حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است.


» » » » نقش ۹۷ درصدی آبخوانهای خراسان رضوی در تامین آب طی دوره خشکسالی

نقش ۹۷ درصدی آبخوانهای خراسان رضوی در تامین آب طی دوره خشکسالیمدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در شرایط خشکسالی قریب به ۹۷ درصد تامین آب مشهد و خراسان رضوی از آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی صورت می گیرد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: محمد علایی افزود: حفر بی رویه چاههای عمیق و نبود نظارتها طی سالهای گذشته کسری مخزن آبهای زیر زمینی در استان خراسان رضوی را تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسانده است که در سالهای اخیر با اقداماتی مانند تعادل‌بخشی آب و انسداد چاههای غیر مجاز بخشی از این آب صرفه جویی شده است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون در استان خراسان رضوی هزار و ۴۵۰ حلقه چاه آب شرب دایر است و صدور پروانه جدید بهره‌برداری در این شرایط اقلیمی منطقی نیست.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: این استان نخستین استانی است که طی سالهای اخیر تخصیص جدید منابع آبی و پروانه جدید چاه آب صادر نکرده است و این اقدام جز کارهای بزرگ و اساسی آب منطقه‌ای در این زمینه بوده است.

علایی افزود: داده‌های آماری حاکی از تداوم روند خشکسالی در استان خراسان رضوی است لذا تخصیص آب در مناطق ممنوعه حتی برای تامین آب شرب همچنان ممنوع خواهد بود.

وی نبود برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح را از علل اصلی بروز بحران آب عنوان کرد و ادامه داد: با اقدامات انجام شده آب مصرفی تمام صنایع پرآب طلب در استان  از جمله شهرداری ها و نیروگاه های بزرگ تولید برق  از پساب تامین می شود.

هم‌اکنون ۳۴ دشت از مجموع ۳۷ دشت آب خراسان رضوی در وضعیت بحرانی قرار دارند.

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در حوزه شهرستانهای مشهد، نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، قوچان، خواف، درگز، تایباد، چناران، سرخس، کلات و فریمان است.

طبیعت خراسان رضوی خشک و نیمه‌خشک است به طوری که ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.