حدیث روز :
امام حسین (ع) می فرماید : به درستي كه من مرگ را جز سعادت نمي بينم و زندگي با ستمكاران را جز محنت نمي دانم.


» » » » استقرار ۲ گروه برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به ملایر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: به منظور کنترل کوچ عشایر امسال از 10 فروردین ماه دو اکیپ ثابت و سیار برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به مراتع این شهرستان مستقر شدند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس: جواد زنگنه با بیان اینکه شهرستان ملایر ۱۷۰ هزار هکتار اراضی ملی دارد که ۱۳۸ هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می‌دهند از وجود ۲۱۰ سامانه عرفی مرتعی در سطح شهرستان خبر داد و افزود: از این تعداد ۲۰۸ سامانه روستایی و دو سامانه عشایری مربوط به روستای علی آباد دمق و قلعه آقابیگ است.

وی با بیان اینکه مراتع از نظر کیفی در سه سطح درجه‌بندی می‌شوند که یکی از اهداف بلندمدت اداره منابع طبیعی رساندن مراتع ضعیف به مراتع درجه یک است افزود: از دیدگاه دیگر مراتع به سه دسته مراتع قشلاقی، مراتع ییلاقی و مراتع میانبند تقسیم می‌شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر ادامه داد: عشایر در فصول سرد سال به مراتع قشلاقی کوچ کرده و به چرای گوسفندان خود می‌پردازند و در فصول گرم سال که آن مراتع قابلیت چرا ندارند به مراتع ییلاقی کوچ می‌کنند و از دیگر مراتع برای چرای دام‌ها استفاده می‌کنند که شهرستان ملایر با توجه به قرارگیری جزء مراتع میانبندی بیشترین خسارت و آسیب را متحمل می‌شود.

وی با بیان اینکه مراتع این شهرستان تا ۱۵ اردیبهشت قابلیت چرا ندارند و چرای زودهنگام باعث از بین رفتن مراتع می‌شود تصریح کرد: تعدادی از عشایر با ورود به مرز ورودی شهرستان به صورت غیر مجاز خسارات جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کنند که منظور جلوگیری از این امر هر ساله دو اکیب ثابت و سیار از این اداره به منظور کنترل این موضوع فعالیت دارند.

زنگنه با بیان اینکه ورود دام عشایر به استان همدان و شهرستان ملایر از مناطق قشلاق که عمدتا خوزستان است از ۱۵ اردیبهشت خواهد بود گفت: عشایر باید تقریبا از ۳۰ فروردین از عرصه‌های مرتعی مناطق قشلاقی خارج و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت تا یکم خرداد وارد عرصه‌های مناطق ییلاقی شوند.

وی گفت: اگر زمان کوچ و چرای دام عشایر در عرصه‌های مرتعی رعایت نشود و یا دام خارج از ظرفیت وارد مراتع شود، طبق تبصره (۲) ماده ۴۷ و ۴۴ قانون حفاظت از بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع با افراد خاطی برخورد می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر یادآور شد: با کمک ستاد کوچ، زمان کوچ عشایر تنظیم و مشخص شده و عشایر باید تقریبا از ۳۰ فروردین از عرصه های مرتعی مناطق قشلاقی خارج و در تاریخ ۲۰اردیبهشت تا یکم خرداد وارد عرصه های مناطق ییلاقی شوند.

وی خاطرنشان کرد: ماباید برای احیای کوچ پیاده عشایر که به منظور حفظ مراتع و منابع پایهو جلوگیری از ورود پیش از موعد دام به عرصه های مرتعی تلاش کنیم  و سازمان امور عشایر ایران و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برای تامین علوفه جو و آب شرب در راستای تاخیر کوچ عشایر را انجام دهند.

زنگنه کمبود آب در مناطق قشلاقی برای شرب دام و انسان، کمبود علوفه، گرمای هوا و افزایش حشرات، نداشتن پروانه چرا در مراتع خوب، رقابت در رسیدن و بهره‌برداری از مناطق ییلاقی و استفاده از علوفه های تازه را از دلایل کوچ و چرای زودهنگام دام عشایر برشمرد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.