حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : دو رکعت نماز شخص متاهل برتر از هفتاد رکعت نمازی است که شخص مجرد می خواند.


» » » » ورود جدی سپاه برای راه‌اندازی مجدد واحدهای راکد و نیمه‌فعال تولیدی در کردستان

مانع‌زدایی و رفع مشکلات موجود در واحدهای راکد و نیمه‌فعال جهت بازگرداندن آنان به چرخه تولید یکی از وظایف ارگان‌های مربوطه است که سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه کردستان در این راستا اقدامات شایانی انجام داده و قرار است امسال 360 واحد پایش و مانع‌زدایی شود.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس: سابقه نام‌گذاری سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری به سال ۱۳۷۸ بازمی‌گردد و فلسفه آن، توجه مردم به یک ارزش یا موضوع و شکل خاص است.

امسال نیز چونان سنوات گذشته، معظم‌له با نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ به نام «تولید،پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» در پیام نوروزی خود به دلایل این نام‌گذاری اشاره فرمودند که مهم‌ترین آن این است در واقع این هم، شعار تولید است منتها با تکیه‌ بر پشتیبانی‌ها، حمایت‌ها و مانع‌هایی که بایستی برطرف شود.

نقش و اهمیت تولید در اقتصاد هر کشوری بسیار برجسته است و دولت‌ها تلاش می کنند تا به منظور دستیابی به این هدف اقدامات لازم و زیرساختهای مربوط به آن را فراهم کنند.

باید به این نکته توجه کرد که برخی از ابزارها و لوازم دستیابی به هدف رشد و توسعه اقتصادی در همه جای دنیا امری حاکمیتی و توسعه ای است و برخی دیگر از عوامل و متغیرهای اثرگذار بر تولید در اختیار تولیدکنندگان، بنگاه‌ها و بخش خصوصی است. لذا برای تحقق هدف تولید باید کلیه ابزارها و لوازم مورد نیاز برای دستیابی به این هدف فراهم شود.

 

تولید مهمترین نقش را در توسعه اقتصادی دارد

 با توجه به چنین اهمیتی، برای تحقق این هدف در سا‌ل‌های مختلف تلاش شد زمینه‌های لازم فراهم شود. برای این منظور در دهه اخیر تولید، سرمایه‌گذاری، کالای ایرانی و … از جمله کلید واژه‌هایی بودند که در ابتدای سال‌های اخیر توسط مقام رهبری برای نامگذاری سال‌ها استفاده شده است.

این‌ها همه نشانه‌های مربوط به اهمیت تولید و سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور است. توسعه اقتصادی هر منطقه مستلزم حمایت از سرمایه‌گذاران و برنامه‌های رونق تولید بوده و شعار اعلامی مقام معظم رهبری برای امسال نیز در راستای رفع موانع پیش روی تولید و توسعه اقتصادی می‌باشد.

همان‌طورکه همه می‌دانیم، تولید مهم‌ترین نقش را در توسعه اقتصادی هر کشور بر عهده دارد. تولید به عنوان یکی از مولفه‌های مهم رشد اقتصادی درون‌زا، باعث ایجاد ارزش افزوده فراوان شده و برخلاف خام‌فروشی، درآمد زیادی را نصیب کشور می‌کند.

اگر نگاهی به کشورهای توسعه‌یافته صنعتی بیندازیم، می‌بینیم آنها از طریق تولیدات خود بازارهای جهانی را در دست داشته و از این طریق می‌توانند سیاست‌های خود را در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی به کشورهای دیگر تحمیل کنند. با اینکه در سال‌های اخیر شاهد توسعه چشمگیر بخش خدمات شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری دنیا هستیم، اما تولید همچنان اهمیت بیشتری نسبت به حوزه خدمات دارد.

بر اساس آمار سازمان تجارت جهانی هنوز 80 درصد از تجارت کشورها مربوط به کالاست و تنها 20 درصد به بخش خدمات اختصاص دارد و این نشان از اهمیت بالای تولید در جهان دارد.  در کشور ما هنوز بخش‌های زیادی از نیازهای کشور به واردات وابسته است که تاثیر زیادی در کاهش تولید ناخالص ملی دارد.

در همین راستا مانع‌زدایی و رفع مشکلات موجود در واحدهای راکد و نیمه‌فعال جهت بازگرداندن آنان به چرخه تولید یکی از وظایف ارگان‌های مربوطه است که سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه کردستان در این راستا اقدامات شایانی انجام داده است.

 

عارضه‌یابی و رفع موانع تولید از واحدهای راکد و نیمه فعال

مهدی مه‌تابانی مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه بیت‌المقدس استان کردستان در این زمینه گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال 99 به نام «جهش تولید»، سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه بیت‌المقدس استان کردستان در همین راستا اقدامات موثری انجام داده است که می‌توان به پایش و عارضه‌یابی 300 واحد تولیدی در سال گذشته اشاره کرد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه بیت‌المقدس استان کردستان با یادآوری اهمیت مانع‌زدایی‌ها در مسیر توسعه خواستار انعطاف و تفسیر قوانین به نفع تولیدکنندگان واقعی استان برای تحقق شعار سال و رفع موانع اشتغال شد.

مه‌تابانی با عنوان اینکه هدف ما کمک به نهضت جهش تولید در بخش صنعت و معدن است اظهار داشت: امسال قرار است 350 واحد صنعتی و 50 واحد معدنی مورد بررسی و پایش قرار گیرد و مانع‌زدایی‌ لازم نیز انجام شود.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف ما در بخش صنعت کمک به تثبیت و ایجاد اشتغال برای دو هزار و 800 نفر در واحدهای صنعتی استان کردستان است.

مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه بیت‌المقدس استان کردستان در ادامه به هدف‌گذاری سازمان بسیج مهندسین صنعت در بخش معدن اشاره کرد و افزود: کردستان استانی معدنی و دارای منابع غنی است و ما تلاش می‌کنیم تا با تثبیت و ایجاد شغل برای 400 نفر در واحدهای معدنی موجب اشتغالزایی هرچه بیشتر در استان شویم.

مه‌تابانی افزود: در همین راستا به مناسبت هفته بسیج بازدیدی از کارخانه آب معدنی کانی کاو کوسالان صورت گرفت تا موضوعات و مشکلات این واحد مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات این واحد تولیدی تبدیل آب آشامیدنی به آب معدنی، تامین بازار فروش، عدم استفاده از گاز طبیعی و نبود جاده دسترسی مناسب بود که رفع این مشکلات تک به تک در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

رفع مشکلات کانی‌کاو، تولید را تا 80 درصد افزایش می‌دهد

فایق مصری مدیرعامل و عضو هیئت مدیره کارخانه آب معدنی کانی‌کاو کوسالان کردستان در خصوص نحوه راه‌اندازی کسب و کار خود گفت: سال 81 به عنوان شهردار پاوه خواستار راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی کنار چشمه بل شدم که وجود برخی مشکلات مانع از ادامه کار شد.

وی با بیان اینکه چشمه بل از نظر کیفیت و حجم آب خروجی یکی از بزرگترین کانی‌های خاورمیانه محسوب می‌شود افزود: همین موضوع باعث شد که دست از هدف خود برنداشته و مجدد به دنبال راه‌اندازی کارخانه آب معدنی باشم.

مصری با اشاره به اینکه بعد از سال‌ها تلاش مجوز لازم جهت راه‌اندازی یک کارخانه آب معدنی در استان کردستان را دریافت کردم، بیان کرد: بعد از تخصیص 50 درصدی آب چشمه بل به استان کردستان، بنده در کمترین زمان ممکن و در سخت‌ترین نقطه و طی 18 ماه، اقدام به راه‌اندازی کارخانه آب معدنی نزدیک چشمه بل کردم.

مدیرعامل کارخانه آب معدنی کانی کاو کوسالان یادآورشد: از سال 86 تا 93 در این کارخانه مشغول بکار بودیم تا اینکه با احداث سد دارین چشمه بل در زیر این سد دفن شد و کارخانه نیز تعطیل شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از سال 93 به دنبال احداث کارخانه جدید در مسیر روستای نگل تا حسین آباد و پالنگان بودیم افزود: در همین راستا آب 9 چشمه توسط چندین تیم کارشناسی مورد آزمایش قرار گرفت تا در نهایت منجر به انتخاب کانی کاو با کیفیت و شفافیت بالا شد.

مصری اظهار داشت: آب چشمه کانی کاو از سال 93 تاکنون به صورت مکرر مورد آزمایش میکروبی و شیمیایی قرار گرفته و خوشبختانه تاکنون حتی یک مورد آلودگی در آب این چشمه مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه املاح آب کانی کاو در رنج استاندارد قرار دارد، عنوان کرد: علارغم تلاش‌های مکرر در این سال‌ها با تبدیل آب آشامیدنی به آب معدنی این واحد موافقت نشده بود اما بعد از ورود سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه بیت‌المقدس استان کردستان خوشبختانه امسال با این موضوع موافقت شد.

مدیرعامل کارخانه آب معدنی کانی کاو کوسالان  به حمایت‌ها و ارتباط تنگاتنگ بسیج مهندسین صنعتی سپاه استان کردستان با این واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: با پای کار آمدن بسیج مهندسین صنعت و معدن استان به عنوان مجموعه خدمت گذار در نظام، تولید در این واحد در آینده نزدیک 70 تا 80 درصد افزایش می‌یابد.

وی تبدیل آب آشامیدنی به آب معدنی در این کارخانه را گامی مهم در افزایش بازار مصرف عنوان کرد و افزود: امید است تا با حمایت‌های بیشتر از سوی سپاه پاسداران و سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه بیت‌المقدس استان کردستان اشتغالزایی بیشتری نیز در این واحد انجام شود.

مصری با بیان اینکه در حال حاضر روزانه 40 هزار بطری آب دراین کارخانه تولید و روانه بازار مصرف می‌شود اظهار داشت: سالانه بیش از 60 درصد تولیدات ما به خارج از استان کردستان ارسال می‌شود که این میزان امسال به 70 درصد افزایش یافت.

مدیرعامل کارخانه آب معدنی کانی کاو کوسالان در ادامه خاطرنشان شد: استان کردستان دیگر ظرفیت احداث کارخانه آب معدنی ندارد چراکه در حال حاضر 4 کارخانه آب معدنی در استان کردستان وجود دارد.

 وی ضمن تقدیر و تشکر از سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه بیت المقدس استان کردستان افزود: امید است تا با تبدیل آب آشامیدنی این کارخانه به آب معدنی تحول بزرگی در ظرفیت تولید در این کارخانه صورت گیرد.

 

رفع مشکلات و موانع موجود در واحد تولیدی کانی کاو

مهدی سحری سرپرست اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کردستان نیز در خصوص وضعیت آب این واحد تولیدی گفت: تاکنون تنها نمونه‌های مربوط به آب آشامیدنی از واحد کانی کاو کوسالان گرفته شده است و هنوز نمونه‌ای مبنی بر آب معدنی برداشت نشده است.

وی افزود: مدیرعامل این واحد با تهیه مجوزهای لازم از سوی بهداشت و غذا و دارو و همچنین پروانه بهره‌برداری اقدام به ارائه این مدارک به اداره کل استاندارد کرده است که امید است در اولین فرصت اقدام به نمونه برداری آب معدنی از این واحد صورت گیرد.

سحری با اشاره بر اینکه در صورت انطباق آب این واحد با استاندارد های لازم برای آب معدنی مجوز لازم برای این واحد ارائه می‌شود افزود: ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی، میکروبیولوژی در این نمونه برداری مورد اندازه گیری قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از مشکلات موجود در این واحد نبود گاز طبیعی بود که قرار است به همت شرکت گاز استان کردستان نیز این موضوع برطرف شود.

 

اتصال 185 واحد صنعتی به شبکه سراسری گاز طبیعی

احمد فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز کردستان در خصوص گازرسانی به واحدهای صنعتی استان کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 185 واحد صنعتی در سطح استان کردستان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شده‌اند.

فعله‌گری با بیان اینکه گازرسانی به واحد آب آشامیدنی کانی کاو کوسالان نیز به  پیمانکار مربوطه ارائه شده است افزود: در منطقه مورد نظر به دلیل پراکندگی نقاط از هم از 18 مورد تاکنون به 14 نقطه گازرسانی انجام شده و گازرسانی به این واحد نیز به نوبت انجام می‌شود.

وی افزود: براساس مصوبه شورای اقتصاد، تاکنون یک هزار و ۶۰۸ واحد صنعتی شناسایی شده است که به مرور و طبق اولویت، از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

فعله‌گری با بیان اینکه با گازرسانی به واحدهای صنعتی پروسه‌ای زمان‌بر و طولانی است بیان کرد: تا مهرماه امسال ۵۱ درصد صنایع مصوبه شورای اقتصاد در استان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شده است.

وی عنوان کرد: شرکت گاز استان پروژه‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کند که بتواند علاوه بر پوشش جمعیت روستایی، صنایع تولیدی را تحت پوشش قرار داده و به توسعه فراگیر استان کمک کند.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان به هزینه‌بر بودن عملیات گازرسانی در نقاط سخت‌گذر استان اشاره کرد و افزود: تمام پروژه‌هایی که در سال‌های ۱۳۹۸ و سال گذشته کلنگ‌زنی شده بود، همان سال به بهره‌برداری رسید که نشان از عزم دولت برای ارائه خدمت به مردم دارد.

فعله‌گری در پایان افزود: در حال حاضر، ۳۱ شهر، یک هزار و ۴۲۵ روستای کردستان با ضریب نفوذ ۱۰۰ درصد در جمعیت شهری و  ۹۶.۵ درصد در جمعیت روستایی تحت پوشش شرکت گاز هستند.

امید است با پای کار آمدن مسئولان چه در سطح کشور و چه در سطح استانی موانع بر سر راه تولید رفع شود چراکه با افزایش تولید هم اشتغالزایی در کشور افزایش می یابد و هم با حمایت از تولید کنندگان داخلی و کالای ایرانی از واردات بی‌رویه به داخل کشور جلوگیری به عمل می‌آید.

با چند راهکار کوچک اما کاربردی می‌توان در به چرخش درآوردن چرخ های تولید در استان نقش مهمی ایفا کرد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.