حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : دوست هركس عقل او و دشمنش جهل اوست.


» » » » طرح تنفس دست قاچاقچیان بزرگ را از جنگل کوتاه کرد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران منطقه ساری گفت که اجرای طرح تنفس ، دست قاچاقچیان بزرگ را از جنگل های این خطه شمال کشور کوتاه کرد.

...

کاوش نیوز: قانون تنفس جنگل از اواخر سال 95 به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن قرار است در پایان سال سوم اجرا، هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های کشور ممنوع شود و دولت نیز مجاز به تمدید قراردادهای طرح های جنگل‌داری که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.

سرهنگ حسنیعلی خورشیدی در آستانه روز درختکاری توضیح داد: طرح تنفس سبب تشدید حفاظت و برخورد با قاچاقچیان چوب از طریق به کارگیری نیروهای طرح جنگلداری شد که در نتیجه قاچاقچیان بزرگ دیگر قادر به فعالیت نیستند.

وی افزود: در سال جاری بیشترین دستگیری قاچاقچیان چوب در جنگل های مازندران مربوط به قاچاقچیان خرد بود که عمدتا برای کوره های زغال پزی چوب قاچاق می کردند.

خورشیدی با اعلام این که در سال جاری یکهزار و 40 فقره قاچاق چوب در جنگل های مازندران زیر پوشش اداره کل منطقه ساری کشف شد ، گفت که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 40درصد بیشتر است.

وی توضیح داد: با این وصف به خاطر اجرای طرح تنفس و با وجود افزایش قیمت ها که می توانست برای قاچاقچیان انگیزه بیشتری برای قاچاق ایجاد کند ، ما شاهد افزایش حجم قاچاق چوب نسبت به مدت مشابه سال قبل در مازندران نبودیم که مهم ترین علتش کوتاه شدن دست قاچاقچیان بزرگ از جنگل است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران منطقه ساری همچنین گفت که در سال جاری 742 قاچاقچی چوب در این منطقه دستگیر شدند و 733 دستگاه خودرو این افراد متخلف نیز توقیف شده است.

** افزایش 10 درصدی خلع ید اراضی ملی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران از افزایش 10 درصدی خلع ید اراضی ملی از زمین خواران نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت که در این مدت 27 هکتار از اراضی جنگلی از دست زمین خواران خارج شده است.

وی خلع ید مراتع را در این مدت حدود 17 هکتار اعلام کرد.

سرهنگ خورشیدی گفت: به دلیل شرایط خوب آب و هوایی و بارش های پاییزی آمار آتش سوزی در جنگل های این استان هم به یک پنجم کاهش یافته است .

وی افزود : در سال جاری حدود 25هکتار از اراضی جنگلی که علت اصلی آن عوامل انسانی بود ، دچار آتش سوزی شد که این آمار در مدت مشابه سال قبل حدود 180 هکتار بود.

این مسئول آمار آتش سوزی در مراتع را در سال جاری حدود 16 هکتار اعلام کرده و گفت که در مدت مشابه سال گذشته حدود 90 هکتار از مراتع مازندران دچار آتش سوزی شده بود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.