حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است.


» » » » منافع مردم زیر پا گذاشته شد تا عده ای معترض نشوند

 چند سالی است که تورم و گرانی در کشور رو به افزایش گذاشته تا اینکه دولت قبل به مردم این امید را داده بود که بتواند جلوی افزایش افسار گسیخته قیمت ها را بگیرد اما این دولت هم مانند دولت های قبل نتوانست این مسئولیت خطیر را به سرانجام برساند.

...

 رقیه بشارت نیا: چند سالی است که تورم و گرانی در کشور رو به افزایش گذاشته تا اینکه دولت قبل به مردم این امید را داده بود که بتواند جلوی افزایش افسار گسیخته قیمت ها را بگیرد اما این دولت هم مانند دولت های قبل نتوانست این مسئولیت خطیر را به سرانجام برساند. در دولت کنونی نیز امید به برجام و نتایج حاصل از آن بود که متاسفانه آن هم تاثیری در روند افزایش قیمت ها نداشت. به گفته کارشناسان اقتصادی ایراد و مشکل اساسی کار در عدم مدیریت و نظارت صحیح و نبود برنامه ریزی است، نه جای دیگر. و تنها کار و تلاش مدیران و مسئولان خبره اقتصادی و کمک مردم است که می تواند گره گشا باشد.

 دولت نظارت را جدی بگیرد

به گزارش کاوش نیوز ، با آغاز ماه مبارک رمضان بسیاری از اقلام ضروری مردم از قبیل برنج، خرما، میوه، سبزیجات، شکر، و... رو به افزایش گذاشته  و قیمت ها هم به تبع آن افزایش بیشتری داشته است. در صورتیکه که دولت می تواند از طریق هیات بازرسی و نظارت و تعزیرات حکومتی و سازمان تجارت با جدیت بر این مورد نظارت داشته باشد که این امر اگر با جدیت صورت گیرد حتما قسمتی از گرانی ها را کاهش خواهد داد.

 هر زمان که قیمت کالایی در کشور سیر صعودی پیدا می کند آسان ترین راه حل در بین مدیران دولتی برای کنترل قیمت و یا کاهش احتمالی آن وارد کردن نوع خارجی آن محصول و عرضه ی گسترده آن است و این در زمانی اتفاق می افتد که عرضه افزایش یافته اما تقاضا ثابت است. غافل از اینکه با این به اصطلاح چاره اندیشی ضربه سهمگینی به کشاورز و محصولات داخلی وارد می آید. به علاوه بر اینکه برخی کالاها نیز به علت عدم نظارت و کنترل مرزها به طور قاچاق وارد کشور می شود!

 از بین بردن واسطه ها و دلال های اقتصادی

در بخش دیگر برای تولید محصولات کشاورزی هزینه هایی به تولید کننده تحمیل می شود، از قبیل هزینه نگهداری، حمل و نقل، کارگر و ... که همه اینها باعث می شود تا محصول مورد نظر گران تر بدست مصرف کننده برسد. و این در حالیست که کمترین سود به تولید کننده می رسد. بهترین کمکی که می شود هم به تولید کننده و هم به مصرف کننده کرد تا تولیدات با قیمت مناسب خود عرضه شوند از بین بردن واسطه ها و دلال های اقتصادی است که بیشترین سود را می برند.

مصرف کننده اعتمادی به کالای خارجی ندارد

به نظر علیرضا کلاگر کارشناس اقتصادی، با اشاره به افزایش قیمت ها در یکی دو سال اخیر می گوید: "هر چند دولت ادعا دارد تورم کنترل شده اما در همین یکی دو ماه اول سال جاری تمام اجناس قیمتی کمر شکن پیدا کرده اند. در برخی از محصولات که دولت ورود کرده تا با واردات آن بازار را کنترل کند نتیجه عکس گرفته شده. متاسفانه برنج وارداتی مرغوب نیست و مصرف کننده تمایلی به خرید آن ندارد. از طرفی قیمت همین محصول خارجی هم خیلی بالاست. بنابراین مصرف کننده نه اعتمادی به کالای خارجی دارد و نه اینکه قیمت کالا به او اجازه استفاده از آن را می دهد."

نظارت مستقیم دولت در سطح کشور دائمی نیست

کلاگر می گوید: "پس دولت با واردات کالای خارجی هم نتوانسته در کاهش قیمت ها تاثیر گذار باشد. کار دیگری که دولت انجام می دهد نظارت مستقیم است که دولت و مسئولان مجری این طرح بر اساس شکایات مردم به نظارت می پردازند. این نظارت هم بسیار اندک است زیرا بسیاری از مردم حوصله و وقت شکایت و پیگیری را ندارند. بنابراین این نظارت هم خیلی تاثیرگذار نبوده و نمی تواند بسیاری از تخلف ها و گرانی ها را کاهش دهد. از طرفی این نظارت مستقیم دولت در سطح کشور مستمر و دائمی نیست. پس در شرایطی که دولت در نظارت مستقیم اینگونه و با این روش ها وارد شود موفقیتی حاصلی نمی شود. همچنان که به عینه شاهد هستیم که با وجود اعلام دولت و سازمان صنعت،معدن،تجارت بر انجام نظارت بر کالاها همچنان تغییر قیمت ها و یا اختلاف قیمت ها در بازار وجود دارد."

فرهنگ نخریدن هم می تواند بسیار تاثیر گذار باشد

وی بر این باور است که بهترین نظارت نظارتی است که مردمی باشد. اگر مردم داوطلبانه چه در کنترل قیمت ها و چه در موارد دیگر ورود کنند و در واقع فرهنگ نظارتی را افزایش دهند می توانند به دستگاه نظارتی کمک کنند تا قیمت ها را کنترل نماید. فرهنگ نخریدن هم می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. مردم ما باید فرهنگ نخریدن کالا را در زمانی که قیمت آن کالا افزایش می یابد یاد بگیرند. و یا حداقل میزان مصرف خود را کاهش دهند. این روش بهترین روش مقابله با گرانی کالاهاست. اما در کشور ما برعکس آن عمل می شود، یعنی هر زمان کالا گران شد تقاضا بالا می رود! در کشورهای توسعه یافته و حتی در کشور های همسایه ما هر زمان کالایی گران می شود مردم نمی خرند. با اینکه فرهنگ ایرانی بسیار غنی تر از این کشورهاست اما در این مورد ضعیف عمل می کنیم.

ذی نفع بودن دولت در برخی بخش ها و عدم نظارت صحیح

کارشناس مسائل اقتصادی و فعال اجتماعی معتقد است دولت در کاهش قیمت کالاها نمی تواند کاری کند کما اینکه پس از گذشت 40 سال از انقلاب نتوانستیم در کاهش قیمت ها موفق باشیم. در حالیکه یکی از شعار های انقلاب حمایت از مستضعفین بود. مهمترین دلیل عدم توفیق ما در این زمینه، عدم برنامه ریزی دقیق با چشم انداز چندین ساله است. دولت هایی که بر سرکار آمدند هرگز نتوانستند برنامه ای جامع و کامل در زمینه ی کاهش قیمت ها داشته باشند. از طرفی در بخش هایی نیز چون خود دولت و عده ای از مدیران ذی نفع هستند_ به عنوان مثال خیلی از کارمندان جهاد کشاورزی، زمین کشاورزی و یا مرغداری دارند_ هرگز نظارت صحیحی بر این بخش ها صورت نخواهد گرفت. بنابراین نه تنها در قیمت ها بلکه در کیفیت هم نمی شود ورود پیدا کرد.

 منافع مردم زیر پا گذاشته می شود تا عده ای معترض نشوند

فرهنگ نظارتی مردم می تواند کمک خوبی باشد. همچنین رسانه ها می توانند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشند. مانند همین اتفاقی که اخیرا افتاد. حقوق بالای برخی مدیران تنها زمانی افشاء می شود که رسانه دخالت می کند. در کشور با وجود داشتن 27 دستگاه نظارتی هنوز موفق نشده ایم به چنین موفقیتی برسیم. پس قدرت رسانه در کاهش قیمت ها را نمی توان دست کم گرفت. از طرفی در بخش تولیدات باید جلوی بهره برداری برخی افراد سود جو را گرفت. آنها که تولیدات خود را صرفا به این دلیل با قیمت بالا عرضه می کنند که دوست دارند سود مضاعفی داشته باشند. باید جلوی این سود جویی ها با کمک مردم، رسانه ها و دستگاه های نظارتی ایستاد.

همچنین دستهای پنهانی نیز وجود دارند که مانع عرضه مستقیم کالا می شوند. چه بسیار افراد سود جو که با بازارهای محلی و مستقیم مخالفت دارند و با اعتراض آنها و برخی از کسبه ها جلوی این مراکز عرضه مستقیم گرفته می شود. این مسئله هم در گرانی تاثیرگذار است.

 در شب های ماه مبارک رمضان در برخی از شهرها بازار مستقیم عرضه اجناس راه اندازی می شود تا مصرف کننده در این بازار کالای مصرفی خود را با قیمت کمتری تهیه کند اما مشاهد می شود که اعتراض برخی از مغازه داران باعث شده تا جلوی این بازار ها گرفته شود. اینجاست که باز مردم که مصرف کننده هستند آسیب می بینند. خود بازار با دادن محصول مناسب مخالفت دارد. منافع مردم زیر پا گذاشته می شود تا عده ای معترض نشوند.

پس در مواقعی دولت هم در بحث نظارت برای حفظ منافع گروهی خاص ضعیف عمل می کند. اگر تولیدکنندگان مستقیما وارد بازار شوند قیمت ها به مراتب کاهش خواهد یافت. حذف دلالان و ایجاد فرهنگ نظارت و فرهنگ عرضه مستقیم بهترین راهکار در این زمینه است.

امیدواریم دولتمردان ما دغدغه های بیشتری در این زمینه داشته باشند و با اراده ای محکم تر و برنامه ریزی دقیق تری در جهت کاهش قیمت ها گام بردارند تا شاهد آن نباشیم که فقر و بیکاری از یک طرف و گرانی کمر شکن هم از طرفی دیگر بر جامعه فشار بیاورد قرار بگیرد و به این شعر برسیم که:

                                                                               کشتی نساز ای نوح، طوفان نخواهد آمد،

                                       بر شور زار دلها باران نخواهد آمد

شاید به شعر تلخم خرده بگیری اما،

                               جایی که سفره خالیست ایمان نخواهد آمد

 

 

 

 

 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.