حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نماز نور چشم مومن است.


» » » » پرورش زنبور عسل در گنبد گامی به سوی جهش تولید

رئیس اداره منابع طبیعی گنبد کاووس خبر داد:

پرورش زنبور عسل در گنبد گامی به سوی جهش تولید

پرورش زنبور عسل در گنبد گامی به سوی جهش تولیدرئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبد کاووس از پرورش زنبور عسل برای اولین بار در طرح‌های مرتعداری شمال گنبد خبر داد و آن را گامی به سوی جهش تولید معرفی کرد.

...

به گزارش کاوش نیوز، قربانعلی گرایلو با تأکید بر ارزش اقتصادی کارکرد اکوسیستمی منابع طبیعی افزود: استفاده چند منظوره و پایدار از مراتع می‌تواند گامی مهم در راستای تحقق شعار جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری در آغاز سال 99 تبیین شد، باشد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از روش های مناسب و مقرون به صرفه جهت حفظ و بقای گونه های مرتعی شناسایی عرصه ها با توان و پتانسیل زنبور پذیری است که با استقرار کلنی های زنبور عسل می توان ضمن اصلاح و جلوگیری از تخریب مراتع از توان بالقوه مراتع نیز استفاده نمود.

رئیس اداره منابع طبیعی گنبد افزود: به منظور اجرای طرح مدیریت چرا و کنترل ظرفیت دام به عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مراتع و جهت تأمین معیشت خانوار دامداران استفاده چند منظوره از مراتع از سمت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در دستور کار قرار گرفته است که در این خصوص صرفاً به جای استفاده از علوفه مراتع برای دام ها از سایر خدمات آن استفاده بهینه و اقتصادی ‌شود که برای این موضوع  می‌توان به اجرای طرح های گردشگری، پرورش انواع قارچ های وحشی خوراكی، پرورش زنبور عسل، كشت گیاهان دارویی، کشت نهال های مثمر و غیر مثمر (زراعت چوب)، تولید علوفه و یونجه اشاره کرد.

به گفته وی به همین منظور در سال 98 در  شهرستان گنبد کاووس 66800 اصله نهال در مساحت 80 هکتار زراعت چوب انجام شد و همچنین تعاونی فراگیر تخصصی منابع طبیعی کشاورزی طبیعت گستر شهرستان در همکاری با این اداره در حال جمع آوری بذرگیاهان خارشتر جهت تهیه عرق خارشتر می باشد و در سال 99 نیز برای اولین بار توسط یکی از زنبورداران به تعداد 750 کندو در مراتع دولت یار طرح مرتعداری آقبند در شمال شهرستان پرورش زنبور عسل مد نظر قرار گرفته است.

گرایلو خاطر نشان کرد: جهت تأمین اقتصاد و معیشت پایدار جوامع محلی و بهره‌برداران از تمامی طرح‌های چند منظوره در مراتع به طوری که حفاظت مراتع را در پی داشته باشد حمایت خواهد شد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.