حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : بپرهیز از این که خود را برای دیگران بیارایی و با انجام گناه به جنگ با خدا برخیزی



پایش فرهنگی

کاوش نیوز-قاسم قندهاری: پایش تغییرات در حوزه  فرهنگ همچون جغرافیا و زیست محیط نیست که بتوان به راحتی با بررسی تصاویر ماهواره ای  و هوایی تغییرات حادث شده در یک بازه مثلا ۲۰ ساله در بخشی از محیط زیست انسان ها یا تغییرات طبیعی را نشان داد.

در پایش های طبیعی تصاویر ماهواره ای کم شدن مساحت جنگل ها،  طی بیست سال ، کاملا قابل  رصد ، ارائه و مسئله یابی است اما در فرهنگ، ماهواره رصد، مشاهده تغییرات نماد های جامعه است .  

پایش در فرهنگ ،  رصد فرهنگی تغییرات لایه های فرهنگی است  .

در فرهنگ؛ از اعتقادات، ارزش ها و نمادها به عنوان لایه های فرهنگ نام برده می شود، وقتی در جامعه ای آسیب های اجتماعی و فرهنگی  طبق رصد  آماری و مشاهده محتواهای تولیدی طی یک بازه مثلا ۲۰ ساله رشد افزایشی ، غیر مطلوب یافته ، متولیان مدیریت فرهنگی  بایست دریابند  در لایه نماد ها دچار مشکل شده ایم ، لذا  می توان  به تناسب  پی برد  در لایه ارزش ها و اعتقادات جامعه نیز تغییرات رخ داده .

یکی از نقایص های  حوزه فرهنگ نبود یا عدم توجه تحلیلی و مناسب در پایش و رصد فرهنگی است .

در سطح کلان، موفقیت برنامه های فرهنگی در گرو طراحی  مدل پایش به گونه ای که  بررسی جداول  بودجه ای و آماری هدفمند و رصد میدانی تحولات در حوزه تولیدات فرهنگی، هنری و آموزشی  بیانگر تغییرات کیفی و کمی مطلوب  در لایه های فرهنگی است. و پس از آن  در سطح خرد نظارت اثربخش و کارآمدی عملیاتی مدیران اجرایی در قالب نتیجه محوری  برای سامان دهی مورد توجه  است .

        مرا فرهنگ و نیکونامی آموز

                               مرا پاینده باش از بد شب و روز


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.