حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : بهای بهشت لا اله الا الله است.


» » » » شعار قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه گلستان وام بی وام درمعیشت و اشتغال است/انجام 121پروژه درفازنخست قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه گلستان درفاز دوم نیز55 پروژه در حال انجام است

شعار قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه گلستان وام بی وام درمعیشت و اشتغال است/انجام 121پروژه درفازنخست قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه  گلستان درفاز دوم نیز55 پروژه در حال انجام استدرحدود 4 سال فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی در استان گلستان و در فاز نخست 31پروژه  با بودجه 3 میلیارد و 100میلیون تومان  برای استان تعریف شده بود که قرارگاه 121پروژه با مبلغ 13میلیارد تومان اجرا کرد،

...

به گزارش کاوش نیوز،کاظم نوروزی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در گرگان،ضمن تبریک ماه ربیع الاول و میلاد رسول اکرم و امام جعفر صادق با اشاره به اینکه در سال 95 سردار جعفری فرمانده وقت سپاه این قرارگاه را در سپاه شکل داد افزود: بعد تشکیل سازمانی قرارگاه پیشترفت و آبادانی قرار شد یک هزار دهستان در کشور در مناطق روستایی مبنای محرومیت زدایی و آبادانی شوند.جناب جعفری فرمانده وقت نشستی برگزار کردند و قرار شد هدف گذاری بلند مدت هزار نقطه یا هزار دهستان از کشور و یا ابادانی هزار روستا که منظور حضرت آقا بوده صورت گیرد بنابراین  در مرحله اول 134 روستا مبنا قرار گرفت.

وی در ادامه گفت:اعلام ضریب محرومیت روستا ها بین 8تا 9 اعلام شد و همزمان از نیروهای بسیجی و جهادی نخبه و غیر رسمی سپاه در این قرار گاه بکارگیری شد.و شاخص های سازمانی برای انتخاب روستاهااعلام شد در استان گلستان هم علاوه بر شاخص های مرکزی شاخص های دیگری هم که دیده نشده بود لحاظ شد.

کاظم نوروزی با اشاره به انتخاب سه دهستان با 61 روستا خاطر نشان کرد: دهستان کرند تابع گنبد با 12 روستا، دهستان مرکزی مراوه تپه با 28 روستا ودهستان زرین گل با 21 روستا انتخاب شد که مجموعا 61 روستا به استان ابلاغ شد.در ادامه در سال 1366مراحل اجرایی آن که با تحقیق میدانی آغاز ونقشه راه و نقاط ضعف و قوت مشخص شد. کارشناسی صورت گرفت تا مشخص شود در چه عرصه هایی برای روستا ها فعالیت کنیم تا روستایی آباد داشته باشیم.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا گلستان در ادامه اضافه کرد:با مطالعات صورت گرفته مشخص شد اگردر 5 عرصه فرهنگی-اجتماعی، تعلیم و تربیت،معیشت و اشتغال،سلامت وزیرساخت و عمران» بر طرف شود به توسعه پایدار دست خواهیم یافت و از مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه نشینی هم جلوگیری می شودومی توان بخش اعظمی از مشکلات روستا را مرتفع کرد.

عرصه فرهنگی-اجتماعی

وی با اشاره به اینکه اقداماتی که سپاه پاسداران انجام می دهد از وظایف سپاه نیست اما رسالت پاسداری ما است،گفت: در بحث عرصه فرهنگی و اجتماعی  به جذب امام روستا پرداختیم و با فراهم کردن منزل مسکونی (ساخت و اجاره) و پرداخت حق الزحمه و توانمندسازی همسران امامان جماعت در این عرصه ورود پیدا کرده ایم.در حال حاضر 12 اما م روستا داریم و سعی داریم آموزش برای آنان در الویت ما باشد زیرا اما روستا باید در عرصه ای مختلف توانمند باشد.

عرصه تعلیم و تربیت 

نوروزی با اشاره به عرصه تعلیم و تربیت تصریح کرد: عرصه تعلیم و تربیت  با محوریت دانش آموزان و معلمان در این مورد برای دانش آموزان آموزش های تحصیلی، برگزاری جشن تکلیف پرداختیم.بخش مشاوره را فعال کردیم  در طرحی ابتکاری مدرسه اشتغال راه اندازی کردیم و آموزش های مهارتی را متناسب با بوم آن روستا برای نوجوانان فراهم کردیم. بسته های کمک آموزشی، لوازم التحریر، وورزشی، برگزاری اردوهای فرهنگی ورزشی و زیارتی، آموزش های که با بوم روستا هست انجام دادیم.

وی در ادامه گفت: برای جلو گیری از اختلاط دختران و پسران در مدرسه  به ساخت مدرسه پرداختیم و مدارس آنها را جدا کردیم  و یا در همین حوزه مدارس را دوشیفت کردیم.برای معلمان نیز با همکاری آموزش و پرورش کلاس های ضمن خدمت برگزار می کنیم و یک مدرسه سه کلاسه دوشنبه هفته آینده در کرد آباد افتتاح می شود و مدرسه 12 کلاسه درروستای چناران از توابع مراوتپه را کلید زده ایم حتی برای ضعف کسری معلم درمدارس روستا ها را با تدریس امام روستا و همسرش جبران کردیم که هزینه آنان از طریق سپاه تامین می شود.

عرصه زیر ساخت و عمران

نوروزی با اشاره به عرصه زیر ساخت و عمران که با شعارمحوری (از مردم، با مردم، برای مردم) انجام می دهیم توضیح داد:در این طرح قرار شد هرکاری که برای آبادانی روستا صورت می گیرد حتما احساس نیاز عمومی روستا باشد مثل ساخت مدرسه ،مسجد،آب شرب و.. یعنی کاری که عام المنفعه باشد و اگر نباشد ورود نخواهیم کرد ما نه ازدولت و نه از سپاه هستیم ما سرباز اقا هستیم واگراعلام نیاز شد کار صورت می گیرد و مشارکت مردم حتما درپروژه های عام المنفعه باید باشد ما در هرروستا که وارد می شویم هسته جهادی تشکیل داده و زمانبندی برای خدمت در روستاهای هدف 5 ساله است و بعد از آن نیز مشارکت روستاییان طرح توسعه روستاها ادامه پیدا خواهد کرد.همچنین  10دهستان  دیگر نیز در استان پیش بینی شده است که در صورت تصویب اقدامات خود را یپیگیری خواهیم کرد.

وام بی وام شعار محوری این قرارگاه درمعیشت و اشتغال

نوروزی گفت: در بحث معیشت و اشتغال آنچه در نظر ما بود وام بی وام مطرح شد زیرا بسیاری از مردم شهر و روستا با مشکلات قسط و پرداخت وام مواجه هستند . شعار ما در بخش معیشت و اشتغال شد . قریب به 4 سال کار اجرایی یک ریال وام پرداخت نکردیم در بحث اشتغال بدنبال اشتغال پایدار هستیم برای دامداری مکانیزه در روستاها تلاش کردیم دفترچه درست سازماندهی کردیم و ویزیت رایگان دادیم، بهسازی جایگاه دام و .. و آموزش ها و بازدیدهای کارشناسان بسیجی در حوزه کشاورزی از مهندسین جهادی بازدید دوره ای انجام دادیم .در بخش  زنبور داری ودام پروری تایکسال آینده جشن عسل را در ززین گل برگزار خواهیم کردو  به صورت مستمر انجام می شود تا بازدهی بیشتر و در آمد بیشتری نصیب روستاییان شود.در بخش گیاهان دارویی هم در روستا ها در بحث کاشت سیاه دانه فعالیت داشتیم کشت سیاه دانه از نیم هکتار به 20 هکتار رسیده است. دربخش اشتغال با کمک فنی حرفه ای کلاس آموزشی برگزار کردیم و سعی داریم برای کار های تولیدی بازارفروش را هم تامین کنیم.و مبنا ما در بحث اشتغال آموزش،توانمند سازی و بازار است.

سلامت وزیرساخت و عمران

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا گلستان در عرصه سلامت  دو هدف و نکته سبک زندگی ایرانی اسلامی و «تغذیه سالم» را دنبال می کنیم درهمه روستا ها و سفیران سلامتی در روستاها داریم ودر حوزه های مختلف ازجمله حجامت آنها را آموزش داده ایم.و از اساتید برای تغییر سبک زندگی روستایی که کاملا شهری شده استفاده می کنیم

 وی گفت:حدود 2 ماه از شکل گیری و اخذ مجوز فعالیت خیریه حضرت رقیه(س) در استان گلستان می گذرد و نمایشگاه دائم جهیزیه آنرا در طبقه فوقانی فروشگاه لاله واقع در میدان بسیج گرگان دایر کردیم.

 انجام 121پروژه درفازنخست قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه  گلستان درفاز دوم نیز55 پروژه در حال انجام است

 نوروزی به حفر و تجهیز 3 حلقه چاه، لایروبی کانالها، تامین آب شرب روستاهاف جمع آوری بهداشتی فاضلاب هاو احداث خانه عالم، لایروبی 40 کیلومتر از کانالهای روستاها ، ساخت و بهسازی مدارس  و جاده منتهی به آن، برگزاری اردوهای درون استانی، فعالیت های فرهنگی و جشن تکلیف، جلسات مشاوره سبک زندگی اسلامی و تغذیه سالم، تامین علوفه دام و دارو ، تهیه و توزیع بسته های ورزشی، معیشتی و بهداشتی را از جمله فعالیت های برشمرد و افزود: تاکنون درحدود 4 سال فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی در استان گلستان انجام داده است ودر فاز نخست 31پروژه  با بودجه 3 میلیارد و 100میلیون تومان  برای استان تعریف شده بود که قرارگاه 121پروژه با مبلغ 13میلیارد تومان اجرا کرد، درفاز دوم نیز55 پروژه از ابتدای سال جاری پیش بینی و در حال انجام است .

 کاردرقرارگاه پیشرفت وبصورت عام المنفعه هست

کاظم نوروزی جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا گلستان در پاسخ سوال خبرنگارما که نقش بسج سازندگی  وقرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا گلستان چگونه هست ؟؟آیا در راستای هم هستند ویا موازی عمل می کنند؟؟؟ گفت: کار در قرارگاه پیشرفت بصورت عام المنفعه هست و اگر چنین نباشد صورت نمی گیرد. اما بسج سازندگی اینگونه نیست کار شاید برای اشخاص خاصی انجام شود. قرارگاه در زمینه مدرسه آب شرب و....فعالیت دارد همچنین  فقط در سه دهستان قرارگاه فعالیت دارد اما بسیج سازندگی در همه استان فعالیت دارد و در این سه دهستان ورود نمی کند همچنین قرارگاه فقط در روستا های هدف کار می کند اما بسیج سازندگی در شهر هم فعالیت دارد. قرارگاه لازمه کارش مشارکت مردم هست اما بسیج سازندگی اینگونه نیست.

قرار گاه در 5 عرصه فرهنگی-اجتماعی، تعلیم و تربیت،معیشت و اشتغال،سلامت و زیرساخت و عمران»در روستای هدف مشغول فعالیت هست و بسیج سازندگی و قرارگاه در 4 مورد اول فعالیت آنها دریک جهت است اما در بخش عمران قرارگاه فقط عام المنفعه را در نظر دارد.

 

گزارش:رقیه بشارت نیا

 

 

 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.