حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : آراستگی از اخلاق مومنان است.


» » » » مجتمع بندری شهید رجایی و سیاست تحولی دولت سیزدهم

 مجتمع بندری شهید رجایی و سیاست تحولی دولت سیزدهماستان هرمزگان با داشتن ۷۱ بندرتجاری، صیادی و مسافری به‌ ویژه مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین ظرفیت بندری در کشور بوده که سیاست تحولی دولت سیزدهم از این بندر در زمینه صادرات و واردات کالا، ترانزیت و تراشیب در سه‌ ماهه اخیر شدت یافته است.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: در مدت ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم نیز مسوولان بلند پایه کشور از جمله معاون اقتصادی رییس جمهور، نماینده ویژه وزیر راه وشهرسازی، همچنین اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و سفرای برخی از کشورها با هدف بررسی ظرفیت ها به هرمزگان سفر کرده و از بندرهای استان به خصوص بندرشهید رجایی بازدید کرده اند.

 این رفت و آمدها و پیگیری ها نشان ازعزم دولت مردمی برای کارهای بر زمین مانده و توسعه ظرفیت ها در زمینه صادرات و واردات، تخلیه و بارگیری، پایانه ها و انبارها برای نگهداری کالا بوده تا بندر راهبردی شهید رجایی به عنوان بندرهاب بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

باتوجه به حجم بسیاری بالای صادرات و واردات کالا، توسعه بنادر به عنوان دروازه ارتباطی کشور و حلقه واصل دریا و خشکی جهت ورود و خروج کالاها ضرورتی اجتناب ناپذیر است که این ضرورت در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته و گام های خوبی نیز جهت تحقق آن برداشته شده است.

از جمله مهم ترین اقدام های مهم صورت گرفته از سوی دولت مردمی آیت الله رییسی برای توسعه تجارت جهانی از کانال حمل و نقل دریایی، می توان به توسعه بندرشهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کانتینری ایران و توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور اشاره کرد.

تبدیل بنادر ایران به بنادر نسل سوم نیز موضوع بسیار مهمی است که از دیماه سال گذشته در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان بنادر و دریانوردی، یک شرکت چینی و چند شرکت داخلی برای سرمایه‌گذاری در اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و ۸۰۰ میلیون یورو، بر آن تاکید داشت و یکی از ابعاد اهمیت سرمایه گذاری‌ها در اراضی پسکرانه شهید رجایی را ایجاد ۲۰ هزار اشتغال عنوان شد.

مرحله سوم بندر شهید رجایی و پایانه کانتینری یکی از مهم‌ترین و بزرگترین طرح‌های توسعه‌ای بندری است که ایران را به ظرفیت ۸,۵ میلیون TEU در سال خواهد رساند؛ ضمن اینکه توسعه اسکله‌های نفتی و اضافه شدن اراضی پسکرانه بندرشهید رجایی، از مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای در دست اجراست که یک گام رو به جلو از نظر رویکردهای لجستیکی و ایجاد ارزش افزوده در بندر محسوب می‌شود.

 

نقش کلیدی بندرشهید رجایی در اقتصاد کشور

راهبردی شهید رجایی با داشتن ظرفیت‌های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل‌های بزرگ ریلی و زرافه‌ای، اتصال به راه‌آهن سراسری و اراضی پشتیبانی نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می‌کند.

دولت در سال تولید، پشتیبانی ها ومانع زدایی ها بنا را برتوسعه زیرساخت بندرهای بزرگ اقیانوسی با رویکرد توجه به سواحل مکران با محوریت بندر شهید رجایی در استان هرمزگان گذاشته است تا از این ظرفیت برای افزایش صادرات دریایی استفاده شود.

معاون اقتصادی رییس جمهوری که چهارم آذرماه جاری به هرمزگان سفر کرده بود پس از بازدید ازمجتمع بندری شهید رجایی نقش بندرشهید رجایی در اقتصاد کشور مهم و کلیدی دانست و گفت: این بندر یکی از کانون‌های اصلی ورود و خروج کالا در کشور بوده که ۸۱ درصد کالاهای کانتینری از این مسیر وارد یا خارج می‌شود.

محسن رضایی افزود: بازرگانی ۵۰ درصد کالاهای غیرنفتی نیز از طریق بندرشهید رجایی صورت می گیرد که در حال برنامه ریزی برای گسترش و توسعه این بندر هستیم.

وی در بازدید با اشاره به اینکه زنجیره تولید ثروت و درآمد و معیشت مردم پیش از آن که از خارج در محاصره باشد، با تحریم‌های داخلی و اقتصادی مواجه است، گفت: دنبال این هستیم که این گره ها برداشته شود و درآمد، اشتغال مردم و تجارت بیشتر شود.

معاون اقتصادی رییس جمهوری با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه گذاری، تولید و تجارت با مشکل مواجه هستیم، بیان داشت: اگر بخواهیم این مشکلات را برطرف کنیم فقط در تهران نیست بلکه باید مسوولان شهر به شهر و استان به استان حرکت کنند و آن چیزی را که بر زمین باقی مانده و مردم، تجار و کارآفرینان با آن مشکل دارند، این موانع و سدهای داخلی و تحریم های داخلی را برداریم.

 

سیاست دولت حمل یکسره کالاست

توسعه حمل و نقل دریایی با توجه به مزایای فراوان آن از جمله تعرفه پایین و امکان جابه جایی کالا با تناژ بالا و انتقال سریع از مهم ترین سیاست های اقتصادی برای رشد بیشتر تجارت خارجی محسوب می شود که گام ابتدایی در جهت تحقق آن ایجاد بنادر مجهز و به روز به عنوان دروازه ورود و خروج کالا است.

معاون اقتصادی رییس جمهوری همچنین در بازدید از بندرشهید رجایی  یادآورشد: سیاست ما در دولت سیزدم این است که حمل کالا را یکسره کرده و کالا مستقیم تخلیه و بر روی وسیله حمل کننده قرار گیرد و به مقصد ارسال شود؛ بنابراین بایستی متناسب سازی بین تجهیزات، زیرساخت ها و حمل و نقل و انبارها صورت گیرد.

رضایی بیان کرد: بسیاری از کانتینرهایی که معطل هستند، اجاره ای بوده و باید به کشورهای خارجی دلار بپردازیم، این اتفاق نباید رخ دهد و تجهیزات و الزام‌های فنی بایستی به گونه‌ای طراحی شود که این کار انجام گیرد، اگر وسیله حمل کننده ریل است باید متناسب سازی لازم در این راستا انجام شود.

معاون اقتصادی رییس جمهوری اظهار داشت: مشکل‌هایی از جمله در خصوص اموال تملیکی در بندر شهید رجایی وجود دارد و تلاش داریم مشکل حدود ۹هزار کانتینر با ۱۰۰ هزار تن کالا را برطرف کنیم، این بدان منظور است که با رفع این مشکل به هر خانوار ایرانی پنج کیلوگرم کالا می‌رسد، اما این کالاها در بندر انباشت شده و بلاتکلیف مانده اند و کشور با مسایل فراوانی مانند این مورد روبه ‌رو است که باید تک تک آن ها را  بررسی و مشکل‌ها را حل کرد.

وی با تاکید بر این که ارتباط بین ارگان‌های دولتی باید به گونه‌ای باشد که کالا یکسره به سمت مقصد حمل شود تا روزها، هفته ها و ماه‌ها در اینجا انبار نشود، افزود: بابت هر روز توقف کالاها در بندرشهید رجایی یک دلار به قیمت آن ها افزوده می‌شود که این در افزایش تورم اثرگذار است، بنابراین هرچه حمل کالاها روان‌تر شود، تورم هم پایین‌تر می‌آید.

معاون اقتصادی رییس جمهوری با اشاره به اینکه زنجیره تولید ثروت و درآمد و معیشت مردم پیش از آن که از خارج در محاصره باشد، با تحریم‌های داخلی و اقتصادی مواجه است، گفت: دنبال این هستیم که این گره ها برداشته شود و درآمد، اشتغال مردم و تجارت بیشتر شود.

 

بندر شهید رجایی شاه کلید ایران در توسعه اقتصاد دریا محور

بندر شهید رجایی با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری وهمچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح بوده و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل بنادرو دریانوری استان هرمزگان گفت: بندر شهید رجایی به عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر ایران و از حلقه‌های اصلی زنجیره تامین کالای وارداتی و صادراتی به کشور، سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا در آن تخلیه و بارگیری می‌شود.

علیرضا محمدی کرجی ران اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبانماه امسال ۴ میلیون و ۹۳۵ هزارو ۹۵۳ تن انواع کالا از پایانه های ریلی بندر شهید رجایی به سراسر کشور حمل شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۹ درصد افزایش داشته است.

 کرجی ‌ران با اشاره به نقش مهم حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصادی و راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی  در جهت توسعه فعالیت های ریل –بندر ابرازداشت: کالا از طریق به اقصی نقاط کشور ارسال شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل،۴۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ضرورت سرعت بخشی در ارسال مایحتاج عمومی هموطنان بیان داشت: بیشترین کالاهای اساسی شامل گندم، روغن خوراکی، جو و ذرت اعلام کرد و گفت: این میزان کالا به وسیله ۴ هزار و ۲۷۰ واگن به استان های مقصد حمل شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه بندر شهیدرجایی که بزرگ‌ترین بندر کانتینری کشور و دومین بندر کالاهای غیرکانتینری بعد از بندر امام خمینی (ره) محسوب می‌شود و سهم قابل ملاحظه‌ای در تجارت دریابرد کشور را برعهده دارد، افزود: این بندر به تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد و همچنین تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری کشور در این مجتمع انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این بندر همچنین به تنهایی فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را داراست.

مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی یادآورشد: همچنین از ابتدای سالجاری تا نیمه آذرماه در مجموع یک میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۲۶ TEU کانتینر در مجتمع بندری شهید رجایی تخلیه و بارگیری شده است.

محمدی‌کرجی‌ران ادامه داد: تعداد کانتینرهای جابجا شده طی این مدت یک میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۲۶ TEU بوده که ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: دراین دوره زمانی، ۲۹۳ هزار و ۷۷۱ TEU کانتینر حامل کالاهای صادراتی و ۲۸۶ هزار و ۹۸۲ TEU کانتینر کالاهای وارداتی جابجا شده است که آمارها به ترتیب در صادرات ۱۰ درصد افزایش و در واردات چهار درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی افزود: همچنین از طریق این بندر به میزان ۱۸۱ هزار و ۴۴۵TEU  کانتنیر ترانزیت خارجی صورت گرفته که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجه ۶۸ درصدی به ثبت رسیده است.

محمدی کرجی‌ران، ترانشیب کانتینری طی مدت یاد شده را ۱۶۹ هزار و ۶۳۱ TEU اعلام کرد که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد افزایش را محقق شده است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در مدت زمان یاد شده نیز یک‌هزار و ۱۴۱ فروند کشتی کانتینری به بندر شهید رجایی رفت و آمد داشته‌ که آمار پنج درصدی رشد را به ثبت رسانده اند.

 

۲۰میلیون تن انواع فرآورده‌ نفتی در بندرخلیج‌فارس تخلیه و بارگیری شد

«بندر نفتی خلیج‌ فارس» منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به دلیل موقعیت استراتژیک، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال جنوب و نزدیکی به صنایع و پالایشگاه‌های منطقه با ۱۲ پست اسکله به عنوان بزرگترین بندرنفتی زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی به شمار می‌رود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، میزان تخلیه و بارگیری انواع فرآورده‌ های نفتی از بندرخلیج فارس از ابتدای سالجاری تاکنون (پایان آبان ماه امسال)۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن اعلام کرد.

محمدی کرجی‌ران اظهارداشت: مجموع صادرات انواع فرآورده نفتی از این بندر در مدت یاد شده ٨ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و واردات این مواد ۱۱میلیون و۷۰۰ تن بوده که در همسنجی با مدت مشابه آن در سال گذشته سه درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به رشد ۲۴ درصدی صادرات قیر در این دوره زمانی اظهارداشت: در این مدت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن صادرات قیر به ثبت رسیده که بیشتر آن به سه کشور عمان، امارات متحده عربی و هندوستان ارسال شده است.

به گفته محمدی کرجی ران، درمدت یاد شده ٨٦٧ فروند شناور در اسکله‌های تحت نظارت نفتی خلیج فارس پهلودهی شده‌اند که از این میزان ٣٢۴ فروند شناور ویژه حمل قیر،٥٤ فروند شناور حمل بنزین، ٤٨٩ فروند شناورهای باقی مانده دیگر نیز فرآورده‌های نفتی را حمل نموده‌اند.

 

استفاده بنادر کشور از تجربیات بندر شهید رجایی

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم نخستین مقصد نماینده وزارت راه و شهرسازی بازدید از مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی بود که نشان از اهمیت توسعه ظرفیت‌های بندری و دریایی دارد و از طرفی با تعریف ساز و کارهای جدید برای سرعت بخشیدن به توسعه زیرساخت‌های آن، این بندر راهبردی در بندرعباس همچنان به عنوان سرآمد بندرهای کشور خواهد درخشید.

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در بازدید ۱۱ شهریور امسال خود از بندرشهید رجایی با اشاره به اهمیت مرحله سوم طرح توسعه این بندر و انتقال تجربه این پروژه راهبردی توسط متخصصان داخلی به سایر بنادر تاکید کرد و ابرازداشت: یک زمانی ساختن مرحله سوم بندرشهید رجایی برای ما یک رویا بود اما امروز به راحتی و با اعتماد به نفس کامل می‌توان طرح‌هایی مانند مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی را در بنادر دیگر کشور عملیاتی نمود.

سید حسین میرشفیع همچنین به اهمیت فرمان ۱۰ ماده ای وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و اظهارداشت: خوشبختانه با وجود تجربیات مشاوران و ظرفیت پیمانکاران و مهم‌تر از همه اعتماد به نفس متخصصان این طرح، می‌توان از تجربه پروژه بندرشهید رجایی در سایر بنادر استان هرمزگان و کشور نیز استفاده کرد.

وی بیان داشت: در راستای توسعه صادرات بیشتر و همچنین برای جذب تزانزیت و استفاده مناسب از ظرفیت های دریایی نیازمند بازاریابی علمی و فعال هستیم.

نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وجود ظرفیت‌های مناسب توسعه در بنادر کشور بیان کرد: یکی از کارهایی که در راستای بهره ‌وری بالاتر از این ظرفیت‌ها می‌توان انجام داد هم‌ پوشانی ظرفیت بنادر است؛ براین اساس برای بهره‌وری اقتصادی نیازمند مشارکت همه بنادر هستیم.

بندر راهبردی شهید رجایی از سال ۶۴ در شرایط سخت جنگ تحمیلی با هدف توسعه ایران در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز به بهره بردای رسید که از آن سال تاکنون شاهد تحولات بزرگی در زمینه تکمیل زیرساخت های از جمله بندرخلیج فارس، پایانه کانتینری، راه آهن، جرثقیل های بزرگ ریلی، مکنده ها و پایانه های نفتی این بندر بوده ایم.

قرار گرفتن در دهانه ورودی خلیج‌فارس و تنگه هرمز، بهره‌مندی از تجهیزات مدرن، اتصال به شبکه بین‌المللی ریلی، امکان واگذاری زمین و دیگر امکانات به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ده‌ها مزیت دیگر موجب شده تا بندر شهید رجایی بندرعباس به یکی از موفق‌ترین سازمان‌های بندری در خاورمیانه تبدیل شود.

بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین، فعال‌ترین و مدرن‌ترین بندر کشور به دلیل قرارگیری در نقطه اتصال مسیر دریایی کریدور جنوب به شمال به مسیرهای جاده‌ای و ریلی کشور، نقشی کلیدی را در راستای برقراری ارتباط کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپا برای این بندر رقم زده است، لذا تجهیز و توسعه این بندر به همراه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کالاهای ترانزیتی، نقش مهمی در توسعه صنعت ترانزیت کشور ایفا می‌کند.

از ۷۱ بندر موجود در هرمزگان ۳۲ بندر فعال بوده که از یک سو در اقتصاد داخلی بویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه‌ای در توسعه کشور دارد و از سوی دیگر با تسهیل انتقال کالا به بازارهای آسیای میانه، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور موثر در بازارهای جهانی است.

بندرهای موجود در این استان دارای ۱۵۶ پست اسکله برای پهلوگیری کشتی‌ها هستند که از این تعداد، ۱۱ بندر با کاربری تجاری، ۱۵ بندر چند منظوره، ۲ بندر مسافری، ۲۱ بندر صیادی، ۱۰ بندر صنعتی، ۷ بندرنفتی و ۵ بندر با کاربری‌های متفرقه است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.