حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : از نفرين مظلوم بترسيد كه چون شعله آتش بر آسمان ميرود.


» » » » چهار کاروانسرای خراسان جنوبی در مسیر ثبت جهانی است

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای سرایان، ده محمد، خان و چهل پایه طبس در استان مورد ارزیابی و بررسی ارزیابان یونسکو قرار گرفت.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: حسن رمضانی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: پس از پیشنهاد ثبت کاروانسراهای کشور در فهرست میراث جهانی و در ادامه بازدید از سایر استان‌ها، ارزیاب یونسکو اواخر هفته گذشته از کاروانسراهای خراسان جنوبی نیز بازدید کرد.

وی گفت: قدمت این بناها به دوران صفویه تا قاجاریه باز می‌گردد، طرح و نقشه معماری این بناها با سایر کاروانسراها تفاوت‌هایی دارد. وجود بادگیر، موقعیت قرارگیری شترخان‌ها، بناهای واجد ارزش پیرامونی، تزئینات آجری و مصالح بکار رفته از جمله این ویژگی‌ها هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: از سال‌های گذشته مرمت و بازسازی این کاروانسراها آغاز شد و تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد ریال در کاروانسراهای خراسان جنوبی توسط بخش خصوصی و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هزینه شده است.

رمضانی بیان کرد: کاروانسراهای استان به‌همراه ۵۶ کاروانسرای دیگر در سطح کشور به صورت زنجیره‌ای در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی هستند و در صورت تایید، این پرونده‌ها در تابستان ۱۴۰۱ در مجمع یونسکو مطرح و به تصویب نهایی خواهند رسید.

وی اظهار داشت: تاکنون در خراسان جنوبی ۲۳ کاروانسرا در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

کاروانسراها و رباط‌های برون شهری از جمله بناهای تاریخی فرهنگی محسوب می‌شوند که معمولا در مسیرهای کاروانی با اهداف مشخص و بیشتر توسط حاکمان یا بانیان خیراندیش ساخته و وقف شدند.

در دوران متاخر اسلامی یکی از مهمترین محورهای مواصلات کاروانی از خراسان جنوبی عبور می‌کرده که کاروانسرای تاریخی شور از این جمله است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.