حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : بپرهیز از این که خود را برای دیگران بیارایی و با انجام گناه به جنگ با خدا برخیزی


» » » » نفرات برتر مسابقات کشتی باچوخه خراسان شمالی مشخص شدند

نفرات برتر مسابقات کشتی باچوخه خراسان شمالی مشخص شدندنفرات برتر مسابقات کشتی باچوخه که با حضور چوخه کاران استان های خراسان های شمالی، رضوی، جنوبی و همچنین شهرستان ملارد استان تهران در شهر قاضی شهرستان مانه و سملقان برگزار شد، جمعه شب مشخص شدند.

...

کاوش نیوز: این مسابقات که با حضور 140 کشتی گیر در وزن های منهای 74 ، 84، 96 و به اضافه 96 کیلوگرم و با یک کیلو ارفاق برگزارشد، نفرات زیر مقام های اول تا سوم را کسب کردند:
74 کیلوگرم: ایرج پاکدل، علی عباسی، علی رنگانی
84 کیلوگرم: امیرقاسمی، مهران مختاری ، محمدنیک سرشت
96 کیلوگرم: محمدتیموری، روح الله خلیلی، رستم چادرنشین
+96 کیلوگرم: احمد میرزاپور، عباس نیک سرشت، حیدر عزیزی
در بخش تیمی هم تیم شرکت داماص ارگانیک از مانه و سملقان اول، شهیدبنی آدم از قوچان دوم و تیم تربیت بدنی از مانه و سملقان سوم شدند.
به نفر اول این دوره از مسابقات مبلغ 20 میلیون ریال، نفردوم 15 میلیون ریال و نفر سوم هم 10 میلیون ریال جایزه اهدا شد.
کشتی با چوخه از معروفترین ورزش‌های محلی ایران است که میان اقوام کرد و ترک خراسان رواج دارد، کشتی که اکنون در فهرست میراث ناملموس ثبت ملی نیز شده است و در جشن‌های عروسی و نوروز همراه با ساز و دُهل اجرا می‌شود.
نام کشتی از جلیقه‌ای که کشتی‌گیران به تن دارند، یعنی‌ همان «چوخه» گرفته شده است، کشتی‌گیرها علاوه‌بر آن به کمر شال آبی و یا قرمز می‌بندند تا به این ترتیب داور آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهد. پوشش کشتی‌گیرها خاص و کاملا محلی است.
معمولا آستین لباس‌ها تا آرنج بالا زده می‌شود و شلوارها کوتاه است و یا تا بالای زانو بالا زده می‌شود.
گوش چوخه‌کارها نیز مثل سایر کشتی‌گیرها شکسته شده است، بدن‌شان تنومند و آداب‌شان در گود، پهلوانی است، پیش از آغاز کشتی و به خاک زدن پشت حریف، بوسه بر خاک می‌زنند و در پایان دست حریف را می‌فشارند. 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.