حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : کسی که از گناه توبه کرده مانند کسی است که گناه نکرده است.


» » » » رقم لوبیا چیتی مناسب مدیریت زراعی پایدار در استان مرکزی شناسایی شد

رقم لوبیا چیتی مناسب مدیریت زراعی پایدار در استان مرکزی شناسایی شدپژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: مطالعه مرحله‌ای از آزمایشات لوبیا چیتی مناسب برای مدیریت های زراعی با استفاده از مصرف کم آب، سم و کود و پایدار در این استان شناسایی شد.

...

کاوش نیوز: دکتر عادل غدیری افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده ارقام اصلاح شده کنونی لوبیا، مشکلات مناطق نامساعد کشت این محصول را مورد نظر قرار نداده و در مدت چند دهه اخیر، ضرورت استفاده از ارقام پر محصول، نیاز به مصرف کودهای شیمیایی برای تقویت خاک و سموم شیمیایی جهت مبارزه با آفات را افزایش داده و تمامی تولیدات کشاورزی به ‌طور فزاینده به تزریق نهاده‌های کمکی وابسته شده‌است.

وی ادامه داد: تامین این نهاده‌ها امروزه به طور نامحدود امکان‌پذیر بوده و ادامه تامین آنها نیز در سطح فعلی میسر نیست و از طرفی به علت آلودگی محیط زیست و افزایش قیمت این نهاده‌ها، درآینده مصرف آنها از نظر زیست محیطی و اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست.

غدیری خاطرنشان کرد: افزایش کارآیی مصرف نهاده ها و مدیریت‌های کشت در تولید غذا در آینده، متکی بر روش‌های زراعی کم نهاده (آب، کود و سم) و ارقام سازگار به سامانه‌های تولید دارای محدودیت منابع است و این مهم  اساس رهایی تولیدات اکولوژیک است.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش ارزش زراعی مزارع و محدودیت منابع آبی، شناسایی لاین‌های(نمونه آزمایشی ) لوبیا چیتی سازگار با شرایط کم نهاده و افزایش پایداری تولید در مدیریت‌های زراعی لوبیا چیتی از طریق شناسایی لاین‌های سازگار با این شرایط از جمله مهمترین اهداف انجام این تحقیق در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی است.

پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: بر اساس یافته‌های حاصل از یک پژوهش که به مدت سه سال بر روی بیش از ۵۰۰ ژرم پلاسم لوبیا چیتی انجام شد، ۹ ژنوتیپ که از ظرفیت تولید بالا در شرایط مطلوب را دارا بوده و قادرند در شرایط محدودیت منابع تولید شامل کمبود آب، کود و سموم شیمیایی، با حداقل کاهش تولید نسبت به شرایط مطلوب، عملکرد قابل قبولی را نصیب کشاورزان و تولید کنندگان کنند، شناسایی شدند.

وی افزود: شناسایی این ژنوتیپ‌ها در شرایط تحریمی فعلی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، که دشمنان سعی در اعمال محدودیت برای دسترسی زارعین به منابع تولید از جمله کودها و سموم شیمیایی را دارند از اهمت ویژه‌ای برخوردار است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.