسید زمینه تسهیل تجارت و کاهش هزینه‌ها از طریق این سه منطقه بیشتر فراهم خواهد شد.

افتتاح فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در ۲ سال اخیر و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه آن به هشت و نیم میلیون تن و از طرفی فعالیت منطقه آزاد چابهار در طول ۲۵ سال و آماده سازی برخی زیرساخت ها و ثبت بیش از سه هزار شرکت که ۳۳۰ شرکت آن از ۱۵ کشور جهان است بخشی از مزیتهای سرمایه گذاری و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی است.

نقش سازنده چابهار در تعاملات جهانی بر کسی پوشیده نیست و همه نگاه‌ها به توسعه زیرساختها و آبادانی سواحل مکران تاکید دارند.

ریاست جمهوری در تازه ترین اظهارات خود گفته است امروزه توسعه مسیرهای ترانزیتی کشورمان بویژه بندر چابهار و صنعت هوانوردی، به معنای تعامل سازنده با جهان است و این موضوع که مسیر هوایی ایران یکی از کریدورهای امن جهانی به شمار می رود بسیار حائز اهمیت بوده و به معنای قدرت ترانزیتی کشورمان است.

رهبر معظم انقلاب نیز چابهار را گنج پنهان می دانند و در ۲ سال اخیر ۶۰ کشتی و بیش از ۱۰۰ هیات و مقام داخلی و خارجی از چابهار بازدید و همه آنان بر توسعه و آبادانی این بندر استراتژیک و حل مشکلات زیرساختی آن و سرمایه گذاری داخلی و خارجی تاکید کرده اند.

در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه و دومین همایش تجاری ایران و منطقه قفقاز شمالی، که منجر به امضای توافق نامه همکاری سه جانبه میان سازمان منطقه آزاد انزلی و چابهار با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان شد تشکیل شورای مشترک بازرگانی در آینده‌ای نزدیک بمنظور ایفای نقش هر چه بیشتر در توسعه و تقویت همکاری‌های تجاری، افزایش حجم حمل کانتینرها از کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال – جنوب، برگزاری جلسات کاری مشترک در راستای بهره‌برداری حداکثری از منافع کریدور شمال جنوب، همکاری جهت ارائه تسهیلات و مزیت‌های جدید برای فعالین اقتصادی و تجاری سه طرف، برگزاری نمایشگاه‌های متقابل بین‌المللی با حضور شرکت‌های تابعه آنها و برگزاری همایش‌ها و کمیسیون‌های اقتصادی و تجاری و در نهایت آموزش و تبادل اطلاعات تجاری بازرگانان سه طرف از مهمترین بندهای توافق نامه سه‌جانبه مزبور به شمار می‌رود.

 این تفاهم‌نامه به مدت سه سال، در جهت گسترش مبادلات اقتصادی، تجاری، صنعتی، ترانزیتی و توسعه خدمات بندری و حمل‌ونقل کالا با تکیه بر ظرفیت‌های موجود این مناطق به‌عنوان مبادی ورودی و خروجی کریدور شمال جنوب (نوستراک) و در جهت افزایش همکاری‌های ۲ کشور در قالب چهار ماده و هفت‌بند منعقد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار یکی از سخنرانان پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه و دومین همایش تجاری ایران و منطقه قفقاز شمالی بود که به صراحت اعلام کرد: منطقه آزاد چابهار ظرفیت مناسب برای توسعه تجارت و روابط بین کشورهای منطقه و پل ارتباطی انزلی ایران و لوتوس روسیه به آب‌های بین المللی است.

عبدالرحیم کردی با تأکید بر کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل در مبادلات تجاری افزود: ما همیشه به دنبال کوتاه کردن مسیر و هزینه حمل‌ونقل هستیم. خوشبختانه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در چابهار به‌خوبی فراهم شده است.

وی ادامه داد: مسیر چابهار- انزلی- آستراخان یک مسیر مطمئن، ارزان و سریع برای مبادلات بین طرفین تجاری (ایران و روسیه) است.

وی با مدنظر قرار دادن مزیت‌های اقتصادی-تجاری منطقه آزاد چابهار گفت: این منطقه با تمرکز بر صنایع سنگین مثل پتروشیمی و فولاد و مزیت نسبی خوب در حوزه شیلات و مواد غذایی، فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری کشورهای همسایه و سایر کشورهایی که همکاری‌های مشترک خوبی با ایران دارند از جمله روسیه، است.

وی با استقبال از سرمایه‌گذاری‌های متناسب با رویکرد منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: بر اساس توافقنامه‌ای که درزمینهٔ توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت بین مناطق آزاد چابهار و انزلی و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان به امضا خواهد رسید، زمینه تسهیل تجارت و کاهش هزینه‌ها را از طریق این سه منطقه بیشتر فراهم خواهد کرد.

 وی گفت: زیرساخت‌های استقرار صنعت نیز در چابهار به خوبی فراهم شده است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.