حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : کسی که همت بر انجام کار خیری کرده در عمل به ان تسریع کند و آن را به تاخیر نیندازد.


» » » » 237 میلیارد تومان برای مقابله با گرگروها در چابهار نیاز است

 237 میلیارد تومان برای مقابله با گرگروها در چابهار نیاز استمعاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: 237 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با فرسایش آبی خاک حاصلخیز کشاورزی یا به اصطلاح بلوچی 'گرگروها' در سطح این شهرستان نیاز است.

...

کاوش نیوز: غلامرضا مجیدی اظهار داشت: براساس برآورد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چابهار طرح مقابله با فرسایش آبی باید در مجموع در پنج فاز 20 هزار هکتاری اجرا شود.

وی بیان کرد: گرگروها موجب تخریب اراضی، مهاجرت روستاییان و خالی شدن روستاها از سکنه، افزایش خسارات به تاسیسات دولتی بدلیل تخریب پل ها، جاده ها و کانالها و مسیرهای انتقال آب و کاهش درآمد اقتصادی تولید کنندگان شده است.

فرماندار چابهار ادامه داد: گرگروها در 258 روستای دشتیاری، پلان و بخش مرکزی وجود دارند و تاکنون موجب آسیب جدی به 120 روستا شده اند.

وی بر تخصیص اعتبارات لازم برای جلوگیری از فرسایش خندقی و تخریب خاک حاصلخیز در سطح روستاهای این شهرستان شد و افزود: آثار سوء این پدیده سبب متروکه شدن بسیاری از اراضی و مهاجرت ساکنان روستاهای منطقه شده است.

مجیدی گفت: تخریب و هدر رفت خاک حاصلخیز و مستعد (زراعی و باغی) منطقه، کاهش حاصلخیزی اراضی در اثر زهکشی سریع، کاهش رطوبت لایه های سطحی خاک و انتقال عناصر میکرو و ماکرو خاک از طریق خندق ها موجب افزایش بیکاری و مهاجرت در منطقه دشتیاری وپلان چابهار شده است.

وی اظهار داشت: بدلیل قطع راههای ارتباطی و نرساندن به موقع خدمات و کالاهای تولیدی به بازارهای مصرف، کاهش تولید استخرهای پرورش ماهی و میگو در اثر انتقال رسوبات حاصل از فرسایش خندقی (گرگروها) به آنها اثرات سوء زیست محیطی داشته است.

فرماندار با بیان اینکه طرح مطالعاتی برای کنترل گرگروها نهایی و به تصویب کمیته فنی رسیده است، خاطرنشان کرد: به دلیل تهدید جدی گرگروها در بیش از 120 نقطه روستایی چابهار باید هر چه سریعتر 237 میلیارد تومان برای مقابله با این پدیده مخرب اختصاص پیدا کند تا از تخلیه روستاها و مهاجرت ساکنان آن جلوگیری شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در طول 50 سال گذشته بیش از پنج هزار هکتار زمین زراعی و مرتعی در اثر فرسایش آبکندی تخریب و از دسترس مردم روستایی خارج شده است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.