حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : بالاترین درجه بهشت فردوس است و اگر چیزی از خدا می خواهید فردوس را طلب کنید.


» » » » مصوبه از وزیران وتو از مدیران/ لایروبی خرم‌رود لرستان در کشمکش «من نیستم» متولیان

مصوبه از وزیران وتو از مدیران/ لایروبی خرم‌رود لرستان در کشمکش «من نیستم» متولیان شھرداری می‌گوید من وظیفه‌ای در قابل لایروبی خرم رود ندارم وظیفه شرکت آب منطقه‌ای است، این دستگاه هم پاسخش این است طبق قانون همه امورات داخل شهر از جمله رودخانه‌ها بر عھده شھرداری است.در این میان خرم رود و لایروبی و تنظیفش بدون متولی مانده، این دعوا و کشمکش بین شھرداری و آب منطقه‌ای نیز خیال تمام شدن ندارد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس: شھرداری می‌گوید من وظیفه‌ای در قبال لایروبی و احداث دیوار حفاظتی در خرم رود ندارم این کار وظیفه شرکت آب منطقه‌ای است، این دستگاه هم پاسخش این است طبق قانون همه امورات داخل شهر از جمله رودخانه‌ها بر عھده شھرداری است.

حال در این میان خرم رود و لایروبی و تنظیفش بدون متولی مانده، این دعوا و کشمکش بین شھرداری و آب منطقه‌ای نیز خیال تمام شدن ندارد.

در سال‌های نه چندان دور ساماندهی رودخانه خرم رود و تبدیل آن به یک ظرفیت گردشگری مطرح بود، حال نه تنها هیچ کدام از وعده‌ها عملی نشد بلکه روی لایروبی و تنظیف آن نیز دعوا و کشمکش است.

با توجه به عبور خرم رود از داخل شهر و فرا رسیدن فصل بارش، لایروبی و احداث دیوار حفاظتی به منظور کنترل سیلاب احتمالی ضروری است، از طرفی وجود زباله و نخاله‌های ساختمانی فضای ناخوشایندی را ایجاد کرده است، بنابراین نظافت آن ضروری است.

از طرفی قانون باید صریح و واضح موضوع مالکیت و مباحث مربوط به نگھداری خرم رود را مشخص کند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

 

لایروبی خرم رود وظیفه شهرداری نیست

شهردار خرم آباد در خصوص لایروبی رودخانه خرم رود می گوید: طبق آراء صادر شده در شورای حل اختلاف دستگاه‌های اجرایی کشور و استان، لایروبی، نظافت و احداث دیوار حفاظتی بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است.

سعید فتوحی می‌گوید: در حالی که همه چیز در خصوص لایروبی و احداث دیوار حفاظتی خرم رود روشن و واضح است، اما به نظر می‌رسد شرکت آب منطقه‌ای به دنبال دور زدن قانون است.

وی ادامه می‌دهد: حتی در جلسه مدیریت بحران استان نیز استاندار تاکید کرد که موضوع لایروبی خرم رود تمام شده است و شرکت آب منطقه‌ای موظف به انجام آن است.

شهردار خرم‌آباد با اشاره به اینکه در گذشته و طبق قانون تمام امورات شهری از جمله رودخانه‌‌های داخل بر عهده شهرداری بود، می‌گوید: اما پس از ملی شدن رودخانه‌ھا و تاسیس وزارت نیرو مالکیت و بھره‌برداری از رودخانه‌های به وزارت نیرو منتقل شد.

 

وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای متولی لایروبی خرم رود است

فتوحی  ادامه می‌دھد: شھرداری بر اساس سنتی لایروبی و احداث دیوار حفاظتی را انجام می‌داد اما پس از سیل ۹۸  بین شھرداری‌ها و وزارت نیرو کشمکش‌هایی در خصوص لایروبی و احداث دیوار حفاظتی ایجاد شد.

وی می‌افزاید: در نهایت هیات حل اختلاف دستگاه‌های اجرایی استان و کشور،‌ وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ی لرستان را موظف به لایروبی، تنظیف، احداث دیوار حفاظتی و مراقبت از خرم رود کرد‌.

شهردار خرم‌آباد تاکید می‌کند: دوبار معاون حقوقی رییس جمهور کتباً این موضوع را مطرح کرد، حالا نمی‌دانم دوستان ما در شرکت آب منطقه‌ی دنبال چه چیزی هستند.

 

پیگیر رای صادره هستیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در پاسخ به اظهار نظر شهرداری می‌گوید: در پی وقوع سیلاب سال ۹۸ که منجر به بروز خساراتی به شهروندان شد و با توجه به لزوم انجام اقدامات حفاظتی در محدوده شهرها و به دنبال آن، ایجاد اختلاف بین شهرداری خرم‌آباد با شرکت آب منطقه‌ای در رابطه با متولی مربوطه طی مکاتبه‌ای توسط شهرداری از معاونت حقوقی ریاست جمهوری وقت استعلامی به عمل و معاونت مذکور مبادرت به صدور نظریه مبنی بر تعیین وزارت نیرو به عنوان مسئول لایروبی در محدوده شهرها کرد.

داریوش حسن نژاد می‌افزاید: شهرداری به استناد همین نظریه مشورتی موضوع را در هیئت رسیدگی به اختلافات دستگاه‌های استان مطرح و هیئت استان هم به استناد همین نامه موضوع را تایید می‌کند.

وی بیان می‌کند: بر همین اساس شرکت آب منطقه‌ای را مسوول لایروبی ، دیوار سازی و شهرداری را به عنوان متولی تنظیف و زیبا سازی رودخانه تعیین می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای می‌گوید: ضمن اعتراض به رای مذکور موضوع را از طریق شرکت مدیریت منابع آب ایران و وزارت نیرو پیگیری می‌کنیم.

 

پیگیر تخصیص اعتبار در لایحه بودجه ۱۴۰۰

حسن نژاد بیان می‌کند: پیرو صدور نظریه مذکور پیگیر‌ی‌های متعددی توسط وزارت نیرو در قالب انجام مکاتبه با معاونت محترم حقوقی رئیس جمهور در این خصوص و پیشنهاد تخصیص اعتبار در لایحه بودجه ۱۴۰۰ و همچنین مکاتبه با معاون اول محترم رئیس جمهور وقت ، ابراز نگرانی شدید وزارت نیرو از عواقب نظریه مورد اشاره انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به دستور  معاونت اول موضوع مجدد در جلسه‌ای توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور با حضور نمایندگان وزارت نیرو و شهرداری خرم‌آباد برگزار که در نهایت پیشنهاد طرح موضوع در در جلسه هیئت محترم وزیران ارائه شد وزارت نیرو به طور جد پیگیر برگزاری این جلسه است که به زودی در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

لایروبی رودخانه انجام می‌شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تاکید می‌کند: به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب به همشهریان، سال گذشته با تهاتر شن و ماسه، بدون پرداخت یک ریال، لایروبی رودخانه خرم رود به طور کامل انجام شد، و امسال هم از محل اعتبارات سرمایه استانی مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جهت لایروبی رودخانه گرگانه، اعتبار مصوب و ابلاغ شد که از طریق شرکت، پیمانکار مربوطه انتخاب و لایروبی رودخانه خرم رود و کرگانه انجام گرفت.

حسن نژاد می‌گوید: شرکت آب منطقه ای کماکان تا زمان تعیین تکلیف متولی رودخانه در داخل شهرها توسط هیئت وزیران ضمن احترام به رای صادره توسط هیئت رسیدگی به اختلافات دستگاه‌های استان موضوع لایروبی خرم رود را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به این مطلب که آنچه مسلم است رودخانه خرم رود نیاز به تنظیف و جلوگیری از ریختن زباله و نخاله‌های ساختمانی به داخل رودخانه دارد، بیان کرد: شهرداری و سایر نهادهای متولی باید موضوع را به طور جد پیگیری کنند در غیر اینصورت اعتبارات هزینه شده از بیت المال جز ضرر نخواهد بود و لایروبی انجام شده بی اثر است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.