حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : خداوند ، دشنام گوى بی آبرو را دشمن دارد.


» » » » آتش‌نشانی بجنورد درگیر تامین تجهیزات/ استانی که نردبان ندارد!

شهر بجنورد نردبان آتش نشانی ندارد که این مسئله می‌تواند در حوادث مختلف خطر آفرین باشد؛ این در حالی است که مسئولان نبود بودجه را علت عدم خرید نردبان می‌دانند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: با گسترش شهرها و روند رو به رشد ارتفاع ساختمان‌ها، اقدامات متناسب و جدیدی برای تأمین امنیت سازه‌ها لازم است. استانداردهای نو و تازه‌ای وارد قوانین شده و برخوردها با پیمانکاران متخلف سخت‌گیرانه تر اجرا می‌شود.

از سوی دیگر بخشی از تأمین امنیت این ساختمان‌ها برعهده نهادهای دولتی است. به صورت مشخص می‌توان آتش نشانی را نام برد که موظف است در صورت ایجاد حریق، در محل حاضر شده و به خاموشی آتش اقدام کند.

اما طی سالیان گذشته ناامن بودن ساختمان‌های مرتفع بجنورد از نظر آتش سوزی از جمله مهم‌ترین محورهای مورد بحث مسئولان و کارشناسان بوده است. نبود نردبان آتش نشانی در این استان اصلی‌ترین مشکلی است که اکنون آتش نشانی با آن مواجه است که در صورت بروز حادثه یقیناً صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

 

نیازی که هیچ گاه جدی گرفته نشد

از سوی دیگر طی سالیان گذشته بارها و بارها مسئله خرید نردبان آتش نشانی مورد تاکید مسئولان قرار گرفته است اما هیچ گاه پیگیری ویژه برای رفع این کمبود در بجنورد اتفاق نیفتاد؛ این تعلل آنقدر زیاد بود که حالا برای خرید یک خودروی نردبان باید بیش از ۴۰ میلیارد تومان را کنار گذاشت. عددی که استان از پرداخت آن به شدت ناتوان است.

گاهی این نبود امکانات در اتفاقات دردسر ساز نیز بوده است. به عنوان نمونه مجید گریوانی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد مدتی قبل در یکی از حوادث به وجود آمده گفت: زمانی که نیروها به محل حادثه رسیدند در پارکینگ ساختمان یک دستگاه خودرو سواری ۲۰۶ دچار حریق شده بود و شدت دود و حرارت به حدی بود که به طبقات بالاتر نفوذ کرده بود.

وی افزود: ۴ نفر از ساکنین ساختمان داخل واحدها محبوس بودند که آتش نشانان همزمان با خاموش کردن آتش از طریق نفوذ به راه پله‌ها آنان را خارج کردند و برای بررسی کامل به عوامل اورژانس تحویل دادند.

گریوانی با تاکید بر اینکه در این حادثه نبود نردبان آتش نشانی مشکل آفرین بوده است، تصریح کرد: باوجود قول مساعد نمایندگان و مسئولان استانی نردبان آتش نشانی هنوز برای استان تهیه نشده و در صورت بالا بودن حجم آتش در ساختمان‌های بلند مرتبه مهار آتش سوزی سخت و شاید غیر ممکن باشد.

 

نبود بودجه بهانه خوبی نیست

یکی از شهروندان بجنورد اظهار کرد: نبود نردبان آتش نشانی در بجنورد و در کل خراسان شمالی امر مهمی است که نباید ساده از کنار آن عبور کرد؛ حادثه خبر نمی‌کند و ممکن است زمانی اتفاقی بیفتد و پشیمانی‌های زیادی را به بار بیاورد.

وی افزود: اینکه یک استان نردبان آتش نشانی نداشته باشد موضوع زیاد جالبی نیست و بهانه نبود بودجه در اصل ماجرا و این خطر تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

این شهروند بجنوردی با اشاره به تأمین نردبان آتش نشانی طی سال جاری برای سایر استان‌ها گفت: اگر بودجه‌ای نیست باید برای همه استان‌ها نباشد اما وقتی استانی دیگر می‌تواند نردبان بخرد و ما نمی‌توانیم یعنی مسئولان پیگیری‌های لازم را انجام نداده‌اند.

 

بودجه‌ای که کلاه آتش نشانی هم نمی‌شود خرید

اما اکنون بودجه تجهیز آتش نشانی بجنورد چقدر است؟ پاسخ به این سوال را مدیرعامل آتش نشانی بجنورد در مهرماه سال جاری داد و در این خصوص بیان داشت: پیشنهاد شد که با اعتبار استانی، تجهیزات آتش نشانی به روز شود اما اعلام شد که محل مصرف این ۵۰ میلیارد ریال اعتبار، شهرداری‌های تمام استان است؛ یعنی سهم هر شهر ۲ میلیارد ریال است که با این رقم تأمین چند کلاه آتش نشانی هم مقدور نیست.

قیاس ۲ میلیارد ریال و ۴۰۰ میلیارد ریال مشخص می‌کند که استان به هیچ وجه توانایی خرید خودروی نردبان را ندارد لذا نیاز مستقیم به بودجه ملی برای این امر حس می‌شود.

گریوانی، مدیرعامل آتش نشانی بجنورد نیز اظهار کرد: ۱۰۴ مورد مکاتبه برای خرید نردبان آتش نشانی تاکنون داشته‌ایم که هیچکدام اثری نداشته است.

وی افزود: سوال اساسی ما این است که چرا شهرداری‌هایی نظیر اهواز می‌توانند از ابتدای سال ۸۰ میلیارد تومان تجهیزات بگیرند ولی در خراسان شمالی ما از داشتن یک نردبان محروم باشیم.

گریوانی گفت: آتش‌نشانی بجنورد در زمینه نیروی انسانی مشکلی ندارد و قرار است نیروهای جدید نیز جذب شوند ولی در زمینه تجهیزات با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

وی در انتها بیان داشت: ما تنها استانی هستیم که خودروی پشتیبان آب نداریم و اگر عملیات سنگینی داشته باشیم واقعاً با مشکلات جدی روبرو می‌شویم. عمر ناوگان خودرویی استان هم بیش از ۱۷ سال و فرسوده است.

برای این موضوع نمایندگان بجنورد در مجلس شورای اسلامی پیگیری‌هایی نیز انجام داده‌اند. محمد وحیدی مدتی قبل طی یک نامه در خواست بودجه برای خریداری نردبان را داده بود.

 

امید به سال آینده

اما طی روزهای گذشته احتمال خرید خودرو نردبان قوت بیشتری گرفت. سید محمد پاکمهر، دیگر نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی که اکنون عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ نیز است، اظهار کرد: بر اساس نیاز استان‌های کشور، اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان جهت تأمین تجهیزات نردبان بلند مرتبه از سوی نماینده استان در کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهاد داده شد که این امر مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: می‌توان امیدوار بود که در سال آینده بودجه تأمین نردبان آتش نشانی بلند مرتبه استان خراسان شمالی تأمین شود.

حال باید دید وعده مسئولان و نمایندگان مجلس چه زمانی به وقوع خواهد پیوست و استان از وجود این تجهیز مورد نیاز بهره خواهد برد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.